Miten et kasvata tyttärestä pissistä?
Pitääkö työntää kirjoja eteen, jättää viikkorahat pois ja ottaa kaikkiin mettäreissuihin ja autonrassaus juttuihin mukaan, ettei kasva tommosta alemman luokan ihmispaskaa? Osa noista on vielä aikuisiälläkin yhtä pinnallisia vatipäitä.
Kommentit (17)
Kyllä. Nyt vaan työkalusarja ja rasselia kynsilakka-arsenaalin sijasta pukin konttiin. Työhaalarit ja kirveskin.
Riittää kun et osta Kånken-reppua, converseja ja jopo-pyörää.
Se pissis vaan haukkuu teidän kirjasto- ja museoreissut. Jotkut on synnynnäisiä pissiksiä. Miehen valinnalla voi varmasti vaikuttaa kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Se pissis vaan haukkuu teidän kirjasto- ja museoreissut. Jotkut on synnynnäisiä pissiksiä. Miehen valinnalla voi varmasti vaikuttaa kaikkein eniten.
Mites naisen valinnalla? Jos nainen ei ole yli-ikäinen pissis niin todennäköisyys puolittuu
Meillä on vasta ala-asteikäinen tyttö, mutta hän on aina ollut poikamainen ns. poikatyttö. Siis luonnostaan. Eikä olla pakotettu muuhun muottiin.
Musta ei kasvanut pissistä, mikä oli osittain ihan persoonastakin kiinni, mutta myös kasvatuksesta.
Mulla oli ja on hyvä isäsuhde, sain olla "isin prinsessa" lapsena joten ei tarvitse aikuisena sellainen olla.
Tyttömäisiä/naismaisia puoliani tuettiin siinä missä maskuliinisiakin, minun annettiin olla villi, otettiin mukaan autoremppaan ja kotiremppaan, opetettiin metsästämään jne.
Äitini ja isäni molemmat lukivat paljon, eli lukeminen tarttui heiltä helposti.
Olin nätisti puettu ja sievä tyttö, jolle äiti laittoi aina hiukset hienosti ja joka soitti sievästi pianoa, leipoi, luki, eräili, osasi ampua, ajoi crossilla, teki voltteja jne.
Sellainen olen nykyäänkin; naisellisen näköinen ja ulkonäöstä tarkka nainen, jota ulkonäöstä puhuminen ei kiinnosta ja joka voi tehdä mitä vaan.
Huomautan vielä, ettei naiseuttani ole ikinä väheksytty, kutsuttu "poikatytöksi" tai muuta.
Kotonani en kuullut koskaan äidin suusta "Huoh miehet"-tyyppistä p*skaa tai isän suusta jotain "nainen ratissa höhöhö"-tyyppistä naisille naureskelua.
Sain hyvän ja oikeasti tasa-arvoisen kasvatuksen.
Kun äiti ei ole itse pissis, niin vaikea on tytönkään kasvaa sellaiseksi. Meikkaaminen ja itsensä peilaileminen ei ole meillä kovinkaan suuressa roolissa. Silloin tällöin ja ei mitään sotamaalauksia. Kehun tyttöäni kauniiksi, mutta siihen kauneuteen ei tarvitse niin kauheasti keskittyä, hyvin jää aikaa muulle.
Opetin tyttäreni ajattelemaan omilla aivoillaan, kyseenalaistamaan asioita ja käyttämään mielikuvitustaan. Silleen.
Kehoita häntä olemaan oma itsensä, eikä toisten massakopio.
Kaverit, harrastukset, kouluvalinta ja kotikasvatus! Tyttärelläni löytyy kånken, jopo ja converset, mutta pissistä hänestä ei saa tekemälläkään.
En tiedä. Taitaa olla luonteesta kiinni kun samalla tavalla on kasvatettu.
3 tytärtä - yksi reipas ja aikaansaava "hyvä jätkä", toinen teininä pissis ja nyt älykköakateeminen (ka yl-todistuksessa 9.4) ja kolmas urheilullinen ja ainakin toistaiseksi poikamainen - ei tule hänestä pissistä!
En kasvata vaan annan kasvaa. Neuvon kyllä ja hyvin on toiminut. Aivan ihana tyttö joka oli saatanan vaikea 13 vuotiaana. Nyt on 14 ja aivan mahtava ihminen. En ala kertomaan yksityiskohtia ettei tyttö paljastu. Osaa pitää puolensa ja ajattelee mitä tekee. Ei ole massateini. Isänä voin olla ylpeä tuosta tytöstäni.
Olemalla itse normaali, sivistynyt aikuinen. Keskustelemalla lasten kanssa maailmanmenosta laajasti. Tukemalla lapsen kiinostuksen kohteita. Ei niitä pissiksiä vahingossa kulttuurikodeista nouse...
Mitäköhän kaikki täällä tarkoittavat pissiksillä? Pissismi on myös vain yksi kehitysvaihe, ei se leimaa koko ihmistä. Monet "pissikset" ovat oikeasti tosi ihania tyttöjä, joilla on se rooli päällä. Kyllä se karisee, kun vähänkin tulee ikää. Monet ovat myös älykkäitä ja hyviä koulussa. Nuoret ovat nuoria, eivätkä usein ole vielä parhaita versioita itsestään. Monilla saattaa olla myös vaikea perhe- tai koulukiusaamistausta, joka nostaa pissismiä pintaan. Jos leimataan sitten vasta kun edes täysi-ikäisiksi pääsevät, jookos?
-lukion ope
Jos nyt pissiksillä tarkoitetaan nilkat paljaana pakkasella kulkevia ja siideripäissään itkeviä pikku tyttöjä, niin helposti. Kaveripiirin tarkastus, kotiintuloajat ja vaatevalintojen hienovarainen tsekkaus (minä maksa, minä päätän). Tärkeimpänä kuitenkin keskustelu ja kuuntelu sekä koulumenestyksen vaatiminen.
Ja kaikesta tästä huolimatta siitä ihanasta pikkutytöstä saattaa tulla kulmakunnan pissisprinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverit, harrastukset, kouluvalinta ja kotikasvatus! Tyttärelläni löytyy kånken, jopo ja converset, mutta pissistä hänestä ei saa tekemälläkään.
Aika rajuissa harhakuvissa elät. Kyllä tuo "asukokonaisuus" tekee tytöstä massapissiksen, halusit tai et.
Oma isäni kuunteli, tuki, kannusti ja arvosti tytärtään. Minusta ei tullut pissistä.
Samoin toimii mieheni, lapsi ei ole pissis.