Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihme tekstiä omakannassa terveystiedoissa ja synnytyskertomuksessa

21.12.2016 |

Satuimpahan pitkästä aikaa katsastamaan omakantaani lähinnä synnytyskertomuksen vilkaisemiseen, kuten myös yleisiä terveystietoja. Mulle on kirjattu sinne diagnoosiksi insuliinihoitoinen diabetes, jonka olemassaoloa multa ei ole edes tutkittu ja raskauden aikana otetut sokerit ollu aina normaaleja? Joku virhe, vai diagnoosi joka ei ole saavuttanut mun korvia? :D Samaten synnytyskertomukseen oli merkitty että istukka täysin kalkkeutunut ja napanuora lapsen kaulan ympärillä KOLME kertaa, kun mulle sanottiin että kerran oli kiertynyt?? Lapsi syntyi siis ennenaikaisesti, ja kovasti kaipasin tietoja mistä voisi johtua kun lapsi oli vielä viikkoihinsa nähden hyvin pienikokoinen yms eikä tuosta ilmeisesti toimintansa lähes kokonaan menettäneestä istukasta mainittu mitään..

Eipä tässä ny ollu mitään pointtia, mutta miksi vitussa terveydenhuollossa tupataan kaunistelemaan totuutta päin naamaa? Mulla on vähintään puolessa potilaskertomuksissa mainittu jotain ikävää ja huolestuttavaa joista suoraan kertomalla olis voinu vaikuttaa kaikennäköisiin ongelmiin? Ja tuo diabetes? :D

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin yhteydessä hoitavaan tahoon ja pyytäisin oikaisua. Tuossahan voi olla kokonaan väärän ihmisen tiedot.

Vierailija
2/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata, mutta hitsi kun omakantaa ei ollut silloin keksitty, kun itse olen synnyttänyt :D

Mäkin haluaisin tietää mitä sinne on kirjoitettu, mutten kyllä niin paljoa, että alkaisin papereita tilaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lukee "polttaa n. 20 savuketta päivässä", kun kerroin että olen viimeisen vuoden aikana satunnaisesti polttanut muutaman savukkeen, enkä siis koskaan ennen tätä ole polttanut yhtään. Joskus pitäisi vain olla hiljaa lääkärissä.

Vierailija
4/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä, mutta onko vanhemmilla oikeus pyytää kopiota tiedoista, jotka neuvolatäti ja -lääkäri kirjaa tietokantaan? Satuin näkemään ruudulta ihan mielenkiintoista tekstiä (pelkkää positiivista), mikä olisi ollut kiva kuulla itse thlta.

Vierailija
5/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien synnytystiedot näkyy siellä? Oon synnyttänyt - 13 ja - 15 eikä näy mitään :(

Vierailija
6/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä, mutta onko vanhemmilla oikeus pyytää kopiota tiedoista, jotka neuvolatäti ja -lääkäri kirjaa tietokantaan? Satuin näkemään ruudulta ihan mielenkiintoista tekstiä (pelkkää positiivista), mikä olisi ollut kiva kuulla itse thlta.

Tarkoititko lapsen tietoja? Ne näkyvät sun omassa omakannassa. Yläreunassa muistaakseni kohta josta voi vaihtaa lasten sivuille.

Vierailija
7/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei lue mitään tekstiä omakannassa. Olisin tosi kiinnostunut raskausajan lääkärikäyntien tiedoista ja synnytyskertomuksesta. Mutta omakannassa lukee vain päivämäärät, missä, milloin ja testitulokset (jos ollut jotain). Synnytyksestä 1,5v. Pitääkö soitella jonnekkin että miksi mun tiedot ei näy?

Vierailija
8/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin yhteydessä hoitavaan tahoon ja pyytäisin oikaisua. Tuossahan voi olla kokonaan väärän ihmisen tiedot.

Nyt kun katsoin tarkemmin niin tuo insuliinihoitoinen diabetes oli kirjattu tuonne synnytystietojen kanssa samaan? Noh, huomenna onkin sopivasti lääkärikäynti niin pääsen mussuttamaan näistä. Eniten tympii tuo kun ei kerrottu totuutta lapsen tilasta vaan ne sai taas kerran lukea itse papereista.

Ja sinä jonka tupakointia on "hieman" vääristelty kirjoituksiin, tuttu tunne. Menin kanssa rehellisenä ihmisenä neuvolassa sanomaan että olen kokeillut joskus teininä (yli kymmenen vuotta sitten) pilveä ja tadaa, jostain kumman syystä keräsivät vauvalta ja multa pissit huumetestejä varten. Ihme kun olivat negatiiviset, sentäs noin äskettäin tuommoinenkin kokeilu tapahtunut.......

Vierailija
9/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ymmärrä, miten omakannassa voi olla aina täysin totuudenvastaisia tai kummallisia tietoja! Kirjoittavatko lääkärit vahingossa tietoja väärän ihmisen kohdalle vai eivätkö he vain kuuntele potilaita tarpeeksi tarkkaan? Mistä voi johtua? Miehelläni lukee omakannassa "ei urheile lainkaan", vaikka hän käy kuntosalilla 4 kertaa viikossa (tämä mainittiin selvästi lääkärillekin). Minulla sen sijaan lukee tiedoissa ihan kummallisesti "likaiset hiukset ja suttuinen meikki". Kuka jaksaa panostaa kunnolla ulkonäköönsä sairaana? Ja miten helvetissä ulkonäkö edes on olennaista, jos vastaanotolle on menty 40 asteen kuumeen ja flunssan takia?

Vierailija
10/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeat tiedot, mutta lääkäri ei ole kertonut totuutta eikä kaikkia havaintojaan potilaalle.

Vierailija
11/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeat tiedot, mutta lääkäri ei ole kertonut totuutta eikä kaikkia havaintojaan potilaalle.

Jos on insuliinihoitoinen diabetes, niin luulisi potilaankin tietävän asiasta. Vai miten ajattelet, että potilasta on hoidettu insuliinilla potilaan tietämättä?

Vierailija
12/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisithän sinä nyt jos sairastaisit insuliinihoitoista diabetesta! Silloinhan piikittäisit itseesi insuliinia päivittäin. Siellä kuulostaa olevan väärän ihmisen tiedot. Samaten tuo tieto napanuoran kiertymisestä voi olla väärän ihmisen. Ota sairaalaan yhteyttä ja kerro huomanneesi tuollaiset virheet siellä. Miehelläni oli pari vuotta sitten sairaskertomuksessaan mainintoja edellisestä raskaudesta. Ne poistettiin kun hän kertoi asiasta, en tiedä kenen tietoja mahtoivat oikeasti olla vai selvisikö se edes.

Vierailija
13/19 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata, mutta hitsi kun omakantaa ei ollut silloin keksitty, kun itse olen synnyttänyt :D

Mäkin haluaisin tietää mitä sinne on kirjoitettu, mutten kyllä niin paljoa, että alkaisin papereita tilaamaan.

Silloin kun odotin esikoistani, ei ollut omakantaa, vaan sairaalassa odottaessa omaa lääkäriaikaa sain kokonaisen paksun kansion omia tietoja. Eli itse kuskasin lääkäriltä toiselle sitä kansiota. Siinä sitten joutessani plarailin mitä omasta syntymästä ja myöhemmistä lääkärikäynneistä oli kirjoitettu.

Oma lapsuus peilautui jotenkin surkeana kokonaisuutena: ensin meinasin kuolla synnytykseen, hätäkastekin annettu ja ekat lausunnot on kirjattu ihan eri etunimellä. Myöhemmin sairastelin paljon ja kaikki vanhempien sanomiset ja tekemiset oli kirjattu ylös. Löysin sieltä myös lääkärin tekemän lasun, joka ei ilmeisesti johtanut yhtään mihinkään. Vaikka mun lapsuus ei ollut mitenkään hyvä, nämä asiat tuli mulle aivan yllätyksenä ja vähän järkytyinkin. Oon joskus miettinyt, että haluaisin lukea nämä kaikki tiedot aivan rauhassa ja ajan kanssa. Varsinkin kun vanhemmat eivät näistä asioista suostu puhumaan.

Vierailija
14/19 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei lue mitään tekstiä omakannassa. Olisin tosi kiinnostunut raskausajan lääkärikäyntien tiedoista ja synnytyskertomuksesta. Mutta omakannassa lukee vain päivämäärät, missä, milloin ja testitulokset (jos ollut jotain). Synnytyksestä 1,5v. Pitääkö soitella jonnekkin että miksi mun tiedot ei näy?

Ainakin HUS:sa tällä hetkellä kätilöiden kirjaukset ei näy. Gynen näkyy, myös jotain labra-jne juttuja voi näkyä.

Voit soittaa synnytyssairaalaan ja pyytää synnytyskertomusta, tarkenna vielä että se pitkä kertomus, jossa on kaikki kätilöiden kirjaukset.

Potilas tietojärjestelmä HUS:ssa on muuttumassa, en tiedä josko sen jälkeen kätilöiden kirjaukset menisi Kantaan.

Vierailija
15/19 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas vaan, mutta mulla on omakannassa vaan kaikki asiallisia tositietoja!

Vierailija
16/19 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää tekstin korjausta, kun siinä on asiavirheitä.

Mun pojalle oli kirjattu "oire kestänyt 2 vko" vaikka olin selittänyt että 6 kk, mutta kahdessa viikossa pahentunut.

Samoin neuvolaterkka oli ilm. kiireessä (tai päissään) kirjannut "ei kastele, on päivä- ja yökuiva. Varataan lääkäriaika yökastelun takia".

Mentiin lääkäriin, niin tämä kyseli että niin miksi tulitte..? Minä: "ihottuman takia neuvolasta lähetettiin" lri nauroi hieman, että ok, se ei th:n kirjauksesta tullut ilmi. Näitä en jaksanut vaatia korjattavaksi.

Vierailija
17/19 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla luki "väljä emätin", "ylipainoinen" ja "lääkkeiden 'pakkosyöntiä"

Vierailija
18/19 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 😂 mitä pakkosyöntiä, no onko sulla?

Vierailija
19/19 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse terveydenhoitaja eli joudun tekemään itsekin kirjauksia ja jaksaa aina omia kanta tekstejä lukiessa mietityttää(ja jopa vähän pelottaa) että mitähän itse olen kirjoittanut joskus väärin. Tai ymmärtänyt väärin jonkun kertomuksesta.

Omissa teksteissäni on mm. Ollut maininta siitä miten kotiudun sairaalasta lasten teholle yöpymään ja kohtu on supistunut hyvin. Tosiasiassa kohtua ei painettu ollenkaan synnytyksen jälkeen ja jouduttiinkin sitten kaapimaan kun kohtuun oli jäänyt istukkaa. Lisäksi minusta oli kirjoitettu että olen obeesi... painoindeksin mukaan olen kuitenkin ihan normaalipainoinen ja jopa lähempänä ali kuin ylipainoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi