Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nolostelet normaaleja asioita?

ap
28.11.2016 |

Olen useammankin kerran lukenut täältä pitkiä ketjuja, joissa kerrotaan, mikä kaikki nolottaa. Olen ihan äimistynyt. En saata käsittää, miksi julkinen meikkaaminen, kuukautissiteen repäisy, kondomien osto tms. nolottaa aikuista ihmistä. Surullista on myös hävetä ihmisen puhuttelemista nimeltä, lapselle lukemista, puhelimella soittamista, kuntosalilla käyntiä, mekon käyttöä, yksin kävelyä, yksin syömistä, seurassa syömistä, hesen kassin kantamista... Uskomattomin oli eräs nainen, jota nolotti kävellä kuukautissuojahyllyn ohitse (siis mitään ostamatta!) kaupassa poikaystävänsä kanssa.

En tarkoita paheksua, mutta mieleeni on tullut kysymys, mistä häpeä tulee. Onko teitä normaaleita asioita häpeäviä esimerkiksi kasvatettu nolaamalla? Oletteko saaneet kokea olevanne tiellä tai vääränlaisia? Mikä muu voisi selittää sen, että ei voi tehdä tavanomaisia juttuja ilman häpeää?

Kuulostaa kyllä kamalan raskaalta elämältä tuollainen:(

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa se. Silti häpeä on syvällä suomalaisten kansanluonteessa.

Johtuisiko  epäempaattisesta kohtelusta ja kasvatuksesta. Monet asiat periytyvät rivien välitse sukupolvelta toiselle.

Vierailija
2/7 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alistava kasvatus on varmaan syynä. Mitään ei saanut tehdä, aina piti seisoa pönöttää hiljaa, mihinkään ei saanut koskea, kun aikuiset puhui piti olla hiljaa... Aina teki jotain väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se alistava kasvatus on varmaan syynä. Mitään ei saanut tehdä, aina piti seisoa pönöttää hiljaa, mihinkään ei saanut koskea, kun aikuiset puhui piti olla hiljaa... Aina teki jotain väärin.

Minkä ikäinen olet? Itse olen 70-luvulla syntynyt, eikä meillä ainakaan enää ollut tuollaista.

Vierailija
4/7 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Itse olen 70-luvulla syntynyt, eikä meillä ainakaan enää ollut tuollaista.

90-luvulla.

Vierailija
5/7 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä miksi porukkaa nolottaa...oma puoliso on yksi sellainen.En häpeä oikein mitään,olen tehnyt työtä jossa olin alasti ihmisten edessä,puhun isoille joukoille,isoille pampuille ja kuljen hamppari kädessä ihan suvereenisti.En häpeä mitään.Kasvatus oli ankara ja paljon ikävää olen elänyt läpi.Silti näin

Vierailija
6/7 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani syitä löytyy varmaankin tuolta lapsuudesta. Minulle suututtiin pienistäkin lapselle sattuvista vahingoista, esim. maitolasin kaatumisesta, sotkeutuneesta vaatteesta jne. Opin varomaan ja välttelemään virheitä. Lisäksi vanhemmilla oli parisuhdeongelmia enkä halunnut rasittaa heidän taakkaansa, joten opin olemaan myös hiljainen ja huomaamaton. Olen syntynyt 80-luvun lopulla.

Vierailija
7/7 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu nolaamalla, alistamalla ja lyttäämällä, myös väkivallalla. Tehtiin selväksi, että pitää olla näkymätön ja hiljainen, että kelpaa. Äidilläni on narsistinen persoonallisuushäiriö ja mielenterveysongelmia. Olen pahasti traumatisoitunut ja häpeä vaikeuttaa jokapäiväistä elämääni huomattavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän