Mitenniin pelkkä liikunta ei laihduta?
Jos olen tähän asti syönyt noin 1500 kaloria päivässä, ja kuluttanut noin 1500 kaloria päivässä, eli olen kuluttanut sen mitä syön--paino ei ole noussut eikä laskenut. Jos nyt lisään liikuntaan vaikka 500 kaloria kulutusta lisää, ja syön niinkun ennen, niin silloinhan kulutan 500 kaloria enemmän, kun mitä syön. Tietysti tällä laihtuu. Miksi siis aina sanotaan, että pelkällä liikunnalla ei laihdu?
Kommentit (11)
Oliko tuo luku hatusta nykäisty, vai kulutatko oikeasti 1500 kilokaloria päivässä? Minä nimittäin aloin lihoa 54-kiloisena vasta, kun sain päivässä 2300 kcal. Enkä liikkunut hirveästi.
niin eihän se sillon ole VAIN liikunta mikä laihduttaa, vaan nälkäkuuri sen lisäksi.
harvalla kai kuitenkaan on aikaa tai motivaatiota liikkua niin montaa tuntia päivässä, että se yksistään laihduttaisi.
liikuntaa. Toki tahti on yleensä selvästi hitaampi kuin dieetin ja liikunnan yhdistelmällä, koska harvalla on aikaa ja jaksoa liikkua 500 kcalin edestä päivässä.
Mutta mitä siitä, vaikka tahti olisikin vähän hitaampi? Laihduttaminen liikunnan avulla on kuitenkin paljon miellyttävämpää kuin tarkka syömisten säännöstely. Mieluummin 10 viikkoa hauskaa liikunnan avulla laihduttamista, kun 5 viikkoa jollain kitudieetillä, ainakin minun mielestäni.
Kuluttaakseni 500 kcal päivässä saan sen lisäksi joogata vielä vajaan tunnin. Eli jos aikoo päivittäin liikkua 500 kcal:n verran niin se saa kyllä olla pääharrastus ja melkein elämänätehtävä. Ei onnistu minulta muulloin kuin lomalla. Tiedän kun juuri nyt lomailen ja liikun paljon. Vain harvana päivänä saan silti kerättyä 500 kcal tai yli.
Lisäsin alkuvuonna reilusti liikuntaa ja luulin siten laihtuvani. Ei vaan käynyt niin - lihoin kahdessa kuukaudessa kaksi kiloa. Oli pakko alkaa rajoittaa syömistä samalla.
Tämä 7000 kaloria vaatii jo melkoista liikuntamäärää viikossa ja se määrä on helpompi nipistää ruoasta.
Itse pyöräilen töihin 7km sivu, kuluu mittarin mukaan 300 kaloria yhteensä päivässä. Lisäksi juoksulenkki 45 minuttia siihen päälle, noin 380 kaloria. Päivän saldo siis 680. Ja helposti tulee, kun tosiaan työmatkojen lisäksi vain alle tunti aktiiviliikuntaa.
Monesti juoksen kyllä tunnin ja kaloreita kuluu sitten toki enemmän... Viikonloppuna sitten tee 1,5h juoksulenkin monesti ainakin toisena päivänä.
Kuluttaakseni 500 kcal päivässä saan sen lisäksi joogata vielä vajaan tunnin. Eli jos aikoo päivittäin liikkua 500 kcal:n verran niin se saa kyllä olla pääharrastus ja melkein elämänätehtävä. Ei onnistu minulta muulloin kuin lomalla. Tiedän kun juuri nyt lomailen ja liikun paljon. Vain harvana päivänä saan silti kerättyä 500 kcal tai yli.
Lisäsin alkuvuonna reilusti liikuntaa ja luulin siten laihtuvani. Ei vaan käynyt niin - lihoin kahdessa kuukaudessa kaksi kiloa. Oli pakko alkaa rajoittaa syömistä samalla.
Kun olen koko päivän juossut asioilla, kantanut raskaat ostokset kotiin ja siivonnut koko asunnon, kaloreita on kulunut ehkä 250. Vituttaa niin rankasti että en tasan liiku enempää!!
Olen itse ollut laihimmillani aina niinä jaksoina kun ei ole huvittanut liikkua. Liikunnan makuun päästyäni vedän sen usein överiksi ja samalla kasvaa nälkä.
Kävin 4x viikossa jumpassa ja kerran lenkillä. Oli tarkoitus vaan kohottaa kuntoa ja mielialaa, mutta kilot lähti kaupan päälle.