Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs kauppa pyörii käytännössä kokonaan harjoittelijoilla

Vierailija
21.11.2016 |

Olin siellä itse työkokeilussa noin vuosi sitten ja suurin osa "työkavereista" oli palkattomia harjoittelijoita. Pari opiskelijaa oli tuona aikana, muut taisivat olla työkkärin kautta kuten minäkin. Palkkaa saavia työntekijöitä taas oli todella vähän ja hekin yleensä kassalla tai tauolla, joten minkäänlaista perehdytystä en saanut mihinkään. Jos tein jotain väärin (esimerkiksi hyllytin kuormasta tiettyä tuotetta, jota vain tietty työntekijä olisi saanut hyllyttää ja josta minulle ei kukaan viitsinyt kertoa), sain kamalat huudot. Lopussa minua kovasti kiiteltiin ja vihjailtiin kesätöistä, mutta yllätys yllätys niitä en sitten saanutkaan. Myymälän siisteydestä vastasimme lähinnä me harjoittelijat ja kaikki inhottavimmat työt jätettiin meille. Kerran yksi palkallinen työntekijä tönäisi asiakasta niin, että tämä tiputti munakennon käsistään, ja minut laitettiin siivoamaan. Uuvuin tuolla jo parissa kuukaudessa todella pahasti.

Asia nousi taas mieleeni, kun mies kävi tuolla kaupassa ja kyseli minulta, missä joku tuote siellä sijaitsee - paikalla kun oli taas pelkkiä harjoittelijoita, jotka eivät sitä hänelle osanneet kertoa. Miten tällainen on todella mahdollista? Harjoittelijoita oli minunkin aikanani reilusti enemmän kuin oikeita työntekijöitä. Kyseessä on iso ketju, joka avaa jatkuvasti uusia myymälöitä, enkä tiedä, onko näissä muissakin ketjun liikkeissä sama meno. Voiko tästä ilmoittaa johonkin? Työkkäriä ei ainakaan taida kiinnostaa, kun vieläkin lähettävät sinne lisää jengiä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen valituksen pitäisi mennä niin, että siellä joku niistä vakkareista valittaisi ammattiliittoon, ettei saa tarpeeksi tunteja, koska käytetään harjoittelijoita.

Vierailija
2/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aivan liikaa ilmaistyötä.

Ja karseinta on se, että monelle työnantajalle sen käyttäminen on käytännössä pakko kilpailutilanteen vuoksi. Joko käytät ilmaistyövoimaa tai kustannuksesi ovat niin paljon kilpailijaa korkeammat, että et selviydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ketju tai kumpi kampi ?

Vierailija
4/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis kommentoin kaupan työntekijänä, että kyllä harjoittelijat tai vuokratyöntekijät saavat sellaisia selkeitä, yksinkertaisia hommia, jotka voivat suorittaa hyvin ilman, että niissä on opettelua tai pitää aina jonkun tarkistaa, menikö oikein. Esimerkiksi minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että työssäni olisi enemmän siivoustehtäviä (ja minulla on myös vähän siistimistä), niitä saa yleensä tehdä omaan tahtiin ja rauhassa, toisin kuin vaikka se, että ollaan kassalla ja siinä samalla puretaan samalla jotain tai tehdään pikkutyötehtävää. Juuri tuollaisista ei (kaikki) harjoittelijat selviydy vielä hyvin että ollaan kassalla ja samalla tehdään jotain, jossa pitää olla tarkkana. Kaikki tietynlaiset tehtävät ei siis mielestäni ole vain laitettu siksi, että on hierarkian alimpana.

Vierailija
5/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen valituksen pitäisi mennä niin, että siellä joku niistä vakkareista valittaisi ammattiliittoon, ettei saa tarpeeksi tunteja, koska käytetään harjoittelijoita.

Kyllä siitä voi harjoittelija myös tehdä tutkinta pyynnön.

Eli ilman muuta tee kantelu asiasta esim ammattiliitto vaikka et itse siihen kuuluisi, voit sinne kirjalliseen selvityksen laittaa.

Varmasti herättää siellä mielenkiintoa. Varsinkin jos kun kyse on ihan kauppa ketjusta

Vierailija
6/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen pitää työkkäriä kiinnostaa. Ja erityisesti työministeriötä kiinnostaa kyllä. Laita meiliä suoraan ministeriöön sille virkamiehelle joka vastaa harjoittelijoista. Mitään ei työkkärissä niin paljon inhota kuin sitä että joku paljastaa Helsinkiin ministeriön herroille, miten työkkärissä on mokattu.

Turussa toimi aikoinaan kenkäkauppa Kenkä-Eero joka pyöritti samanlaista harjoittelija-rumbaa. Siitä valitettiin työkkäriin ja te-keskukseen ja Pamiin niin monesti ettö työkkäri lopetti tekemästä harjoittelija soppareita sinne.

Kannattaa valittaa! Eka meili työkkärin johtajalle suoraan.

Vierailija
7/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis kommentoin kaupan työntekijänä, että kyllä harjoittelijat tai vuokratyöntekijät saavat sellaisia selkeitä, yksinkertaisia hommia, jotka voivat suorittaa hyvin ilman, että niissä on opettelua tai pitää aina jonkun tarkistaa, menikö oikein. Esimerkiksi minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että työssäni olisi enemmän siivoustehtäviä (ja minulla on myös vähän siistimistä), niitä saa yleensä tehdä omaan tahtiin ja rauhassa, toisin kuin vaikka se, että ollaan kassalla ja siinä samalla puretaan samalla jotain tai tehdään pikkutyötehtävää. Juuri tuollaisista ei (kaikki) harjoittelijat selviydy vielä hyvin että ollaan kassalla ja samalla tehdään jotain, jossa pitää olla tarkkana. Kaikki tietynlaiset tehtävät ei siis mielestäni ole vain laitettu siksi, että on hierarkian alimpana.

Mielestäni opiskelijaharjoittelijat ja vuokratyöntekijät on kyllä vähän eri asia kuin työkokeilijat. Varsinkin kun työkokeilun pitäisi olla ohjattua ja valvottua, mutta ohjausta sain ehkä yhteensä vartin verran kahden kuukauden jaksolla. Ja tosiaan kun otettiin itsestäänselvyytenä, että minun olisi pitänyt tietää, etten saa hyllyttää tiettyjä tuotteita (jotka olivat kuormassa siinä missä muutkin, ja joiden myynti ei ole mitenkään säänneltyä, ts. ei ole kyse alkoholista eikä tupakasta). Sinänsä kyllä kuorman purkaminen ja siistiminen sopi minulle, mutta kassaakin olisi ollut kiva kokeilla, siihen vaan olisi sitten jonkun pitänyt opastaa. Ylipäätään työkokeilun tavoite ei tuolla mielestäni toteutunut mitenkään. 

Ketjun nimeä en täällä kerro.

AP 

Vierailija
8/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän naapurissa oleva (helsingin ehkä ison) K-Supermarket pyörii pääasiassa harjoittelija ja vuokratyövoimalla. Kyllä sen näkee ns palvelussa.

Vierailija
9/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen pitää työkkäriä kiinnostaa. Ja erityisesti työministeriötä kiinnostaa kyllä. Laita meiliä suoraan ministeriöön sille virkamiehelle joka vastaa harjoittelijoista. Mitään ei työkkärissä niin paljon inhota kuin sitä että joku paljastaa Helsinkiin ministeriön herroille, miten työkkärissä on mokattu.

Turussa toimi aikoinaan kenkäkauppa Kenkä-Eero joka pyöritti samanlaista harjoittelija-rumbaa. Siitä valitettiin työkkäriin ja te-keskukseen ja Pamiin niin monesti ettö työkkäri lopetti tekemästä harjoittelija soppareita sinne.

Kannattaa valittaa! Eka meili työkkärin johtajalle suoraan.

Okei, kuulostaa hyvältä! Kai se pitää tänään koulun ja töiden jälkeen selvitellä, miten asiani muotoilen. Iljettää  nimittäin katsoa tuollaista touhua. 

AP 

Vierailija
10/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni opiskelijaharjoittelijat ja vuokratyöntekijät on kyllä vähän eri asia kuin työkokeilijat. Varsinkin kun työkokeilun pitäisi olla ohjattua ja valvottua, mutta ohjausta sain ehkä yhteensä vartin verran kahden kuukauden jaksolla. Ja tosiaan kun otettiin itsestäänselvyytenä, että minun olisi pitänyt tietää, etten saa hyllyttää tiettyjä tuotteita (jotka olivat kuormassa siinä missä muutkin, ja joiden myynti ei ole mitenkään säänneltyä, ts. ei ole kyse alkoholista eikä tupakasta). Sinänsä kyllä kuorman purkaminen ja siistiminen sopi minulle, mutta kassaakin olisi ollut kiva kokeilla, siihen vaan olisi sitten jonkun pitänyt opastaa. Ylipäätään työkokeilun tavoite ei tuolla mielestäni toteutunut mitenkään. 

AP 

En tarkoittanut kommentillani, että mielestäni työkeilusi olisi mennyt mallikkaasti. Kommentti koski ainoastaan sitä, että joskus vähemmän töissä olleet luulevat, että he saavat "paskimmat" hommat. Toisaalta siltähän se tuntuu, kun ei saa itse valita hommiaan, esimerkiksi minulla on itsenäisempi työnkuva ja jos meillä on siivoustehtäviä, voin neuvotella työkaverin kanssa siitä, kumpi ottaa jonkun siivousnakin. On tietysti eri asia saada itse valita joku hyllyn pesu kuin niin, että se on määrätty.

Minusta sinulle on annettu tosi kielteinen kuva kaupan tehtävistä, jos perehdytys on ollut noin huonoa. Itse ainakin pyrin myös kertomaan, miksi joku työtehtävä tehdään niin kuin se tehdään.

Vierailija
11/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu suomalaiseen järjestelmään, että tuollainen on mahdollista. Tilastoja on siivottava eikä nykyään enää järjestetä hätäaputöitä valtion puolesta.

Vierailija
12/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu näky täälläkin kaupoissa että 9 eurolaiset vaihtuu tasaiseen tahtiin. Pari puolituttua on ollut samoissa hommissa. Soppari on kuukaudesta kolmeen kuukauteen ja ketään ei ole palkattu edes kesälomien ajaksi. Ja miksi palkkaisivat kun ilmaisia saavat?

Vierailija
13/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP 

En tarkoittanut kommentillani, että mielestäni työkeilusi olisi mennyt mallikkaasti. Kommentti koski ainoastaan sitä, että joskus vähemmän töissä olleet luulevat, että he saavat "paskimmat" hommat. Toisaalta siltähän se tuntuu, kun ei saa itse valita hommiaan, esimerkiksi minulla on itsenäisempi työnkuva ja jos meillä on siivoustehtäviä, voin neuvotella työkaverin kanssa siitä, kumpi ottaa jonkun siivousnakin. On tietysti eri asia saada itse valita joku hyllyn pesu kuin niin, että se on määrätty.

Minusta sinulle on annettu tosi kielteinen kuva kaupan tehtävistä, jos perehdytys on ollut noin huonoa. Itse ainakin pyrin myös kertomaan, miksi joku työtehtävä tehdään niin kuin se tehdään.

Aa joo, no tuo on kyllä varmasti totta. Kiireetöntä oloni tuolla sentään oli. Eniten häiritsi siis se, että se yksi öykkäröivä työntekijä todella töni asiakkaita yhtään varomatta (olin siis paikalla näkemässä) ja sitten vielä laittoi siivoamaan omat sotkunsa. Tiedän kyllä, että tuo työyhteisö oli harvinaisen huono, koska avomiehenikin on ollut työkokeilussa toisessa kaupassa ja sai ihan oikean, vakituisen työpaikan sitä kautta. Perehdytyksen puute ei siis sinänsä antanut minulle huonoa kuvaa muusta kuin kyseisen kaupan toiminnasta. Juuri noin pitäisi tehdäkin, että a) kerrotaan, mitä tehdään ja miten ja b) mielellään myös syy siihen, että osaa välttää samantapaiset virheet. 

AP

Vierailija
14/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmanni käyttää paljon opiskelijoita ja harjoittelijoita yms. Muutama vakituinen osa-aikainen ja muut ilmaiseksi töissä. Voi kun erottaisi jollain tavoin kuka saa palkkaa ja kuka ei niin itse ainakin vaatisin vain palkkaa saavien palvelua. Olis pian pakko palkata muitakin jos kaikki tekisi niin

Vierailija
15/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyödyllinen kaupan alan työkokeilu, jos ei edes opasteta kassan käyttöön:/ Tulee ihan täysi hyväksikäytön maku, kun ei edes opeteta sellaisia taitoja, joiden avulla voisi saada todennäköisemmin oikean työpaikan jostain muualta.

Vierailija
16/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleeni yksi pieni ravintola-alan yritys... Yrittäjä "palkkasi" aina vain työkkärin kautta tapahtuviin työharjoitteluihin, maksimiajaksi toki. Tämän jälkeen työsuhde jatkui vain, jos työkkäri myönsi palkattavalle henkilölle palkkatuen. Tähän ei kukaan puuttunut, mutta tämä sama yrittäjä pyörittää montaa eri ravintolaa ja varmaan kaikissa toimii sama homma... Kaveri oli toisessa ravintolassa töissä ja itse olin toisessa, työharjoittelun kautta toki. Eli todennäköisesti sama homma pyöri myös niissä muutamassa muussa yrittäjän ravintolassa.

Vierailija
17/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaatekaupassa töissä ja meillä firmassa sääntö ettei harjotteliat saa olla kassalla ellei ole aikaisempaa kokemusta kassatyöstä.

Vierailija
18/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua juttua. Eräs tuttuni oli työkkärin kautta harjoittelemassa yhdessä puljussa. Ei kunnon perehdytystä ja yksin jätettiin hoitamaan liikettä, vaikka ei olisi saanut. Hän sitten lopulta ilmoitti pomolle, että tässä ei ole mitään järkeä, tämä loppuu nyt tähän. Pomo sanoi, että ei se mitään, seuraava harjoittelija on jo jonossa! Kaikki palkattomat harjoittelut pitäisi kieltää. Työnantajat käyttävät ilmaista työvoimaa härskisti hyväkseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän