Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yksinhuoltaja ja pienyrittäjä, mitä tapahtuu, jos uuvun?

Vierailija
27.12.2016 |

Eletään lasten kanssa kädestä suuhun. Aikaa, rahaa eikä voimia ei ole mihinkään välttämättömien kotihommien ja yrityksen pyörittämisen jälkeen. Äärimmäisen rankka vuosi ollut monista 'ylimääräisistä' asioista johtuen. Joulua en jaksanut laittaa ollenkaan.

Pelottaa, mitä tapahtuu, jos en enää jaksa tätä arkeakaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sairauspäivärahalle, joka määräytyy maksamasi YELin mukaan (ja edellyttää masennus- tai muuta diagnoosia, uupuminen itsessään ei ole sairaus). Jos jaksaminen loppuu tyystin niin yritys pois rekisteristä ja työttömyyskorvauksen hakuun. Siitä eteenpäin kaikki on täysin mielivaltaista. Voit joko päästä sujuvasti työttömyyspäivärahalle tai sinulle voi tulla useiden kuukausien karenssi. Toivottavasti paperiasiasi ovat kunnossa ja sinulla on kirjanpitäjä, jolta saat tarvittaessa avun yritystoiminnan lopettamiseen ja kaikkien tilien sulkemiseen yms. Jos et ole maksanut yrittäjän työttömyysturvavakuutusta niin Kela maksaa päivärahasi ja sekin määräytyy YELin mukaan.

Vierailija
2/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin sairauspäivärahalle, joka määräytyy maksamasi YELin mukaan (ja edellyttää masennus- tai muuta diagnoosia, uupuminen itsessään ei ole sairaus). Jos jaksaminen loppuu tyystin niin yritys pois rekisteristä ja työttömyyskorvauksen hakuun. Siitä eteenpäin kaikki on täysin mielivaltaista. Voit joko päästä sujuvasti työttömyyspäivärahalle tai sinulle voi tulla useiden kuukausien karenssi. Toivottavasti paperiasiasi ovat kunnossa ja sinulla on kirjanpitäjä, jolta saat tarvittaessa avun yritystoiminnan lopettamiseen ja kaikkien tilien sulkemiseen yms. Jos et ole maksanut yrittäjän työttömyysturvavakuutusta niin Kela maksaa päivärahasi ja sekin määräytyy YELin mukaan.

Kiitos vastauksesta.

Koska yritystoimintani on suhteellisen pientä ja toisaalta mulla on montaa suuta ruokittavana, olen maksanut vain minimi YEL:in. Tosi tyhmää, joo myönnän, mutta kun siihenkään ei oikeastaa olisi varaa.. Eli mitään päivärahoja en edes saisi? Joka tapauksessa en millään voisi niin paljoa saada, että ne mitenkään riittäisivät monen ihmisen elättämiseenkään. 

Jos en jaksa tehdä töitä, ei tämä talous pyöri mitenkään. Menee leipä lasten suusta ja katto pään päältä. Mitä yrittäjät yleensä tekevät tällaisessa tilanteessa ja missä vaiheessa? Pitääkö mun odottaa sitä aamua, kun en enää pääse sängystä? Voiko jotain apua saada jo sitä ennen, ettei koko homma kaadu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä uuvu. Ihmiset, joita tarvitaan, harvoin uupuvat. Sinulla on tarkoitus, toisin kuin useimmilla ihmisillä.

Vierailija
4/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä uuvu. Ihmiset, joita tarvitaan, harvoin uupuvat. Sinulla on tarkoitus, toisin kuin useimmilla ihmisillä.

Oho! En ole ikinä ajatellut asiaa tuolta kantilta! Tuntuu, että mua tarvitaan ihan liikaa, niin töissä kuin kotonakin, sen olen juurikin kokenut uuvuttavana.. Ai se onkin jotenkin hyvä tai pystyssä pitävä juttu? Vähä vaikea sitä ihan nyt äkkiseltään uskoa tässä tilanteessa, mutta sulattelen asiaa.. Kiitos uudesta näkökulmasta!

Vierailija
5/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Koska yritystoimintani on suhteellisen pientä ja toisaalta mulla on montaa suuta ruokittavana, olen maksanut vain minimi YEL:in. Tosi tyhmää, joo myönnän, mutta kun siihenkään ei oikeastaa olisi varaa.. Eli mitään päivärahoja en edes saisi? Joka tapauksessa en millään voisi niin paljoa saada, että ne mitenkään riittäisivät monen ihmisen elättämiseenkään. 

Jos en jaksa tehdä töitä, ei tämä talous pyöri mitenkään. Menee leipä lasten suusta ja katto pään päältä. Mitä yrittäjät yleensä tekevät tällaisessa tilanteessa ja missä vaiheessa? Pitääkö mun odottaa sitä aamua, kun en enää pääse sängystä? Voiko jotain apua saada jo sitä ennen, ettei koko homma kaadu?

Laina voi antaa hengähdysaikaa taloudellisesti, mutta eri asia saatko sitä. Toimeentulotukea yrittäjä ei saa ennen kuin yritystoiminta on lopetettu eikä välttämättä silloinkaan. Itse yritin tekohengittää yritystoimintaa liian pitkään ja maksan sitä laskua vielä vuosia. Jos nyt olisin samassa tilanteessa niin laittaisin pillit pussiin ennen kuin olen ihan lopussa ja ottaisin vastaan ihan mitä tahansa työtä välttyäkseni karenssilta.

Vierailija
6/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja missä isä(t)? Kai nekin nyt lasten elatukseen ja elämään osallistuu?

Vierailija
7/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina voi antaa hengähdysaikaa taloudellisesti, mutta eri asia saatko sitä. Toimeentulotukea yrittäjä ei saa ennen kuin yritystoiminta on lopetettu eikä välttämättä silloinkaan. Itse yritin tekohengittää yritystoimintaa liian pitkään ja maksan sitä laskua vielä vuosia. Jos nyt olisin samassa tilanteessa niin laittaisin pillit pussiin ennen kuin olen ihan lopussa ja ottaisin vastaan ihan mitä tahansa työtä välttyäkseni karenssilta.

Olen haaveillut, että jos vaikka kuukauden tai kaksi saisi lomailla edes työstä, mielellään myös ainakin osittain perhevelvollisuuksista, niin että sais univelat ja rästithommat hoidettua pois, niin jaksaisin taas ihan uusin voimin. Voisi tuota yrityskuviotakin ajatella selkeämmillä aivoilla, että miten tehostaa sen toimintaa, nyt kun olen tehnyt vain sen mitä olen jaksanut, mutta tiedän, että siinä ois potentiaalia parempaankin menestykseen.

Lainaa en vaan todennäköisesti voi saada, kun tällä hetkellä ei ole takaisinmaksukykyä..

Harmittais kyllä laittaa sitä yritystä kokonaan pois, ihan jo senkin takia, että sen kautta toimiminen on ainoa mahdollistaja mun tehdä sitä ainoaa työtä johon mulla on koulutus.  Tällä hetkellä uusien hommien opetteleminen sattuu jo ajatuksena väsyneeseen päähäni, vaikka ihan mitä tahansa hommia voisin kyllä muuten tehdäkin.

Vierailija
8/18 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja missä isä(t)? Kai nekin nyt lasten elatukseen ja elämään osallistuu?

Lasten isä ei valitettavasti ole kuvioissa enää ollenkaan elatuksen eikä muunkaan osallistumisen osalta. Päin vastoin joudun välillä auttelemaan häntä, että pysyis hengissä, lasten isä kun kumminkin on. Mutta se on kokonaan toinen stoori.

Vierailija
9/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritystoiminta vie tuolla tavalla kaiken ajan ja voimat eikä tuota kunnolla rahaakaan, kannattaisiko miettiä jotain palkkatyötä? Vai onko odotus, että yritystoiminta lähtee lähiaikoina kunnolla käyntiin ja alkaa tuottamaan paremmin?

Vierailija
11/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritystoiminta vie tuolla tavalla kaiken ajan ja voimat eikä tuota kunnolla rahaakaan, kannattaisiko miettiä jotain palkkatyötä? Vai onko odotus, että yritystoiminta lähtee lähiaikoina kunnolla käyntiin ja alkaa tuottamaan paremmin?

Niin ei se yritystoiminta, sitä teen niin paljon kuin ehdin ja jaksan tän muun arjen pyörittämisen ohella. Toki se varsinainen työ jota teen on henkisesti melko rankkaa.

Jos saisin jostain revittyä jonkin verran aikaa sen kehittämiseen, se tulisi paljon kannattavammaksi ja helpommaksi, ongelma on, ettei sellaiseen ole aikaa, kun elämä on pelkkää ravaamista kodin, duunin ja kaupan välillä ja akuutteihin tulipaloihin reagoimista, ei ehdi paljon pidemmällä tähtäimellä ajattelemaan saati suunnittelemaan tai tekemään.

Ja sitten se, että kun ei saa levättyä missään välissä. Teen 7 päivää viikossa lähes nää kaikki samat kuviot, viikonloppuisinkin, kun ei ole varsinaista työtä, teen yritystoimintaan liittyviä paperihommia, että saan kaiken tehdyksi. Silti rästihommia tuppaa kertymään niin kotona kuin töissäkin.

Olen minimoinut kaiken turhan, silti en riitä :(

Toivon, että olis edes joskus päivä, jolloin voisin ajatella jotakin muuta.

Vierailija
12/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla tilanne monilla yrittäjillä.. http://m.kauppalehti.fi/uutiset/joka-neljas-yksinyrittaja-tienaa-alle-t…

Vierailija
13/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhalla peli poikki ajoissa. Lopeta yritys ja hae samalla sairaslomaa, joten karenssi ja saikku menee päällekkäin. Sitten selkeämmillä aivoilla uudet suunnitelmat. Kaikki eivät koskaan palaudu burn outista, olet lapsillesi velkaa suojella itseäsi äkkikuolemalta tai aivojen rikkoutumiselta.

T. Itsekin burn outin kokenut ja taas väsynyt yksinyrittäjä

Vierailija
14/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu mihinkään liittoon, ei ole yksityistä sairausvakuutusta ja YEL:iä olen maksanut vain minimin. Mikä siis on sosiaaliturvani, mikäli sairastun/tulen työkyvyttömäksi?

Toimeentulotukea en voi saada, koska perin pari vuotta sitten omaisuuden (ikivanhan kesämökin), joka ei ole mennyt kaupaksi.

Voinko lopettaa yrittäjyyden myymällä firman? Koko sen toiminta olisi nimittäin todella surullista lopettaa, sen verran potentiaalinen juttu se on.

Vierailija
15/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Voisiko tukiperhetoiminta auttaa teitä? Tarvitset välillä lepoa ja huolitaukoa. Tai onko ketään sukulaista/mummoa/ystävää joka voisi välillä ottaa lapset yökylään?

Vierailija
16/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huilitaukoa... piti sanomani

Vierailija
17/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Voisiko tukiperhetoiminta auttaa teitä? Tarvitset välillä lepoa ja huolitaukoa. Tai onko ketään sukulaista/mummoa/ystävää joka voisi välillä ottaa lapset yökylään?

Huolitauolle todellakin olisi tilaus!

Lapset ovat jo teini-ikäisiä, joka aiheuttaa omat stressinsä. Välillä tuntuu, että oli se silloin helpompaa, kun olivat pieniä, mutta olosuhteetkin oliva toisenlaisia. Siis jonkin verran (äidin väsymystä ynnä muuta viime aikoina olleita ulkoisia paineita) oireilevia + tietenkin murkkuikä tekee omat hormonimylläkkänsä yms.

Siis lapset kyllä kärsii tästä tilanteesta, kun äiti ei oikein jaksa. Olen heille pyrkinyt ulkoistamaan kodinhoidollisia tehtäviä ja auttavat kyllä välillä, mutta usein otamme yhteen näistä.

Mihinkään tukiperheeseen eivät varmasti suostuisi, luultavasti eivät mihinkään muuhunkaan. Heille tuntuu olevan vaikea käsittää, että äiti ei ole supernainen, joka vaan jaksaa ja jaksaa, vaikka olen sitä heille koettanut ihan järkiperustein selittää.

Vierailija
18/18 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai firman (tai sen liiketoiminnan) voi myydä, jos joku vaan ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän