Tunnetko ihmistä, joka on kova ostamaan ja valittaa ettei ole rahaa?
Kommentit (12)
Kyllähän se ärsyttää. Itse opiskelijana tulen niin pienellä toimeen, siis varsin hyvin, mutta roimasti enemmän yhteiskunnan tukia nauttiva sisarus ei tunnu koskaan oppivan järkevää budjetointia. Ihan kuin raha polttelisi taskun pohjalla; kaikki mikä tulee, menee. Osamaksujakin kertyy eikä säästäminen tule kuuloonkaan, sitten ulistaan kun pankki ei anna asuntolainaa ilman säästöjä ja vakitöitä (kyllä, valitti tästä). Pakko on tietenkin asua aivan liian kalliissa kämpässä hienolla alueella ja ostaa aina merkkitavaraa. Pitäisi mielestäni pienituloisen oppia, ettei nyt vaan muiden rahoilla eläessä ole oikeutettu samanlaiseen elintasoon kuin paljon tienaavilla.
Tiedän erään ihmisen, joka säännöllisesti ostelee erään merkin laukkuja, ja silti välillä miettii ettei ole rahaa. Onhan sitä, jos on varaa laittaa 600e laukkuun monta kertaa vuodessa?
Äitini. Ostaa talon täyteen koriste-esineitä, pesuhuoneen kaapit täynnä tusinoittain samoja tuotteita (7 dödöä kun itselläni enintään 2 kerralla, 20 punaista huulipunaa, minulla 3 eri väristä), jääkaapissa on aina liikaa ruokaa, todella paljon ehtii mätänemään, käy kampaajalla vähintään joka kuukausi ja tulee sieltä samannäköisenä pois, pitää valoja päällä kaikkialla koko ajan, pesee tiskejä ja pyykkejä vaikka puolilla koreilla, jne. Lista jatkuu loputtomiin. Sitten se ulisee ettei ole rahaa?
En ymmärrä. Vuosikymmeniä sille tästä yritetty eri keinoin kertoa, valaista, neuvoa, pyytää tai anoa. Ei mene perille. Ei voi olla noin vaikeaa.
Tottakai tunnen. Rahan riittävyydestä valittavat suomalaiset ovat 100% todennäköisyydellä sellaisia, jotka käyttävät rahaa holtittomasti. Noin 99% suomalaisista taas valittaa rahan riittävyydestä.
Miehen koko suku on tuommoista. Heti kun joku heistä on saanut jonkun perinnön tai pienen veikkausvoiton, se käytetään välittömästi pohjaan asti. Eli heillä ei raha pysy. Mies oli tuollainen, mutta olen saanut hillittyä aika hyvin, mutta vielä on työstettävää.
Joo, poikaystäväni. Raha polttelee taskussa kun sitä kerrankin on ruvennut (onneksi nyt omilla töillään) saamaan. Pitäis maksaa lainoja pois ja säästää, mutta tää toheltaa ja tilaa aina jos minkämoisia koneita, harrastusvälineitä ja kapistuksia huusholliinsa kaapintäytteiksi. Ja syö helvetin usein ulkona / noutaa ruokaa, vaikka valittaa että rahat loppuu ja pitäis kokata itse halvalla.
Itse olen opiskelija, ja pärjään paljon vähäisemmällä rahamäärällä, enkä valita koko ajan kuinka rahat on loppu. Koitan ajatella tulevaisuutta ja yrittää pitää edes minimaalista puskuria (aika mahdotonta toki opiskelijan tuloilla kun teen töitä vain kesällä ja välillä pienissä pätkissä).
Olen aikanaan saamassa perintöä jonkin verran, pitänee pitää huoli ettei siippa pääse käsiksi niihinkin rahoihin jos vielä kuvioissa roikkuu.
Ystäväni on tuollainen ja kyllä tympii kuunnella valitusta kun rahat ei riitä. Ai joo, just vaihdettiin autoa / ostettiin uudet kalliit puhelimet koko perheelle / oltiin lomamatkalla / ostettiin lapsille tuhansien eurojen harrastustarvikkeita jne.
Ihan sama miten rahansa käyttää kunhan ei ruikuta sitä minulle. Joudun itse olemaan tarkkana että saan rahat riittämään ja riittäähän ne, johonkin pieneen ylimääräiseenkin aina joskus. Ystävä kyllä tietää että olen tiukilla, joskus ihmettelen että haluaako puheillaan tahallaan ärsyttää tai loukata.
Kirjoittaja olisi voinut tiivistää nää puheenvuoronsa yhteen kommenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on tuollainen ja kyllä tympii kuunnella valitusta kun rahat ei riitä. Ai joo, just vaihdettiin autoa / ostettiin uudet kalliit puhelimet koko perheelle / oltiin lomamatkalla / ostettiin lapsille tuhansien eurojen harrastustarvikkeita jne.
Ihan sama miten rahansa käyttää kunhan ei ruikuta sitä minulle. Joudun itse olemaan tarkkana että saan rahat riittämään ja riittäähän ne, johonkin pieneen ylimääräiseenkin aina joskus. Ystävä kyllä tietää että olen tiukilla, joskus ihmettelen että haluaako puheillaan tahallaan ärsyttää tai loukata.
Inhottaa kuunnella jatkuvaa turhaa valitusta. Vielä kun prioriteetit on poskellaan ja ihan omasta halusta. Miten jotkut ovatkin niin sokeita omalle käytökselleen? Vastakommentit vihjailevaan kritiikkiin, pyyhkäistään olemattomiin, kun eihän itsessä mitään vikaa ole... Pätijät ja itsensä korottajat ovat ihmiskunnan jätettä.
No mietin että yrittääkö se vihjata että voisin ostaa tyttärelleen joka on kummilapseni talvitakin tai jotain vastaavaa.
Toisaalta käy mielessä että heillä on monet maksulliset kanavat telkussa, pleikkareita ja kalliita harrastuksia vanhemmilla ja sisustavat taloaan vähä väliä uusiksi.Me eletään tosi säästäväisesti eikä ole rahasta pulaa. Mietin että vaikka antaisin kuinka paljon hänelle rahaa se olisi aina liian vähän koska tarpeiden lista on loputon. Eli ostan sitten kummilapselle sittenkin sen lelun jota on toivonut enkä sitä talvitakkia.