Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvalle juttelu

Vierailija
29.11.2016 |

Milloin juttelette pienelle vauvalle? Itse höpöttelen vauvalle vähän koko ajan, imettäessä en kuitenkaan ole hänelle jutellut kun olen ajatellut sen häiritsevän vauvaa. Nyt tuttavani sanoi, että imettäessä pitäisi puhua vauvalle ja jäin miettimään että näinkö on?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, ihan saat jutella sen mukaan miltä tuntuu. Ehkä tuttavallasi on ollut kokemusta levottomasta vauvasta, joka ei asetu aloilleen ellei rauhoittele ja hymistele. Vauvalle jutellaan ja äännellään niitä näitä ja kyllä minäkin mieluummin rauhoitan ruokailuhetket sekä vauvan että myös itseni vuoksi. Saat tehdä ihan miten itse haluat, kunhan teillä on hyvä olla. :)

Vierailija
2/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ainoat ajankohdat jolloin en vauvalle juuri juttele on, kun hän syö tai nukkuu. Miksi pitäisi imettäessä lörpötellä? Yleensä jos yritänkin saada kontaktia vauvaan hänen syödessään, niin hän kyllä ilmaisee, ettei halua juuri silloin sitä. Imetyshetket ovat ainakin mun vauvalle tärkeitä ja "vakavia" juttuja, että selkeästi hän haluaa keskittyä niihin rauhassa ja useinhan imetyksen jälkeen vauva haluaa unille, joten syöminen on itsessään rauhottumisen aika, jolloin ei seurustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin vauvalle runoja kun se oli tissillä. Siitä tulikin todella hyvä puhuja isompana, rikas kieli. Suosittelen!

Vierailija
4/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin vauvalle runoja kun se oli tissillä. Siitä tulikin todella hyvä puhuja isompana, rikas kieli. Suosittelen!

Mä en lukenut, vaan luin usein itse jotain kirjaa. Lasten omat lukuhetket sitten erikseen. Molemmat lapset ovat oppineet puhumaan varhain ja käyttävät vivahteikasta kieltä, etenkin esikoinen.

Vierailija
5/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt tissillä kovin usein höpötellyt, annoin syödä rauhassa ja nollasin itsekin päätäni silloin lukemalla tai telkkaa katsomalla. Silmät kiinni lussuttava vauva ei vaikuttanut kovin seurankipeältä. Muuten sitten höpisin niitä näitä. En ole kovin puhelias aikuisillekaan, niin en tauotta lapsellekaan jutellut. Vauva on taapero nyt ja hölisee kovasti omiaan, vaikkei oikeita sanoja vielä tuotakaan.

Vierailija
6/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäessä yleensä vaan tuijottelen vauvaa koska monesti ruokailu keskeytyy jos alan höpöttelemään kun vauva alkaa hymyilemään/höpöttelemään takaisin.

Vierailija
7/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en lukenut, vaan luin usein itse jotain kirjaa. Lasten omat lukuhetket sitten erikseen. Molemmat lapset ovat oppineet puhumaan varhain ja käyttävät vivahteikasta kieltä, etenkin esikoinen.

Joo, niin luetaan meilläkin. Mut vauvallekin voi lueskella. Pikkuinen vauva nyt ei jaksa keskittyä mihinkään lukuhetkeen. Joten sen voi hoitaa tissitellessä.

Vierailija
8/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin luetaan meilläkin. Mut vauvallekin voi lueskella. Pikkuinen vauva nyt ei jaksa keskittyä mihinkään lukuhetkeen. Joten sen voi hoitaa tissitellessä.

Mä olen lukenut vauvalle vasta siinä vaiheessa, kun hän on kiinnostunut lukemisesta ja jaksanut keskittyä siihen. Lapselle lukeminen on vuorovaikutuksellinen tapahtuma.

Vierailija
9/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja by the way, meillä on neljä erittäin rikasta kieltä puhuvaa, sanavalmista lasta.. Joten todettu meillä, että tästä on hyötyä.

Vauva vielä kuuntelee pakosta, kaksi- kolme vuotiasta ei voi enää pakottaa kuuntelemaan satua. Ja kuten on tutkittu, satuja/ runoja kuuntelevat lapset, on niitä fiksumpia. Joten, kannattaa hoitaa asiaa jo vauva- vaiheessa.

Vierailija
10/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukenut vauvalle vasta siinä vaiheessa, kun hän on kiinnostunut lukemisesta ja jaksanut keskittyä siihen. Lapselle lukeminen on vuorovaikutuksellinen tapahtuma.

Niin, se vaihe tulee paljon myöhemmin. Sori nyt vaan, mutta satun tietämään usean lapsen äitinä. Ja aina, luettu ja kerrottu satu tai runo, on rikkaampi kieleltään kuin joku " vaihdetaanpa vaippa" - höpötys.

Vierailija
11/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja by the way, meillä on neljä erittäin rikasta kieltä puhuvaa, sanavalmista lasta.. Joten todettu meillä, että tästä on hyötyä.

Vauva vielä kuuntelee pakosta, kaksi- kolme vuotiasta ei voi enää pakottaa kuuntelemaan satua. Ja kuten on tutkittu, satuja/ runoja kuuntelevat lapset, on niitä fiksumpia. Joten, kannattaa hoitaa asiaa jo vauva- vaiheessa.

Meillä lapset ovat kielellisesti lahjakkaita ilman sitä, että heille on imetyksen aikana luettu runoja. Eikä tasan tarvitse pakottaa ketään kuuntelemaan lukemista, vaan lapset kuuntelevat mielellään ja pyytävät itse monta kertaa päivässä lukemista. 

En kyllä kasaisi kenellekään paineita siitä, että pitää pitää jotain runoluentoa imetyksen aikana, varsinkin, kun kielen kehittyminen on ennen kaikkea vuorovaikutusta, ei sitä, että vauvalla on taustahälynä runonluentaa.

Vierailija
12/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan syöttäminen oli sellainen rauhallinen hetki ettei siinä mitään höpötelty. Yleensä vauva oli täysin keskittynyt syömiseen. 

Tytölle aloitin lukemaan joka päivä kun hän oli 6kk ja ne lukuhetket oli kyllä päivän parhaita ja tyttö tykkäsi kovasti. Ja oppi puhumaan tosi aikaisin.

Poikaa ei kirjat kiinnostaneet ja vielä 1v. ei jaksanut keskittyä kuin 5 min. 

Vierailija
13/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se vaihe tulee paljon myöhemmin. Sori nyt vaan, mutta satun tietämään usean lapsen äitinä. Ja aina, luettu ja kerrottu satu tai runo, on rikkaampi kieleltään kuin joku " vaihdetaanpa vaippa" - höpötys.

Milloin "myöhemmin"? Meillä on kirjoja alettu lukea jo siinä vaiheessa, kun vauva istuu jonkinlaisessa asennossa. Silloin katsotaan kirjasta yhdessä kuvia ja kerrotaan niistä. Ja todellakin se vaihdetaanpa vaippa -höpötys on VAUVAN kielenoppimisen kannalta tärkeämpää kuin runojen lukeminen, koska kieli tarvitsee kontekstin. 

Meillä on luettu aina lapsille paljon, ihan pienestä alkaen, ja se on todella tärkeää kielenkehityksen kannalta, mutta paljon keskeisempää kielenoppimisen kannalta on vastavuoroinen puhe, siis se, mitä pidät "höpötyksenä". Kieli on lapselle ennen kaikkea konteksia. Tutustupa hieman lapsen kielenkehityksen teoriaan, niin ymmärrät.

Vierailija
14/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ja ei. Jos kerran itsekin lueskelee, voi lukea jotain järkevää, kuten kauniita runoja ja lukea niitä ääneen.

Näette itse, kun lapsenne kasvaa, että ei se jaksa kovin kauaa keskittyä kirjan lukuun. Hyöty on olematon. Ihan samoin voi siinä imettäessä lukea hiljaisella äänellä, rauhoittavasti jotain hyvää kirjaa. Myöhemmin tulee se vaihe, kun lapsi jaksaa keskittyä ( laadukkaaseen) lasten kirjallisuuteen.

Meillä ei ainakaan lueta mitään roskaa, vaan suomen ja maailman parhaita lasten kirjailijoita. Tästä on ollut todistettavasti hyötyä.

Koulustakin kiitellään, kuinka hyvää ja rikasta kieltä lapsemme puhuvat.

Vierailija
15/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin yksinkertaista, että kun on lapsen tehnyt, niin sen hyväksi tekee kaiken jo pienestä vauvasta.

Vierailija
16/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ja ei. Jos kerran itsekin lueskelee, voi lukea jotain järkevää, kuten kauniita runoja ja lukea niitä ääneen.

Näette itse, kun lapsenne kasvaa, että ei se jaksa kovin kauaa keskittyä kirjan lukuun. Hyöty on olematon. Ihan samoin voi siinä imettäessä lukea hiljaisella äänellä, rauhoittavasti jotain hyvää kirjaa. Myöhemmin tulee se vaihe, kun lapsi jaksaa keskittyä ( laadukkaaseen) lasten kirjallisuuteen.

Meillä ei ainakaan lueta mitään roskaa, vaan suomen ja maailman parhaita lasten kirjailijoita. Tästä on ollut todistettavasti hyötyä.

Hmm... sä oot lukenut lapsille runoja, kun ne ovat olleet tissillä, eivätkä lapset enää jaksa kiinnostua kirjoista. Mä oon lukenut lapsille ikäkauden mukaisesti ja vuorovaikutuksellisesti, ja lapset ovat aivan hulluna kirjoihin - myös 2,5-vuotias, erittäin vilkas kuopus jaksaa kuunnella esim. kokonaisen Viiru ja Pesonen -kirjan. Kaikki kolme lasta ovat oppineet puhumaan varhain ja puhuvat rikasta kieltä. Silti sun imettäessä runojen lukeminen on AINOA keino taata rikas kieli lapselle. Muistakaa tämä, mammat :D

Vierailija
17/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin "myöhemmin"? Meillä on kirjoja alettu lukea jo siinä vaiheessa, kun vauva istuu jonkinlaisessa asennossa. Silloin katsotaan kirjasta yhdessä kuvia ja kerrotaan niistä. Ja todellakin se vaihdetaanpa vaippa -höpötys on VAUVAN kielenoppimisen kannalta tärkeämpää kuin runojen lukeminen, koska kieli tarvitsee kontekstin. 

Meillä on luettu aina lapsille paljon, ihan pienestä alkaen, ja se on todella tärkeää kielenkehityksen kannalta, mutta paljon keskeisempää kielenoppimisen kannalta on vastavuoroinen puhe, siis se, mitä pidät "höpötyksenä". Kieli on lapselle ennen kaikkea konteksia. Tutustupa hieman lapsen kielenkehityksen teoriaan, niin ymmärrät.

Höpsis. Meillä sekä luetaan, että höpötellään

Ei ne sulje toisiaan pois!!

Lapsen kehityksen kannalta olen valmis tekemään kaiken.

Vierailija
18/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, Väiti kirjoittelee kirjautumattomana. Usean lapsen äiti, joka tietää kaiken ja muut tekevät väärin.

Vierailija
19/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Meillä sekä luetaan, että höpötellään

Ei ne sulje toisiaan pois!!

Lapsen kehityksen kannalta olen valmis tekemään kaiken.

Niin, sama meillä. Luetaan ja höpötellään. Muttei todellakaan silloin, kun lapsi on tissillä.

Vierailija
20/20 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm... sä oot lukenut lapsille runoja, kun ne ovat olleet tissillä, eivätkä lapset enää jaksa kiinnostua kirjoista. Mä oon lukenut lapsille ikäkauden mukaisesti ja vuorovaikutuksellisesti, ja lapset ovat aivan hulluna kirjoihin - myös 2,5-vuotias, erittäin vilkas kuopus jaksaa kuunnella esim. kokonaisen Viiru ja Pesonen -kirjan. Kaikki kolme lasta ovat oppineet puhumaan varhain ja puhuvat rikasta kieltä. Silti sun imettäessä runojen lukeminen on AINOA keino taata rikas kieli lapselle. Muistakaa tämä, mammat :D

Samoin meillä. Mutta ei se noin kolme- vuotias jaksa keskittyä hyvään kirjaan kuin 15 minuuttia. Parempi aina aloittaa ajoissa. Ja hyvää se vauvalle tekee, kun lukee rauhallisella äänellä jotain laadukasta kirjaa. Suosittelen esim. Puolukkavarvasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme