Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiran verinen ripuli

Nanao
09.12.2016 |

Mistähän mahtaa olla kyse... Pentukoira, kääpiövillistyttö 8kk. Nyt viimeisen kuukauden aikana on muutaman kerran tullut kakan mukana verta(kirkkaanpunaista, mutta kerran tuli isompi "satsi" jossa oli jotain ihme tummaa murua joukossa, ehkä hyytymiä). Yleensä uloste on ollut tällöin löysää, venyvää, jopa todella limaista. Koira on ennen näitä ulostamisia ollut kovasti kipuisen näköinen ja ollut "peppu pystyssä" lattialla.

Koiralla on myös silmäoireita, kutinaa ja punoitusta ja yrittää hangata tassuilla silmiään. Eläinlääkäriä on jo konsultoitu, hän epäili allergiaa. Nyt koira on ollut ilman viljoja ja silmäongelmat ovat helpottaneet. Tänään taas tuli verta ja varasin uuden lääkärin iltapäiväksi.

Onko kellään kokemusta tämmöisestä? Tietysti itse olen jo pelotellut tseäni kaikilla vatsahaavoilla ja kasvaimilla :( Koiran yleiskunto on muuten ihan loistava leikkii KOKO AJAN ja jaksaa mennä pitkiä lenkkejä. Ruoka maistuu hyvin ja ei ole laihtunut. Myös turkki on hyvässä kunnossa.

Koiralta poistettiin hammas marraskuun alussa ja sen jälkeen nämä silmä ja suoliongelmat alkoivat. Kontrollikäynnissä kerroin että hankaa naamaansa niin sanoivat, että tikit saattavat kutittaa ja siellä oli vielä yksi pysyvä hammas kasvamassa. Mutta entäs sitten tuo veri? Miten se liittyy tuohon?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvo?

Vierailija
2/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säikähdin kerran pahanpäiväisesti, kun huskymme ulosti pelkkää verta. Äkkiän yöpäivystykseen. Olikin koiran syömättömyyden vuoksi (huskyilla todella yleistä) vuoksi suoli ärtynyt todella pahasti. Sai siihen lääkkeet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä vastaan rokoteta vai olenko ymmärtänyt väärin? Kaikki rokotukset siis on laitettu.

Parvoa kyllä mietin mutta eikös silloin verta tulisi vähän koko ajan ja koira olisi muutenkin tosi kipeä? Koira on kyllä aikamoinen imuri, eli vetelee suuhunsa tikkuja, keppejä, pieniä kiviä, paperia ja mitä nyt irti saa, kun ei koko aikaa huomaa kieltää. Voisikohan se vaikuttaa... Jotkut oksanpalat raapivat vatsaa?

Vierailija
4/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarkistanun anaalirauhaset? Meidän toylla ne täyttyy tosi nopeasti. Vähintään kerran kuussa tyhjennä ne.

Silmäoireet voi johtua joko siitä että etutukka hankaa tai sitten on ylimääräisiä ripsiä. Ne ei välttämättä ihan helposti näy.

Vierailija
5/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun koiralla raapaisi luunsiru suolen rikki. Oli tosin iso koira. Piti avata maha ja paikata suoli, mutta selvisi hengissä. Voihan joku terävä juttu mahassa vuodattaa verta. Tosin luulen että silloin huononisi yleiskunto.

Vierailija
6/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo satunnaiset veren tulot ripulin yhteydessä eivät ole vakavia. Joillain yksilöillä vaan aina kun limakalvo suolessa ärtyy niin tulee myös sitä verta. 

Toki jos niitä ripuleita ja muita vatsaoireita on usein niin sitten on jotain ongelmaa esim. ruoan sopivuuden suhteen. 

Itse en olisi noista oireista ollenkaan huolissani enkä mihinkään lääkäriin edes menisi vaan tekisin vain ihan ruokakokeiluja itsekseni. Ja kannattaa muistaa että ruoan vaihto voi herkkävatsaiselle aiheuttaa jopa useammaksi kuukaudeksi liman ja sen seassa veren satunnaista tulemista, eli ihan heti ei kannata todeta ettei ruoka sovi, jos vatsavaivoja tulee.

Meilläkin kun vaihdettiin koko porukka BARF-ruokaan, niin meidän herkkämasu kakkasi valkean luukakan seassa limaa ja veriviiruja jonkin aikaa, mutta sitten oireet loppui ja sen jälkeen koko herkkämahaisuutta ei ole enää esiintynyt. Ennen oli sellainen että jos koiralle antoi satunnaisesti vaikka munanpuolikkaan tai mitä tahansa muuta kuin sen omaa nappulaa, kauhea ripuli oli tiedossa. Nykyisin sille voi antaa välillä ihan mitä vaan eikä vatsa sekoa, kunhan perusruokana on viljaton, raaka BARF.

Vierailija
7/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös toinen koira, saman rotuinen 14v vanharouva. Sillä on ollut aina anaalirauhasongelmia ja ne kyllä näkyy ja tuntuu kun ovat täynnä. Ja se haju on kamala. Pikkuotuksella en ole mitään vastaavaa huomannut, joten en ole yrittänyt tyhjentää. Tämä vanha koira ulosti myös viimevuonna pari kertaa verta kun oli kovan ripulin kourissa (siis mikään ei pysynyt sisällä vaa lensi heti toisesta päästä kaaressa).

Etutukkaa ja ripsiä olen yrittänyt pitää siisteinä ja lyhyinä mutta ei ole ollut apua...

Vierailija
8/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet jo varannut ajan eläinlääkäriin? Ei paljon palstallekirjoittelut auta eläintä.

Vierailija
9/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän villakoira on tosi herkkävatsainen. Annan aina samaa ruokaa. Kerran vaihdettiin ruokamerkkiä ja liian nopeasti. Tuli ihan järkyttävä ummetus. Piti valvoa öitä koiran kanssa kun pelkäsin että kuolee kohta. Kerran annoin jotain arhur -koiranruokaa tavallisesta kaupasta. Viikon ripuloi. Annan koiralle vain kuivamuonaa. Tykkää siitä, maha toimii, silmät ei oireile. Merkki on Pure natural. Jos vaihdat merkkiä, laita vain muutama nappula kerrallaan ja pikkuhiljaa lisäät. Huvitti meidän piski, laitoin 3 nappulaa uutta ruokaa. Söi kaiken muun, ne 3 jäi. söi nekin sitten kun nälkä tuli. :)

Vierailija
10/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen tuota vehnätöntä nyt kokeillut muutaman viikon... Vähän ristiriitaista mitä olen googlaillut muiden keskusteluita niin siellä tyyliin pitäisi koira lennättää medihelillä yliopistolliseen sairaalaan kun kakassa on vähänkin verta. Itse olen tähän asti yrittänyt suhtautua tyynesti mutta tämänpäiväinen oli viimeinen niitti.

Tuosta ruokavaliosta... Olen tällä hetkellä hyvin kiireinen töiden ja opiskelun kanssa ja koira on ollut aina välillä hoidossa äidilläni. Äiti on antanut sille kaikkia ihmeellisyyksiä (siis toki koiralle sopivia, ei mitään suklaata ja viinirypäleitä) ja monesti oli niin, että aina kun koira kotiutui niin paska lensi. Yleensä ilma verta kuitenkin.

Vierailija
11/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Minulla on myös toinen koira, saman rotuinen 14v vanharouva. Sillä on ollut aina anaalirauhasongelmia ja ne kyllä näkyy ja tuntuu kun ovat täynnä. Ja se haju on kamala. Pikkuotuksella en ole mitään vastaavaa huomannut, joten en ole yrittänyt tyhjentää. Tämä vanha koira ulosti myös viimevuonna pari kertaa verta kun oli kovan ripulin kourissa (siis mikään ei pysynyt sisällä vaa lensi heti toisesta päästä kaaressa).

Etutukkaa ja ripsiä olen yrittänyt pitää siisteinä ja lyhyinä mutta ei ole ollut apua...

Meidän toylla ei ne anaalit usein tunnu täydeltä, mutta nestettä tulee kun puristaa. Meillä koira riiputtaa päätä, pitää häntää alhaalla, oksentaa ja tuijottaa anovasti että tee jotain. Niin ja maha pitää kova lorinaa. Ikinä ei oo esim hangannut peppua tai nuollut sitä.

Vierailija
12/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet jo varannut ajan eläinlääkäriin? Ei paljon palstallekirjoittelut auta eläintä.

Älä suinkaan lue koko aloitusviestiä 

Vierailija
13/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Joo, olen tuota vehnätöntä nyt kokeillut muutaman viikon... Vähän ristiriitaista mitä olen googlaillut muiden keskusteluita niin siellä tyyliin pitäisi koira lennättää medihelillä yliopistolliseen sairaalaan kun kakassa on vähänkin verta. Itse olen tähän asti yrittänyt suhtautua tyynesti mutta tämänpäiväinen oli viimeinen niitti.

Tuosta ruokavaliosta... Olen tällä hetkellä hyvin kiireinen töiden ja opiskelun kanssa ja koira on ollut aina välillä hoidossa äidilläni. Äiti on antanut sille kaikkia ihmeellisyyksiä (siis toki koiralle sopivia, ei mitään suklaata ja viinirypäleitä) ja monesti oli niin, että aina kun koira kotiutui niin paska lensi. Yleensä ilma verta kuitenkin.

Siinähän se syy sitten löytyikin. Ei mitään ylimääräistä koiralle! Pikku hiljaa voi kokeilla mikä sopii vatsalle. Esim perunaa ei monen koiran vatsa kestä. Ei pullaa eikä leipää. Ei sokeria tai suolaa.

Vierailija
14/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

Meidän toylla ei ne anaalit usein tunnu täydeltä, mutta nestettä tulee kun puristaa. Meillä koira riiputtaa päätä, pitää häntää alhaalla, oksentaa ja tuijottaa anovasti että tee jotain. Niin ja maha pitää kova lorinaa. Ikinä ei oo esim hangannut peppua tai nuollut sitä.

Pentu on kyllä tuijotellut peppuaan ja mahaansa. Maha on pitänyt aina välillä kovaakin ääntä ja koira on katsonut O___O- ilmeellä että mikä ujeltaa...

Vierailija
15/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen jaksan ihmetellä, miksei ihmiset soita tällaisista asioista eläinlääkärille. Eläinlääkäriltä voi ihan oikeasti puhelimessa kysyä mistä saattaisi johtua ja lekuri kyllä kertoo, jos on tarve tuoda eläin näytille, vai voiko vaivan hoitaa kotona.

Vierailija
16/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

Siinähän se syy sitten löytyikin. Ei mitään ylimääräistä koiralle! Pikku hiljaa voi kokeilla mikä sopii vatsalle. Esim perunaa ei monen koiran vatsa kestä. Ei pullaa eikä leipää. Ei sokeria tai suolaa.

Ei toki siis mitään tuollaista vaan esim sisäelimiä, kieltä, maksaa, erilaisia puuroja, piimää, erilaisia nappuloita, koirien herkkuja.

Itse kun olen antanut lähinnä paria kuivamuonaa, kanaa, kanajauhelihaa, naudanjauhelihaa, munakasta, raejuustoa, maustamatonta jugurttia....

Vierailija
17/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

Pentu on kyllä tuijotellut peppuaan ja mahaansa. Maha on pitänyt aina välillä kovaakin ääntä ja koira on katsonut O___O- ilmeellä että mikä ujeltaa...

Voit kokeilla tyhjentää anaalit itse. Jos ne ei oo tulehtuneet, koira ei arista niitä. Jos näyttää että käy kipeää, vie lääkäriin. Minä teen näin: laitan koiran istumaan lavuaarin reunalle. Laitan sormet molemmin puolin peräaukkoa ja hellästi puristan ja samalla vähän niin kuin lypsän. Kohta ruiskahtaa nestettä ulos. Kannattaa laittaa kertakäyttöhanskat ja hengittää nenän kautta. :D Lämpimällä vedellä suihkuttelu vois myös auttaa tyhjentämisessä. Esim ennen pesua hyvä tehdä. Meillä koira on kova kommentoimaan esim kynsienleikkuuta mutta anaalien tyhjentämiseen ei sano mitään, lähinnä huokaisee helpotuksesta.

Vierailija
18/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

Ei toki siis mitään tuollaista vaan esim sisäelimiä, kieltä, maksaa, erilaisia puuroja, piimää, erilaisia nappuloita, koirien herkkuja.

Itse kun olen antanut lähinnä paria kuivamuonaa, kanaa, kanajauhelihaa, naudanjauhelihaa, munakasta, raejuustoa, maustamatonta jugurttia....

Kuulostaa silti ihan liian monipuoliseslta ruokavaliolta. Esim maksa saa mahan ruikulille. Koira ei tarvi monenlaisia ruokia.

Vierailija
19/19 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen jaksan ihmetellä, miksei ihmiset soita tällaisista asioista eläinlääkärille. Eläinlääkäriltä voi ihan oikeasti puhelimessa kysyä mistä saattaisi johtua ja lekuri kyllä kertoo, jos on tarve tuoda eläin näytille, vai voiko vaivan hoitaa kotona.

Lue se aloitus. Eläinlääkärissä _on käyty_. Kehotti tarkkailemaan. Eläinlääkäriin _olen TAAS tänään menossa_.

Onko väärin kysyä muiden kokemuksia? Ilmeisesti.