Miten selviätte huonoilmapiirisessä työpaikassa ilman että ahdistus seuraa vapaalle?
Työ on mukavaa, mutta ilmapiiri huono. Yritän hoitaa hommani omissa oloissa, mutta sitä painostavaa ja ikävää ilmapiiriä ei pääse pakoon. Tuntuu että ahdistus seuraa kotiin illoiksi ja vain osaksi aikaa viikonloppua saa karistettua raskaan olon pois. Sitten onkin taas maanatai.
Kommentit (8)
Aiemmissa työpaikoissa en ole selvinnyt, se on seurannut vapaalle.
Tiedän tunteen.
Tee selvä raja työn ja vapaa-ajan välille. Työpaikan ovi kiinni ja sitten et enää ajattele työasioita. Ole työkavereille ystävällinen, mutta kerro vain asioita, joista ei ole niin väliä, vaikka niitä "riepoteltaisiin". Ole itse tasaisen ystävällinen muille, ns. työkäytös päälle, anna ilkeyksien mennä toisesta korvasta sitään ja toisesta ulos, ainakin yritä. Keskity työhön ja nauti joka hetkestä kun joku ei kitise tai ole muuten inhottava. Älä edes odota työkavereiltasi mitään positiivista. Yritä sen sijaan itse tehdä olosi töissä mahdollisimman mukavaksi pienillä asioilla: kivat eväät, taukolukemista, ehkä kävelyjä tauoilla, mukava asento ja kivat vaatteet jne. mikä sua piristää. Sermiin kiinni mukavia kuvia yms.
Tsemii!
Yritä tosiaan vapaa-ajalla keskittyä ihmisiin ja asioihin, jotka on sulle tärkeitä. Ja muista: Jeesus rakastaa sinua. :)
Ottamalla päivän kerrallaan, uusi työpaikka aktiivisesti haussa.
Ollessani karseassa työpaikassa pyrin työskentelemään mahdollisimman paljon itsekseni, keskityin asiakkaisiin ja tauot pidin rauhassa eri aikaan kuin muut tai työpisteellä eväitä syöden. Jos aivan kaikki keinot otetaan käyttöön, myös työasu voi auttaa sinua erottamaan työminän vapaa-ajan minästä. Mikäli teillä ei ole erillisiä työvaatteita vaan käytätte töissä omia vaatteitanne, valitse työvaatteiksi vaatekerta, jota et koskaan pukisi vapaa-ajalla, pyri erottamaan työ ja muu maailma.
Paras neuvo tietysti on vaihtaa työpaikkaa, hyviäkin paikkoja mukavine ihmisineen nimittäin on.
Vierailija kirjoitti:
Työ on mukavaa, mutta ilmapiiri huono. Yritän hoitaa hommani omissa oloissa, mutta sitä painostavaa ja ikävää ilmapiiriä ei pääse pakoon. Tuntuu että ahdistus seuraa kotiin illoiksi ja vain osaksi aikaa viikonloppua saa karistettua raskaan olon pois. Sitten onkin taas maanatai.
Saman asian kanssa täällä painiskelen. :/
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen.
Tee selvä raja työn ja vapaa-ajan välille. Työpaikan ovi kiinni ja sitten et enää ajattele työasioita. Ole työkavereille ystävällinen, mutta kerro vain asioita, joista ei ole niin väliä, vaikka niitä "riepoteltaisiin". Ole itse tasaisen ystävällinen muille, ns. työkäytös päälle, anna ilkeyksien mennä toisesta korvasta sitään ja toisesta ulos, ainakin yritä. Keskity työhön ja nauti joka hetkestä kun joku ei kitise tai ole muuten inhottava. Älä edes odota työkavereiltasi mitään positiivista. Yritä sen sijaan itse tehdä olosi töissä mahdollisimman mukavaksi pienillä asioilla: kivat eväät, taukolukemista, ehkä kävelyjä tauoilla, mukava asento ja kivat vaatteet jne. mikä sua piristää. Sermiin kiinni mukavia kuvia yms.
Tsemii!
Yritä tosiaan vapaa-ajalla keskittyä ihmisiin ja asioihin, jotka on sulle tärkeitä. Ja muista: Jeesus rakastaa sinua. :)
Olisin niin antanut tälle yläpeukun ilman tuota tuputtavaa loppukommenttia....
Kiitos vinkeistä. Pitää yrittää keksiä jokin keino jolla kaikki työhön liittyvät tunteet jää työpaikalle.
Valitettavasti työtilanne on niin heikko, ettei paikan vaihto oikein onnistu. Olen ollut parissa mukavassa työpaikassa jonne menee aamulla aivan intoa täynnä ja aika lentää siivillä. Kunnes yt:t iski. Varmaan todellisuutta monella työpaikalla nykyään.
Ap
Lähtemällä pois.