Olenko yksin ajatusteni kanssa? Köyhät suurperheet
En siis ymmärrä tätä että jos rahat on muutenkin vähissä eikä rahat riitä lasten vaatteisiin eikä joissain tapauksissa edes ruokaan, niin miksi pitää tehdä lisää lapsia. En tarkoita aloituksellani provosoida tai loukata. Ihmettelen vain ja haluaisin jonkun selityksen.
Toinen seikka jota ihmettelen, on se, että usein näissä perheissä on myös huono parisuhde tai vanhemmat eronneet. Onko muut huomanneet samaa? Niin ja usein on myös lemmikkejä joihin myös menee rahaa.
Kommentit (11)
Näin joulun alla tämä vielä korostuu kun nämä vanhemmat valittavat että ei ole varaa ostaa jouluruokia eikä joululahjoja.
Itse elin köyhän lapsuuden neljän lapsen yh-perheessä enkä todellakaan halua omalle lapselleni samaa! Ikinä! Olen kiitollinen siitä että on varaa ostaa omalle lapselleni kaikkea mitä tarvitsee, harrastusvälineistä lähtien. Joululahjoja ei edes paljoa osteta, vaikka on varaa. 6-vuotias on aika tyytyväinen pariin toiveleluun. Olen myös taloudellisesti varautunut työttömyyteen ja eroon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No kun on vähän rahaa ja elämä pyörii vain kodin ja sen lapsikatraan ympärillä, niin mitäs muuta siinä tekisi kuin lisää lapsia. Kun ei ole uraa, opiskelua tms. niin koko elämä pyörii lasten ympärillä ja lapset tuntuu ehkä saavutukselta.
Tätä en myöskään ymmärrä. Että elämässä ei ole muuta kuin ne lapset. Meillä on työ ja harrastukset ja aika paljon harrastetaan lapsen kanssa. Elämme aktiivista elämää. Vaikka on omat harrastukset ja työ, niin silti koen olevani hyvä äiti. Annan lapselleni sen mallin että koulut käydään loppuun ja tehdään töitä ja harrastetaan. Ei kerjätä eikä rakenneta elämää yhteiskunnan tukien varaan.
Ap
Varmaan noissa sosiaalisissa oloissa se toiminta pyörii paljolti niiden alempien perustarpeiden ympärillä. Se "johtaa" siihen, että lapsia vain "syntyy".
Kyllähän niitä lapsia olisi mielellään enemmänkin hankkinut. Meillä on vain 2.
Mietittiin kuitenkin mihin resurssit riittää. Oma jaksaminen ja talous olivat isompia tekijöitä tällaiselle keskiluokkaiselle pariskunnalle joka maksaa kaikki kulut itse.
Eihän Suomessa ole varaa isoon perheeseen kuin rikkailla ja niillä jotka elää tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Näin joulun alla tämä vielä korostuu kun nämä vanhemmat valittavat että ei ole varaa ostaa jouluruokia eikä joululahjoja.
Itse elin köyhän lapsuuden neljän lapsen yh-perheessä enkä todellakaan halua omalle lapselleni samaa! Ikinä! Olen kiitollinen siitä että on varaa ostaa omalle lapselleni kaikkea mitä tarvitsee, harrastusvälineistä lähtien. Joululahjoja ei edes paljoa osteta, vaikka on varaa. 6-vuotias on aika tyytyväinen pariin toiveleluun. Olen myös taloudellisesti varautunut työttömyyteen ja eroon.
Ap
Ja sairastumiseen. Mies olikin yhdessä vaiheessa pidemmällä sairaslomalla kun jalka leikattiin. Oli useamman päivän osastolla. Itsekin olen ollut vähän aikaa työttömänä. Myös lapsi on ollut kaksi kertaa osastohoidossa.
Ap
söpöA kirjoitti:
mun perhe on köyhä ja lapsia on siks paljon kun äiti ei oo raaskinu tehdä abortteja kun vanhinkoja käynyt
Miten niitä vahinkoja käy? Eikö ole varaa ehkäisyyn? Eikös yhteiskunta senkin maksa?
Ai niin, hormoniehkäisy ei käy ja kondomi on kuin karkkipaperi. Vai mitenkäs se erään Eteläniemen perheen selitys menikään?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan noissa sosiaalisissa oloissa se toiminta pyörii paljolti niiden alempien perustarpeiden ympärillä. Se "johtaa" siihen, että lapsia vain "syntyy".
http://esseepankki.tiimiakatemia.fi/wp-content/uploads/tarveteoria.jpg
Mä en käsitä miten sä jaksat tehdä joka päivä tän saman aloituksen. Oletko sekopää?
Ei kaikki suurperheet ole köyhiä :D meillä 7 lasta,työssäkäyvät vanhemmat,ydinperhekkin vielä,ja pystytty tarjoamaan lapsille kaikki,harrastukset,koulutukset,lomamatkat,ajokortit,omaisuuttakin jää lapsille 2 okt taloa ja kolme mökkiä.myös muut tuntemani suurperheet ovat ihan itse elättänyt perheensä :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä miten sä jaksat tehdä joka päivä tän saman aloituksen. Oletko sekopää?
Tämä on ensimmäinen kerta ikinä kun teen aiheesta aloituksen. Jos tästä aiheesta on joka päivä aloituksia, niin kertoo siitä että en ole ainoa joka tätä ihmettelee.
Ap
No kun on vähän rahaa ja elämä pyörii vain kodin ja sen lapsikatraan ympärillä, niin mitäs muuta siinä tekisi kuin lisää lapsia. Kun ei ole uraa, opiskelua tms. niin koko elämä pyörii lasten ympärillä ja lapset tuntuu ehkä saavutukselta.