Mikä on tarpeeksi hyvä syy soittaa ambulanssi?
Olin joku aika sitten tilanteessa, jossa ihmiseltä leikkautui osa sormesta pois. Oli ilta, henkilö vuosi todella kovasti verta, meillä ei ollut autoa enkä ollut ensiaputaitoinen, joten soitin hätänumeroon. Paikalle lähetettiin ambulanssi. Loukkaantunut sai ensihoitoa ja ambulanssi lähti kuljettamaan häntä käsikirurgiselle. Lähtiessään ensihoitajat kuitenkin kääntyivät sättimään minua ambulanssin tilaamisesta ja itselleni jäi todella paha mieli. Luulin, että onnettomuustilanteessa pitäisi toimia nopeasti ja hankkia apua? Ei käynyt mielessäkään ottaa viivyttelyn riskiä ja tilata esim. taksia, kun en tiennyt kuinka sitoa sormi, ottaako paloja talteen ja rauhoitella uhria. Mikä on riittävän hyvä syy tilata ambulanssi ja eikö hätäkeskus ole taho, joka tilanteen vakavuuden arvioi, ei soittaja?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Sydäninfarkti ei ainakaan maalla riitä perusteeksi. Jos pystyy ajamaan autoa, saa itse mennä päivystykseen. Aivoinfarktin kanssa on vähän hankalampaa, kun voi olla näköhäiriöitä tms., mutta silloinkin ohjeena on, että soittakaa taksi.
Ohhoh
Helsingissä ei riitä 42 asteen kuume, hätäkeskus käski soittaa taksin. Kannoimme potilaan sitten taksiin, nipinnapin selvisi hengissä sepsiksestä.
Mun äiti siirrettiin sairaalasta toiseen ambulanssilla. Ensimmäisen sairaalan lääkäri siis soitti kuljetuksen. Olin saattajana mukana. Ambulanssikuski haukkui äitini minulle kun nykyään ei osata sairastaa kotona.
Äitini oli loppujen lopuksi toista viikkoa sairaalassa tehostetussa hoidossa.
Tästä on jo seitsemän vuotta, mutta jäänyt elävästi mieleen.
Aina voi ja kannattaa soittaa hätäkeskukseen ja kertoa rehellisesti mikä on tilanne. Siellä ne päätöksen tekevät, ei se ole tilauspalvelu.
Eli väärässä olivat ensihoitajat, kun sulle valittivat. He eivät päätä kuka kuljetetaan, vaikka välillä tuntuu, että niin kuvittelevat.
99% ihmisistä kynnys soittaa 112 pitäisi saada alemmaksi. Mitä tehdä niille, jotka soittavat joka viikko onkin hankalampi kysymys.
Sydäninfarkti ei ainakaan maalla riitä perusteeksi. Jos pystyy ajamaan autoa, saa itse mennä päivystykseen. Aivoinfarktin kanssa on vähän hankalampaa, kun voi olla näköhäiriöitä tms., mutta silloinkin ohjeena on, että soittakaa taksi.