Erimielisyyksiä vegaaniystävän kanssa - kumpi oikeassa?
Tässä muutama esimerkkitilanne viime kuukausilta:
Olimme ystäväni kanssa Subwayssa ja hän tilasi leivän jonka luuli olevan vegaaninen. Vasta tilauksen tehtyään hän sai tietää että leivän valmistuksessa olikin käytetty kananmunaa ja maitoa, ja herranjestas eihän sellaista leipää voi syödä, ja vaati uutta tilalle. Toisen kerran pyysimme ravintolasta kasvishampurilaisia, ystäväni tietysti vegaanisena, ja hampurilaisten valmistuttua hänelle selvisi, että sämpylässä onkin kananmunaa eikä se siis ollutkaan ''vegaaninen''. Tarjoilija joutui viemään annoksen takaisin. Jälkiruoaksi oli todella hyvää mansikkasorberttia, mutta siinäkin oli kananmunaa.
Mitäpä te luulette että näille kaikille annoksille käy, kun nirppanokka-asiakas kieltäytyy syömästä? Tarkoitan siis niitä annoksia, jotka on ehditty toimittaa asiakkaalle. Roskiin menee, ruokahävikki lisääntyy ja luonnonvarat kuluvat. Eläinten oikeuksien tai maapallon kannalta ei ole mitään merkitystä, jos ystäväni olisi suostunut syömään sen JO HÄNELLE TOIMITETUN leivän, jossa nyt vain sattuu vähän olemaan kananmunaa. Tuollainen toiminta on vain erittäin typerää. Mainitsin tästä ystävälleni, joka ei suostunut ymmärtämään että hänen toimintansa itse asiassa on haitaksi, ja loukkaantui asiasta.
Lopuksi kaikkein absurdein asia: kun hän on vanhempiensa luona syömässä ja kasvis/vegaaniruoan lisäksi on tarjolla myös liharuokaa, niin liharuokaa EI SAA MISSÄÄN NIMESSÄ ottaa samalla kauhalla kuin vegaaniruokaa. Ilmaston näkökulmasta sekin on varmasti vegaanin näkökulmasta ekoteko.
Kommentit (19)
No olet tavallaan oikeassa, mutta vegaanille on ymmärrettävää ettei halua ruoassaan olevan ei-vegaanista ainesta tai lihakauhan koskettavan omaa ruokaansa. Erityisesti jos on vegaani eläinten eikä ympäristön vuoksi.
Noh, ei tuossa nyt kumpikaan ole "oikeassa". Sen ymmärtää kyllä ettei kasvisruokaa ja liharuokaa samalla kauhalla närkitä. Kaikki ei syö vegaanisesti vain maapallon vuoksi, vaan kun ei halua mätääntyvää eläimenruhoa, maitoa, tai kanan menkkoja tunkea kroppaansa kun pärjää hyvin ilmankin tässä maassa ja yheiskunnassa.
Ystäväsi oli oikeassa. Jos hänelle on myyty vegaanisena annos, joka ei olekaan vegaaninen, niin virhe on silloin ravintolan henkilökunnan. Sinä voit sitten käydä - jos hukkaan mennyt ruoka ärsyttää - neuvottelua asioista ravintolan henkilökunnan kanssa tai tarjoutua syömään myös ystäväsi annoksen. Eläinten oikeuksien kannalta ei ole mitään merkitystä, vaikka ystäväsi ei annosta söisikään. Biojäte myös maatuu eikä siten ole haitaksi maapallollekaan.
AP täällä vielä. Eli Subwayssa leivän nimi oli 'vegepihvi''. On siis ihan ymmärrettävää että maalaisjärjellä ajateltuna leivän nimi on harhaanjohtava, koska siinä on kananmunaa ja maitoa eikä se siis ole vegaaninen vaihtoehto. Mutta kun vasta tilauksen lopussa selviää että siinä onkin, niin kyllä sen voi syödä. Itsekin pyrin syömään kasvispainoitteisesti.
Mä en nyt usko tota leivissä kanamunaa. Joten plääh.
Olisihan se ihan järkevää ensin selvittää, onko haluamansa annos varmasti vegaaninen ettei tarvitse jälkeenpäin valittaa
Vierailija kirjoitti:
AP täällä vielä. Eli Subwayssa leivän nimi oli 'vegepihvi''. On siis ihan ymmärrettävää että maalaisjärjellä ajateltuna leivän nimi on harhaanjohtava, koska siinä on kananmunaa ja maitoa eikä se siis ole vegaaninen vaihtoehto. Mutta kun vasta tilauksen lopussa selviää että siinä onkin, niin kyllä sen voi syödä. Itsekin pyrin syömään kasvispainoitteisesti.
Voi sen leivän laittaa biojätteeseenkin. Ei ole mikään pakko syödä. Eläinten hyvinvoinnin kannalta virhe on jo tapahtunut eikä muutu miksikään, vaikka tekisi mitä. Sun kannattaa ystävällesi sanoa, että kannattaa jo ennen tilaamista AINA tarkistaa kaikki ainesosat, mitä ruoka, jota hän on aikeissa tilata, sisältää.
Minä olen ollut vegaani jo pitkään. En myöskään söisi ruokaa, jos saisin tietää siinä olevan esimerkiksi kananmunaa. En halua, että ruokaa joutuu takiani roskiin, mutta mun vatsa ei myöskään luultavasti tykkäisi, jos yhtäkkiä söisinkin munaa, lihaa tms. mitä olen vältellyt jo vuosia. Tai en ainakaan halua ottaa sitä riskiä, että tuleekin joku ripuli.
En myöskään halua, että kasvisruokaa ja liharuokaa otetaan samalla kauhalla. En enää edes pidä lihan mausta joten en halua liharasvaa ruokaani. Minusta ei ole niin suuri vaiva ottaa kahta eri kauhaa.
Tosin sanon lopuksi myös sen, että en halua vaivata muiden päätä ruokavaliollani. Siksi illanistujaisiin otan itse vegaanisia tarjottavia ja jos joku minun kanssa haluaa syömään, niin tiedän jo valmiiksi ravintolat, mistä saa minulle sopivaa ruokaa.
Olet oikeassa siinä, että ystäväsi vaikuttaa hysteerisen tärkeilevältä aatteen sokaisemalta vegaaniruokavalio noudattavalta. Mutta toisaalta hänellä on maksavana asiakkaana -on oikeus- saada sitä, mitä on tilannut, jos se on hänelle vaivatta voitu luvata. Ei asiakkaan tarvitse esittää tällöin pyyntönsä tueksi lääkärin todistusta (, vaikka joskus tuntuu, että se saattaisi olla tarpeen). - Ellei Subway pysty tarjoamaan oikeasti vegaani vaihtoehtoa, niin sen ei pidä sanoa vegaaniksi, jotain sellaista, mikä ei ole vegaania.
Onneksi ystäväsi ruokavalion on vain aatepohjainen, eikä sairauspohjainen, jolloin väärä raaka-aine tilatussa annoksessa -leivässä, jälkiruoassa, ...- missä hyvänsä olisi saattanut olla kohtalokkaampi.
On ikävää, että ruoka-aine rajoitteisiin kaikki eivät osaa suhtautua vakavasti, vaan pitävät niitä enemmän vikana korvien välissä. Tai sitten tällaisten yliannoksen maailman tuskaan hartioilleen ottaneiden "hippien" vouhotuksena, joista osa olisi paljon vakuuttavampi, jos muistaisi tilannetajun ja huomaavaiuuden.
Hei kysymys ketjun vegaaneille! Nielettekö spermaa? Tätä olen pähkäillyt jo pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vege = kasvis, ei välttämättä vegaani. Ei tossa mun mielestä ole mitään harhaanjohtavaa ja outoa jos noin tarkka vegaani ei ota selvää mistä se pihvi on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Missään Subwayn leivässä ei ole kananmunaa. Maitoa on vain juusto-oreganossa ja flatbreadissa. Ystäväsi siis valitsi leiväksi tuon flatbreadin kysymättä, onko se vegaaninen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään Subwayn leivässä ei ole kananmunaa. Maitoa on vain juusto-oreganossa ja flatbreadissa. Ystäväsi siis valitsi leiväksi tuon flatbreadin kysymättä, onko se vegaaninen?
Lisäys...olikin kyse pihvistä eikä leivästä. Vegaanin pitää aina kysyä, mitä tuote sisältää. Jos ei kysy, joutuu heittämään tuotteen roskikseen.
Leivässä ja sämpylässä EI ole munaa. Piste.
Niin mitkä ne vaihtoehdot on, joista pitää valita, kumpi on oikeassa?
Vegaanituttavasi saattaa olla vegaani jostakin muusta kuin ympäristösyistä.
Koko tarina kuulostaa sikäli epäuskottavalta, että vegaani tuskin missään ruokapaikassa tilaisi mitään sanomalla "kasvisruokaa". Vaan tilaisi vegaanista, ja vielä moneen kertaan ennen tilauksen tekemistä selittäisi, mitä se tarkoittaa. Tai sitten selvittäisi etukäteen, mitä vegaanista ko. paikassa on saatavilla (näistä asioista löytyy tietoa vegaanien omilta verkkosivuilta ja keskustelupalstoilta).
No tuossa on se ongelma, että vaikkaa pyytää vegaanista vaihtoehtoa, niin kaikissa ruokapaikoissa tai kaupoissa ei tajuta että vegaaninen on eri asia kuin ovo-lakto-vegetaarinen. Ammattitaidottomuutta.
Joudun itse sairauksien takia noudattamaan maidotonta FODMAP-ruokavaliota ja on todella vaikea selvittää mitkä ruoat ovat sopivia ravintolassa tai kaupassa. Just eilen mietin, miksi ei voisi olla jotain ruokavalio-logoja, joita kaikki ravintolat ja kaupat/elintarvikeyritykset käyttäisivät. Silloin näkisi yhdellä silmäyksellä menyystä tai kaupan hyllyltä, onko ruoka sopivaa vai ei.
Nykyisin käytössä on hyvin kirjava systeemi, joka vaihtelee paikasta toiseen ja ilmoittaa lähinnä yhden ainesosan puuttumisen tyyliin "laktoositon" (näin lukee tuotteissa jotka ovat maidottomia, mikä ei kuitenkaan ole sama kuin laktoositon).
Miksi teette näitä vegaaniprovoja? Antakaa olla jo, suurin osa meistä ei halua kiusata ketään ruokavaliollaan eikä arvostella muiden syömisiä.
Ystäväsi noudattaa lain kirjainta, muttei lain henkeä. Tyypillistä uskonnoille ja esiintyy jonkin verran myös aatteiden parissa.