Jos yksi sisaruksista on masentunut, niin kuinka todennäköistä on, että toinenkin sisarus on?
Kommentit (5)
Ihanaa ykköselle, että olet osannut auttaa itseäsi. Olette ilmeisesti (ainakin olleet) veljesi kanssa niin hyvissä puheväleissä, että olet tiennyt veljesi masennuksesta. Se kuulostaa hyvältä. Minä vain tunnistan merkkejä veljessäni, mutta en halua ottaa asiaa puheeksi. Ap
En osaa sanoa prosentteina kuinka todennäköisesti toisellakin sisaruksella on, mutta kyllä masennus on periytyvää. Eli jos yhdellä sisaruksista on masennus, niin keskivertohenkilöä todennäköisemmin myös toisella tässä sisaruskatraassa on masennus.
T: Psykologian opiskelija
voihan vittusaatana, ollaan veljenkaa peritty iskältä varmaan jotain mielenterveys probleemia, mutten suostu hyväksymään että mulla ois jotain. äh.
Mun aikuisella siskolla on ilmeisesti ollut nyt jotain. Ja mietin nyt minäkin, että pitäisikö itsekin pyytää ammattiapua vähän matalammalla kynnyksellä, kun ehkä mullakin voisi olma jotain.
Meillä on molemmat sisarukset eli minä ja veljeni kärsineet masennuksesta. Aikuisena olen ymmärtänyt, että johtuu pitkälti äitini narsistisesta luonteesta, josta olemme tietysti molemmat kärsineet.
Itse pääsin ongelmasta, kun otin perheeseeni etäisyyttä ja löysin puolison, joka arvostaa minua ja valintojani.