En ymmärrä rintaliivien mittaustaulukoita
Yleensä liivini koot vaihtelevat 70G tai 75 E-F välillä. Äsken huvikseni katselin kolmen eri sivun mittaustaulukoita. Sain itselleni mitattua rinnan alta 85cm ja rinnan päältä 105cm. Jokainen sivu ehdotti että kokoni olisi 80G. Aivan mahdotonta. Usein monet 75cm ympärys liivit ovat liian suuria. Eipä ole tullut mieleen koittaa siitä vielä suurempia. Kuppikin olisi jo aivan jäätävän suuri minulle. Pitääkö teillä kenelläkään noista taulukoista mitattuna paikkansa oma liivien koko?
Kommentit (7)
Liiveissä on niin hirveästi eroja, että kokonumerointiin ei voi luottaa, aina pitää sovittaa. Varsinkin materiaalin joustavuus vaihtelee todella paljon. Minun kokoni on useimmiten 75E tai 75F, mutta joistakin materiaaleista ympärysmitta 75 on ihan liian väljä, se venyy liikaa eivätkä liivit pysy paikallaan. Myös kupin muoto vaikuttaa asiaan, väärän muotoisista kupeista rinnat pursuavat ulos vaikka koko olisi riittävän iso. Tällä hetkellä ylläni on Triumphin napakat perusliivit hiukan joustavaa pitsiä, koko on 75G ja istuu kuin unelma.
Ei kaikkiin liiveihin päde samat taulukot. Noin perstuntumalla sanoisin että isojen vaateliikkeiden liivit venyy ja paukkuu niin että pienempi ympärys riittää, kun taas tukevammat erikoisliikkeestä hankitut liivit säilyttää paremmin muotonsa. Ja sitten me merkki- ja mallikohtaiset erot. Ja tissikohtaiset: jos mittaan itse ilman liivejä tai huonosti istuvissa liiveissa niin tulisi aina liian pieni kuppi, koska rinnat on mallia "rullaa ja taittele kyytiin" :D
Ostat ne mitkä tuntuu ja näyttää päällä hyvältä.
Jokumietteliäs kirjoitti:
Yleensä liivini koot vaihtelevat 70G tai 75 E-F välillä. Äsken huvikseni katselin kolmen eri sivun mittaustaulukoita. Sain itselleni mitattua rinnan alta 85cm ja rinnan päältä 105cm. Jokainen sivu ehdotti että kokoni olisi 80G. Aivan mahdotonta. Usein monet 75cm ympärys liivit ovat liian suuria. Eipä ole tullut mieleen koittaa siitä vielä suurempia. Kuppikin olisi jo aivan jäätävän suuri minulle. Pitääkö teillä kenelläkään noista taulukoista mitattuna paikkansa oma liivien koko?
Kokeillaan. Millä sivuilla kävit mittaamassa?
Jokumietteliäs kirjoitti:
https://www.lumingerie.fi/rintaliivien-kokotaulukko-kokolaskuri Muun muassa täällä 😊
Lumingeriella on kyllä hyvä laskuri ja mielestäni paikkansapitävin. Minulle se antaa suunnilleen oikean tuloksen. Tietty senkin lukema antaa vaan aloituskohdan, jokaisen on on sovitettava liivinsä ja mieltymykset ympäryksen kireyden tasosta ovat vaihtelevia. Lisäksi on merkki- ja mallikohtaisia eroja.
Onko sulla paljon läskiä (anteeksi, mutta en keksinyt parempaakaan termiä) joka antaa "periksi" yläkropassa, tuolloin ympärys voikin olla aika paljon tiukempi mitä mittanauhan lukema näyttää. Varsinkin jos mittaa siten, että ei kiristä mittanauhaa. Mitä tämä laskuri antaa tulokseksi http://www.brasizecalculator.tk ?
Mun mitat 77/98 ja käytän kokoa 75F tai G. En todellakaan saa 70-ympäryksistä edes kiinni mukavasti, saati että sellaisessa pakkopaidassa voisi elää koko päivän.
En kuitenkaan osta pelkästään kokonumeron mukaan vaan koitan kaikenlaisia malleja ja kokoja. Toistaiseksi vain 75G ollut yleisimmin sopiva.
Kyllä pitää. Mitat 82/93 ja tulos 80AA. Useimmiten ostan kuitenkin 85A, koska AA kuppeja ei ole olemassakaan, ja 80 ympäryskin kiristää liikaa. En ymmärrä miten saat 75 saatika 70 alamitan liivit päälle - itsellä 75:sen (esim. 75B) saa todella taistella kiinni, ja sen jälkeen ei tarvitse kuvitellakaan hengittävänsä moinen kuristin päällä! Oletko nyt varma, että mittaat sen alamitan oikein?