Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asuntoon halutaan henkilötakaus?

Vierailija
07.12.2016 |

Tällä seudulla hyvin yleistä. Mulla ei ole ketä pyytää. Vanhemmat on kuolleet, enkä halua pyytää muita, koska olen itsekin päättänyt, etten takaa lapsiani lukuunottamatta kellekään mitään. Lasten kohdalla tiedostan, että voin joutua maksamaan, enkä heillekään takaa isoja summia. Rahavakuus ei ole ongelma. En halua vielä ostaa asuntoa, koska uudella paikkakunnalla vielä tunnustelen, onko tämä se paikka, mihin voisi jäädä ja en halua ostaa hätäisesti, vaan tunnustella myös asuinalueita ensin. Työpaikka on kyllä toistaiseksi voimassa oleva. Onko mun ostettava asunto siksi, kun omistusasuntoon löytyy paremmin vakuudet?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä ostettava vaan sovittava riittävän isosta takuuvuokrasta vuokranantajasi kanssa. - Henkilötakausta pyydettänee usein siksi, että ei kehdattane pyytää tarpeeksi isoa takuu vuokraai, koska ajatellaan, että henkilötakaus on joustavampi ja/ tai kattavampi, mutta usein huomattavasti epämääräisempi.   

Vierailija
2/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä alan kovin suurta takuuvuokraakaan tuntemattomille yksityisille maksamaan, koska siinä on riski. Vapaana on kyllä aika paljon asuntoja tällä hetkellä, mm. Satolla ja yhdellä paikallisella pienellä vastaavalla puljulla. Nuo vaativat vain kuukauden vuokravakuuden. Pankkivakuus, miten se toimii? Onko se sellainen, että vuokranantaja ei pääse pöllimään rahoja sieltä? Pidän asunnon kyllä siistinä ja maksan kaiken aina ajallaan, vuokrat ensimmäisenä, mutta olen aika skeptinen, kun olen kuullut tapauksista, joissa takuuvuokra pimitetään. Tiedän myös tekeväni tarkan loppusiivouksenkin sitten aikanaan, kuten aina teen. Kaikki muuten eivät tee, vaikka sanovat tehneensä, on nähty, mutta minä todellakin teen. Imuri ja rätti lähtee viimeisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuollainen henkilötakaus tarkoittaa?

Vierailija
4/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sivusta, mutta vuokranantajien pitäisi alkaa tehdä työtodistusten tapaisia vuokralaistodistuksia hyville vuokralaisille. Tyyliin "X oli vuokralla omistamassani asunnossa 2012-2015 ja maksoi aina ajallaa, eli siivosti ilman valituksia naapureilta ja jätti asunnon siistiin kuntoon". Jossain ulkomailla nämä ovat käytössä ja helpottaisivat kyllä toimintaa markkinoilla.

Vierailija
5/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heh heh. Eiköhän se ole vuokranantajalle ihan ok, jos sanot, että vanhemmpasi ovat kuolleet ja lyöt rahavakuuden kouraan (tai sinne pantattavalle sulkutilille).

Provohan tämä varmasti oli, tuskin sellaista paikkaa on olemassakaan, jossa ei raha kelpaisi...

Vierailija
6/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No heh heh. Eiköhän se ole vuokranantajalle ihan ok, jos sanot, että vanhemmpasi ovat kuolleet ja lyöt rahavakuuden kouraan (tai sinne pantattavalle sulkutilille).

Provohan tämä varmasti oli, tuskin sellaista paikkaa on olemassakaan, jossa ei raha kelpaisi...

Ei ole provo, ei todellakaan.  Tällä seudulla on todellakin paljon näitä, joihin vaaditaan henkilötakauksia. Osa vaatii sekä että, esim. kuukauden vuokran vakuuden ja henkilötakauksen lisäksi. Henkilötakaus tarkoittaa sitä, että etsit jonkun, joka lupaa maksaa vuokrasi, jos itse et maksa. Minustakin se on outo, sillä luotettavampi kai rahatakaus on. Tämä toimii tapauksissa, joissa esim. nuori menee ensimmäiseen asuntoon ja vanhemmat takaavat, silloin se on paikallaan. Mutta tällaisen aikuisen, joka on muuttamassa paikkakuntaa ja jolla jo on omistusasunnoista osuuksia, kohdalla se tuntuu typerältä alkaa sukulaisilta pyytelemään, että takaatko mun vuokran. Ei, en kerta kaikkiaan ilkeä. 

Vierailija
7/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No en mä alan kovin suurta takuuvuokraakaan tuntemattomille yksityisille maksamaan, koska siinä on riski. Vapaana on kyllä aika paljon asuntoja tällä hetkellä, mm. Satolla ja yhdellä paikallisella pienellä vastaavalla puljulla. Nuo vaativat vain kuukauden vuokravakuuden. Pankkivakuus, miten se toimii? Onko se sellainen, että vuokranantaja ei pääse pöllimään rahoja sieltä? Pidän asunnon kyllä siistinä ja maksan kaiken aina ajallaan, vuokrat ensimmäisenä, mutta olen aika skeptinen, kun olen kuullut tapauksista, joissa takuuvuokra pimitetään. Tiedän myös tekeväni tarkan loppusiivouksenkin sitten aikanaan, kuten aina teen. Kaikki muuten eivät tee, vaikka sanovat tehneensä, on nähty, mutta minä todellakin teen. Imuri ja rätti lähtee viimeisenä. "

- Oletkohan ymmärtänyt takuu vuokran väärin? - Ei sinun tarvitse maksaa yhtään kenellekään takuu vuokraa, jos vain pidät vuokraamasti asunnon asiallisessa ja siistissä kunnossa. Takuuvuokran joudut maksamaan vuokranantajalle vain jos vuokraaasi asunto ei  asiallisessa kunnossa vuokasuhteen päättyessä. Molemmin puolin eli sekä vuokralaisia että vuokranantajissa on valitettavasti heitä, jotka väiitävät jotain muuta; vuokralaiset että vuokra-asunto on juurikin siinä kunnossa kuin mitä vuokranantaja saattoi odottaa ja vuokranantaja päinvastoin.

Vierailija
8/9 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä seudulla on henkilötakauksia?

Vierailija
9/9 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin käytetään tuollaisia, että toinen henkilö sitoutuu tarvittaessa maksamaan vuokran.

Etkö voi jotenkin hoitaa sitä työnantajan kautta? Yleensä se toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan