Yksin elävä yh jolla 1 alle 3v lapsi, paljonko saatte tukia yhteensä?
Eli paljonko kuukaudessa saat tukia yhteensä sinä joka asut yhden alle 3v lapsesi kanssa kahdestaan? Oletko joutunut käymään leipäjonossa?
Kommentit (11)
Ihan pakko kysyä, miksi teette lapsia, jos teillä ei ole varaa elättää niitä?
Ainoa yh tuki on n. 50e korotus lapsilisään. Elatusmaksut lasketaan tulojen suhteessa. Jos etällä ei ole elatuskykyä, saatat saada kelasta n. 150e/kk.
Muuten olet oikeutettu niihin tukiin, joita saat ilman lastakin.
Vierailija kirjoitti:
Eli paljonko kuukaudessa saat tukia yhteensä sinä joka asut yhden alle 3v lapsesi kanssa kahdestaan? Oletko joutunut käymään leipäjonossa?
Oletko sä siis sitä mieltä että kaikki yh:t on työttömiä sossupummeja? Oletpa kapeakatseinen!
Osa käy töissä eikä saa muuta tukea yhteiskunnalta kuin yh-korotuksen jonka saa myös lähivanhempi ei-yh.
Koskaan en ole sossusta tukea hakenut enkä leipjonosta.
Kelan arvion mukaan 2300e/kk. Lähti meinaa asumistuki just pois. Ansiosidonnainen siis opiskelijan korotuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko kysyä, miksi teette lapsia, jos teillä ei ole varaa elättää niitä?
Elämä ei läheskään aina mene suunnitelmien mukaisesti.
No minä käyn töissä ja ainoa tuki on lapsilisä yh-korotus. Noin 48 e. Sillä palkalla mä meidän elämisen maksan.
Vierailija kirjoitti:
No minä käyn töissä ja ainoa tuki on lapsilisä yh-korotus. Noin 48 e. Sillä palkalla mä meidän elämisen maksan.
Elatusmaksut??
Ap tässä: Jään töistä kotiin lapsen kanssa eli en saa ansiosidonnaista tms kun tarkoitus on palata töihin kun lapsi on 3v. Toista vanhempaa ei ole eli yhteiskunnan tuilla tarkoitus elää kunnes laitan lapsen päiväkotiin ja palaan töihin.
En pidä itseäni tai muita pummina. Yritän vain hahmottaa, miten tiukat nälkävuodet ovat edessä.
Opiskelijana 1000e, kotihoidontuella taisin saada n. 150e enemmän. Ihan ok pärjätään, en nosta opintolainaa. Asumiskulujen jälkeen n. 400e, siitä vielä laskut ym. Ei olla missään leipäjonoissa käyty.
On vähän vaikea ymmärtää, miten joku keskituloinen perhe, joka saa kuussa 3000-4000e käteen, ei pärjää.
Ok, laskin että laskujen jälkeen jäis 200e käteen jos saan yhteensä 1000e. Jos jäis 400e käteen niin ois helpompi kuvitella pärjäävänsä. Mietin että pitäisköhän luopua kotivakuutuksesta kolmeksi vuodeksi ja Netflixistä vai onkohan se liioittelua.
Itse olin opiskelijana tuolloin. Sain yleistä asumistukea, normaalin opintotuen, korotetun lapsilisän ja elatustuen kelasta. Opintolaina oli pakko nostaa.