Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koin Englannin karut asuntomarkkinat

Vierailija
17.12.2016 |

Muutin kolmisen kuukautta sitten Manchesteriin ja asun nyt väliaikaisesti sukulaisilla. Aloitin etsimään omaa asuntoa marraskuun lopulla, sillä tämän perheen poika palaa takaisin nykyiseen huoneeseen, jossa majailen, niin Tammikuussa.

Löysin lopulta huoneen, jota oltiin remontoimassa, ja se olisi valmistunut nyt tulevana maanantaina. Kävin katsomassa sitä eka päivä joulukuuta eli samana päivänä, kun olin ottanut yhteyttä omistajaan. Hän vaikutti mukavalta ja rehelliseltä. Saavuimme asunnolle, jossa menossa oli remontti(työmiehiä ei sillä hetkellä näkynyt).

Rakastuin huoneeseen ensisilmäyksellä ja sanoin, että haluan ehdottomasti tämän huoneen, kun niin paljon tilaa ja kohtuullinen hintakin. Menimme keskustelemaan huoneesta alakertaan olohuoneen puolelle.

Kun yritin kysellä, että miten hoidetaan takuuvuokrat ja sopimusten kirjoittaminen, koska ne hoidetaan tässä maassa täysin eri lailla. Hän ei heti vastannut vaan jatkoi muiden asioiden puhumista. Lopulta hän sanoi, että mun on maksettava yhden kuukauden vuokran suuruinen varausmaksu, jolloin hän varaa huoneen mulle. Tämä on yleinen tapa Briteissä, jos haluaa huoneen tai asunnon. Saatiin lopulta hoidettua käytännön asiat, joten tämän jälkeen lähdin.

Seuraavana päivänä maksan varausmaksun tilille. Minulle selviää hänen kaksi eri nimeään, sillä päivä ennen rahan siirtoa hän antaa mulle whatsappissa omat pankkitilitietonsa maksua varten. Hän muuttaa mieltään ja antaa toisen tilin tiedot, johon teen maksun. Sovimme, että tapaamme taas viikkoa ennen muuttoa, jolloin allekirjoitamme sopimukset ja jos jotakin kysyttävää tulee, niin saa kysyä.

Päivä ennen tapaamista tekstaan ja varmistan, että näemmehän huomenna sopimusten merkeissä. Hänellä kestää vastata muutama tunti ja kun hän vastaa, niin kertoo, että hänellä on kiire huomenna ja että seuraava viikonloppu olisi parempi. Pysyn tiukkana ja sanon, että meillä oli sovittuna viikko ennen, joten joko maanantaina tai tiistaina. Hän yritti livistää viestittelystä, mutta sanoi, että soitellaan maanantaina tiistaihin liittyen. Soitin itse hänelle sillon pariin otteeseen, mutta aina kuulemma kiireinen ja lopulta sovimme viestillä, että milloin ja mihin aikaan näemme. Kerroin tilanteesta sukulaisnaiselle, joka alkoi epäillä koko kämppää. Pyysin henkiseksi tueksi. Hän suostui ja seuraavana päivänä töiden jälkeen sovittiin, että nähtäisiin lähellä asuntoa. Vartti ennen sovittua aikaa hän tekstasi mulle, että valitettavsti hän joutuu perumaan tapaamisen, koska hänen poikansa joutui sairaalaan astman takia. Lähetti kuvan perään. Hän ilmoitti, että ottaa sähköpostini ja lähettää sopimukset sinne. Annoin sähköpostini, mutta ehdotin, että näemme tämän viikon torstaina, koska olisi hyvä tavata ja keskustella asuntoon liittyvistä asioista. Hän suostui ja sanoi, että soittaa mulle seuraavan päivän iltana, että mihin aikaan näemme. Eikä siinä vielä kaikki. Hän pyysi, että maksaisin £110 remonttimiehelle tarvikkeista, jotka hän unohti lapsen takia. En suostunut tähän, koska ei ollut levollisuuteni hoitaa näitä asioita. Hän lupasi toki antaa seuraavana päivänä rahat takaisin kuitin käteiskuitin keraa. Tein illan aikana päätöksen, että otan rahat takaisin ja perun muuton.

Seuraavana päivänä tekstaan hänelle päätökseni ja yhteisymmärryksessä sovimme rahanpalautuksesta. Hän sanoo olevansa taas sairaalassa poikansa takia. Tällä kertaa ei kuvaa. Hän kertoo, että joko hänen vuokralainen maksaa mulle maksun töiden jälkeen tai hän itse torstai-iltapäivällä. Sanoin, että kunhan saan rahani takaisin. Hän alkoi tarjota mulle myös muita vuokrakohteita, mutten noteerannut niitä mitenkään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan edellistä viestiä:

Seuraavana päivänä hän tekstaa aamulla, että aikoo maksaa rahani, mutta että hänen vuokralainen tekee sen, koska hän on taas sairaalassa. Kuva tuli taas todisteeksi.  Jään odottamaan iltapäivää, mutta rahoja ei kuulu. Hän haukkuu mut mielenterveyspotilaaksi ja että olen ihan sekaisin, kun väitän hänen valehtelevan. Hän pyytää mua lopettamaan tekstaamisen ja ottamaan yhteyttä, kun rahat ovat tilillä. Sanoin, että enpäs lopeta ja että pommitan, kunnes rahat on tilillä. Englannissa yleensä rahat näkyvät tilillä samana päivänä oli pankki mikä tahansa. Jos teen rahansiirron Suomesta tänne, niin kestää keskellä viikkoa seuraavaan päivään. 

Rahat näkyivät lopulta tilillä ja siitä alkoikin vuokranantajan pommitus, että hänen tarvii tehdä mulle huomenna tilinsiirto, jossa hän maksaa mulle oman osuuden varausmaksusta. Tämä toinen maksu on palautettava hänelle. Kerroin hänelle, että en halua häneltä enää mitään vaan tehkööt toinen maksu suoraan vuokralaiselle, jos tämä haluaa rahat takaisin. Hän ei edes ymmärtänyt, mitä tarkoitin ja en vastannut lopulta koko puheluihin ja estin tämän whatsappissa. Tuli esille kolmas tilinumero, mutta ilman nimeä. 

Sitten yllätykseksi hän oli antanut numeroni tälle "vuokralaiselle", joka otti yhteyttä whatsappissa. Hän kertoi, että hänen huonetoverinsa oli maksanut mulle summan rahaa, ja että hän halusi sen perjantaina eli huomenna takaisin. Hän kutsui mua samalla lempinimellä kuin tämä vuokranantaja ja kirjoitti samalla tavalla. Hän antoi mulle sitten kaksi tilinumeroa, johon sai laittaa rahat. Rahat piti lähettää hänen tililleen ei huonetoverinsa. Sanoin, että kysykööt vuokranantajaltaan rahoja. Mä sain mun rahani, joten niistä en luovu. Hän alkoi uhkailemaan ja sanoi, että jos huomiseen mennessä ei rahoja kuulu, hän ottaa yhteyttä poliisiin. Estin tämänkin tyypin. 

Eilen ei ylimääräisiä rahoja näkynyt ja kun päätin alkaa etsimään tämän "vuokralaisen" numerolla tietoja, niin Googlen avulla paljastui, että tämä "vuokralainen" olikin tämä sama vuokranantaja. Lisäksi syötin vuokranantajan numeron Faceen, jolloin numerolla paljastui kaksi eri tiliä kahdella eri nimellä. Toisessa niistä oli tämän miehen naamakuva. Tismalleen samannäköinen kuin livenä, mutta aurinkolasit päässä.

Tänään olen miettinyt, että voisin tehdä rikosilmoituksen, koska kyseinen herra etsii kohteisiinsa suurimmaksi osaksi naispuolisia työntekijöitä tai opiskelijoita. Haluan myös tavallaan kostaa tälle kierolle äijälle, koska mun sika meni hukkaan ja hän kiristi mua.

Vierailija
2/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla edes mitään todisteita, että tuo asunto on miehen omistuksessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä kannattanut piipahtaa asunnonvälitystimistossa, niistä ei ole pulaa :)

Terveisin toinen briteissä asusteleva. 

Vierailija
4/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajunnu tosta mitään. Voisitko  kirjoittaa saman hyvin tiivistetysti vaikkapa kymmenellä lauseella oleellisen?

Vierailija
5/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Welcome to good old Britain! 😆 näitähän täällä riittää. Läntisen Euroopan ainoa kehitysmaa.

Vierailija
6/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että sait rahat takasin. Ei koskaan kannata maksaa mitään ilman kirjotettua sopimusta ja toisen osapuolen esittämää henkilöllisyystodistusta, oli sitten Suomessa tai Briteissä.

Vierailija
7/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavana päivänä hän tekstaa aamulla, että aikoo maksaa rahani, mutta että hänen vuokralainen tekee sen, koska hän on taas sairaalassa. Kuva tuli taas todisteeksi.  Jään odottamaan iltapäivää, mutta rahoja ei kuulu. Hän haukkuu mut mielenterveyspotilaaksi ja että olen ihan sekaisin, kun väitän hänen valehtelevan. Hän pyytää mua lopettamaan tekstaamisen ja ottamaan yhteyttä, kun rahat ovat tilillä. Sanoin, että enpäs lopeta ja että pommitan, kunnes rahat on tilillä. Englannissa yleensä rahat näkyvät tilillä samana päivänä oli pankki mikä tahansa. Jos teen rahansiirron Suomesta tänne, niin kestää keskellä viikkoa seuraavaan päivään. 

Rahat näkyivät lopulta tilillä ja siitä alkoikin vuokranantajan pommitus, että hänen tarvii tehdä mulle huomenna tilinsiirto, jossa hän maksaa mulle oman osuuden varausmaksusta. Tämä toinen maksu on palautettava hänelle. Kerroin hänelle, että en halua häneltä enää mitään vaan tehkööt toinen maksu suoraan vuokralaiselle, jos tämä haluaa rahat takaisin. Hän ei edes ymmärtänyt, mitä tarkoitin ja en vastannut lopulta koko puheluihin ja estin tämän whatsappissa. Tuli esille kolmas tilinumero, mutta ilman nimeä. 

Sitten yllätykseksi hän oli antanut numeroni tälle "vuokralaiselle", joka otti yhteyttä whatsappissa. Hän kertoi, että hänen huonetoverinsa oli maksanut mulle summan rahaa, ja että hän halusi sen perjantaina eli huomenna takaisin. Hän kutsui mua samalla lempinimellä kuin tämä vuokranantaja ja kirjoitti samalla tavalla. Hän antoi mulle sitten kaksi tilinumeroa, johon sai laittaa rahat. Rahat piti lähettää hänen tililleen ei huonetoverinsa. Sanoin, että kysykööt vuokranantajaltaan rahoja. Mä sain mun rahani, joten niistä en luovu. Hän alkoi uhkailemaan ja sanoi, että jos huomiseen mennessä ei rahoja kuulu, hän ottaa yhteyttä poliisiin. Estin tämänkin tyypin. 

Eilen ei ylimääräisiä rahoja näkynyt ja kun päätin alkaa etsimään tämän "vuokralaisen" numerolla tietoja, niin Googlen avulla paljastui, että tämä "vuokralainen" olikin tämä sama vuokranantaja. Lisäksi syötin vuokranantajan numeron Faceen, jolloin numerolla paljastui kaksi eri tiliä kahdella eri nimellä. Toisessa niistä oli tämän miehen naamakuva. Tismalleen samannäköinen kuin livenä, mutta aurinkolasit päässä.

Tänään olen miettinyt, että voisin tehdä rikosilmoituksen, koska kyseinen herra etsii kohteisiinsa suurimmaksi osaksi naispuolisia työntekijöitä tai opiskelijoita. Haluan myös tavallaan kostaa tälle kierolle äijälle, koska mun sika meni hukkaan ja hän kiristi mua.

:D Anteeksi, mutta naurattaa tämä kirjoitusvirhe. Kyseessä on siis huijausyritys ja sikavarkaus.

Aika sikamaista touhua siltä äijältä. Yritti kusettaa sinulta rahaa. Voi olla, ettet ole ainoa uhri.

Vierailija
8/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla edes mitään todisteita, että tuo asunto on miehen omistuksessa?

Eipä ole, joten siksi juurikin vedin rahani ulos. Oli oikeastaan tuurista kiinni, että sain ne massit takaisin. Nyt kaipaan kipeästi neuvoja ja vinkkejä, että miten esitän asiani poliisilaitoksella, joka menee kiinni kuudelta. Äijällä on tilinumeroni, koko nimeni ja muita tietoja, joten en halua niiden joutuvan mihinkään vääriin käsiin. Koska hän uhkaili mua, aloin tekemään omia siirtoja jo eilen.

-ap

Vierailija
9/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sika meni hukkaan =) *nauraa*

....joo aika aika tajusin jo.

Vierailija
10/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asut sukulaistesi luona? Kysy heilta neuvoa.

Naiivius kannattaa taalla kylla heittaa makeen ihan jo alkumetreilla... Yleensa Siperia opettaa useimpia meista.

Asuntomarkkinat ovat taalla kylla aika villit, mutta en menisi sanomaan, etta "lansimaiden ainoassa kehitysmaassa" taalla ollaan...

Vierailija
11/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no, ei ne Suomessakaan aina rehdit ole.

Kaikki paperilla, aina todistaja ja taustojen tarkastus.

Vierailija
12/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille vaan suoraan. Tulosta itsellesi tuo tapahtumaketju tai kirjoita englanniksi ranskalaisin viivoin, jolloin sinun on helpompi esittää se selkeänä. Poliisi siellä on ainakin oman kokemukseni valossa hyvinkin avulias.

Jos olet saanut rahasi takaisin, sinällään ei taida mitään kotimaisesti rikokseksi luokiteltua olla tapahtunut. Englannissa arvelisin tuon olevan uhkaus ja fraud.

Vierailija
13/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaanjohtava otsikko. Se, että ap on joutunut huijarin huijaamaksi, ei tee Brittien asuntomarkkinoista karuja. Huijareita on ihan joka paikassa ja ne saa uhreikseen aina tuollaisia sinisilmäisiä hölmöjä kuten ap. Olisit ap käyttänyt asunnonvälitystoimiston palveluja niin olisit välttynyt tältä säätämiseltä.

Vierailija
14/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suullinen sopimuskin on sopimus. Briteissä ilman kirjallista ette ole sopineet vielä mitään. Vastikkeeton maksusi siinä tilanteessa on brittiläisestä näkökulmasta outo.

Vierailija
15/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Anteeksi, mutta naurattaa tämä kirjoitusvirhe. Kyseessä on siis huijausyritys ja sikavarkaus.

Aika sikamaista touhua siltä äijältä. Yritti kusettaa sinulta rahaa. Voi olla, ettet ole ainoa uhri.

Joo mä kirjoitin koko tekstin puhelimella, joten siksi kirjoitusvirhe.

-ap

Vierailija
16/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaanjohtava otsikko. Se, että ap on joutunut huijarin huijaamaksi, ei tee Brittien asuntomarkkinoista karuja. Huijareita on ihan joka paikassa ja ne saa uhreikseen aina tuollaisia sinisilmäisiä hölmöjä kuten ap. Olisit ap käyttänyt asunnonvälitystoimiston palveluja niin olisit välttynyt tältä säätämiseltä.

Miltä osin tuo otsikko on harhaanjohtava? Aika karu kokemus ja tapahtui Englannissa. Olisiko hänen pitänyt mielestäsi kirjoittaa, että koin karut kansainväliset asuntomarkkinat?

Ei yksi tapaus tee koko markkinoita karuksi, mutta se on yksi kokemus karuista markkinoista, joten ihan oikeahan tuo otsikko on.

Vierailija
17/17 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Briteissä joudut maksamaan välittäjälle suuret summat rahaa välityspalkkioita. Jos on rajallinen määrä rahaa, niin ei innosta mennä välittäjälle.

Toinen Briteissä asuva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi