Minkä ikäisenä tajusit, ettei joulupukki ole aito sellainen, vaan tunnistitko kuka?
Kommentit (10)
Meilläpäs on käynyt aina vain aito Joulupukki!
Minulle ei ole koskaan valehdeltu lapsena.
Mä uskoin aika vanhaksi. Aloin epäileen niin vanhemmat tilas pukin. Tunnistin pukin apurin luokkakaverin isosiskoksi joten se siitä :) Tokalla tai ekalla. Mutta siis olin aika hyväuskoinen lapsi :)
Ekalla. Ensiksi löysin vaatehuoneesta lahjapaketin ja innoissani menin sen kanssa äidin luo, että tonttu on tuonut lahjan. Noh kiukkuinen äiti vei sen pois.. Epäilykset heräs ja ne kruunas väärä joulupukki. Sillä oli harmaa asu, kun aiemmin oli ollut normi punapukuinen.
Olin 4v, kun mietin, miksi joulupukilla on samanlaiset lapikkaat, kuin mun isällä, joka "lähti ruokkimaan joulupukin poroja" sillävälin kun joulupukki tuli sisälle.
Olisinko ollut 7-8 vuotias kun ensimmäinen epäilys heräsi. Tajusin että pukilla oli käsissään kovin samanlaiset koholla olevat verisuonet kuin ukillani :) Meni epäilykset aika myöhäiseen, kun tätä ennen olin muutamana vuonna aina pukin tullen ujostellen juossut piiloon toiseen huoneeseen ja enintään uskaltanut kurkistaa siihen huoneeseen jossa pukki oli... vasta noin vanhana sitten uskalsin syliin istumaan.
Senkin jälkeen halusin uskoa vielä monta vuotta, vaikka aavistelin. Minusta se oli hauska leikki.
Samanikäsen serkkuni kanssa joskus hiukan alle 10 vuotiaana vietettiin perheittemme kesken joulua niin keksittiin haastaa perheemme ja vaatimalla vaadimme että kummankin isän on oltava paikalla kun pukki tulee - juurikin koska epäilimme että toinen on se pukki.
Noh eikö vaan silti ilmestynyt pukki vaikka koko perheet oli paikalla - ja mokomalla oli vielä tonttujakin mukana kaksi kappaletta! x) Ja niin vain leikki jatkoi vielä parisen vuotta. Hauskaa se vaan oli, sellainen pieni salaperäisyys ja aavistelu, mutta kuitenkin halu vielä ihan pikkuisen uskoa... :D
Minä tajusin kuulemma 5-vuotiaana tai ainakin silloin menin sanomaan äidilleni että minulle ei tarvitse enää sanoa että joulupukki olisi totta. En kyllä itse sitä muista.
En muista, mutta luultavasti ennen kouluun menoa tajusin, että meidän naapuri on joulupukkina, mutta kuitenkin vielä kouluikäisenä uskoin tonttuihin, ja että tontut tekee lahjat. Naapuri oli vain jotenkin juonessa mukana.
Tiesin aina ettei pukkia ole olemassa, ja pyörittelin silmiä kun jouduin isän luokse esittämään yllättynyttä. Eräänä jouluna (olin 7v?) isä aloitti dramaattisesti puheen: "Kuule Jellyjortikka... joulupukkia ei ole olemassa." samalla katsoen ulos pimeyteen surullisesti kynttilänvalossa :DDDD Ei pitäny pokka
En muista aikaa jolloin olisin siihen uskonut.