Miten vauva/lapsi kannattaa laittaa nukkumaan jotta oppisi nukahtamaan helposti
Kommentit (19)
Kääräise kapaloon. Lämmitä vauvan peti kuumavesipullolla/vehnätyynyllä. Lämpimän vehnätyynyn voi jättää vauvan viereen ja sen lämpö rauhoittaa unille.
Väsyneenä ja kylläisenä. Ei mitään vehnätyynyjä. Ei mitään erikoisjärjestelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan sänkyyn ja tuttipulloa hetken imee ja sitten nukahtaa. Ei tarvita mitään vippaskonsteja vai mitä oikein hait :o
Miksi tuttipullo?? Meillä ei ole tarvittu ikinä yhden yhtä tuttipulloa, onhan minulla omat hinkit ja muutaman kuukauden ikäisenä voi alkaa mukin reunasta vettä antamaan oman maidon lisäksi.
Kolmen lapsen äiti
Yöllä ja illalla pitää olla pimeää. Aamulla ja päivällä valoisaa. Ei tuttia tai unipulloa. Kun ne tippuvat vauva herää.
Iltatoimet sekä syömiset ja sänkyyn tutti suussa. Näin meillä on toimittu (lapset silti heräilleet paljon öisin). Myös päiväunille menty tällä kaavalla parvekkeelle. Vauva on nykyään iltalevoton joten saa hölistä ja sätkiä aikansa, kun väsähtää niin laittaa naaman johonkin suojaan ja haluaa tutin, sitten alkaa nukkumaan. Meillä on aina ollut lapsilla tarkat rytmit (siis tehty heille tarkat rytmit). 6v ja 6kk yö on molemmilla klo 20-07. Tämä on siis se aika kun molemmat jo nukkuvat, nukkumaan käydään aiemmin.
Ei sitä tuttipulloa/tuttia voi loputtomasti tyrkätä lapselle suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan sänkyyn ja tuttipulloa hetken imee ja sitten nukahtaa. Ei tarvita mitään vippaskonsteja vai mitä oikein hait :o
Miksi tuttipullo?? Meillä ei ole tarvittu ikinä yhden yhtä tuttipulloa, onhan minulla omat hinkit ja muutaman kuukauden ikäisenä voi alkaa mukin reunasta vettä antamaan oman maidon lisäksi.
Kolmen lapsen äiti
Laitatko todisteeksi kuvan tisseistäsi? Onko isot?
T.setä38
Esikoisen kanssa kaikki meni päin persettä, kun epävarmuuksissani uskoin neuvolan oppeja ja kaikkia muitakin viisaita kasvatusopuksia. Yritin opettaa vauvan nukkumaan omassa sängyssä, nukahtamaan ilman tissiä, yritin välttää sylissä nukuttamista/nukkumista. Esikoinen heräsi tunnin välein oli päivä tai yö ja nukkui kunnolla vasta 2 vuotiaana. Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla tein toisin. Imetin milloin vauva halusi niin kauan kuin vauva halusi. Vauva nukkui vieressäni melkein 2 vuotiaaksi. Nukutin tissillä,nukutin ja annoin nukkua sylissä, en yrittänyt lopettaa yöimetystä. Ja kas tällä tekniikalla ja asennoitumisella 2. Ja 3.o vat olleet ihan hirvittävän helppoja lapsia, hyviä nukahtamaan ja nukkumaan. Olenkin sitä mieltä, että vauvan kuulukin olla äidissään kiinni ollakseen tyytyväinen. 2 vuotiaana ovat siirtyneet ongelmitta omaan sänkyyn ja alkaneet nukahtamaan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Iltatoimet sekä syömiset ja sänkyyn tutti suussa. Näin meillä on toimittu (lapset silti heräilleet paljon öisin). Myös päiväunille menty tällä kaavalla parvekkeelle. Vauva on nykyään iltalevoton joten saa hölistä ja sätkiä aikansa, kun väsähtää niin laittaa naaman johonkin suojaan ja haluaa tutin, sitten alkaa nukkumaan. Meillä on aina ollut lapsilla tarkat rytmit (siis tehty heille tarkat rytmit). 6v ja 6kk yö on molemmilla klo 20-07. Tämä on siis se aika kun molemmat jo nukkuvat, nukkumaan käydään aiemmin.
Lisään vielä että yöt on kyllä nukuttu perhepedissä. Mutta mä en jaksa mitään iltahärdelliä enkä sitä että aina illalla pitäisi tissien olla kotona, kun on muutakin elämää joskus ;)
Kyllä se vaan toimii, että vauva kainaloon ja tissi suuhun. Ei tarvitse ylimääräisiä härpäkkeitä ja huudatusta.
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen kanssa kaikki meni päin persettä, kun epävarmuuksissani uskoin neuvolan oppeja ja kaikkia muitakin viisaita kasvatusopuksia. Yritin opettaa vauvan nukkumaan omassa sängyssä, nukahtamaan ilman tissiä, yritin välttää sylissä nukuttamista/nukkumista. Esikoinen heräsi tunnin välein oli päivä tai yö ja nukkui kunnolla vasta 2 vuotiaana. Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla tein toisin. Imetin milloin vauva halusi niin kauan kuin vauva halusi. Vauva nukkui vieressäni melkein 2 vuotiaaksi. Nukutin tissillä,nukutin ja annoin nukkua sylissä, en yrittänyt lopettaa yöimetystä. Ja kas tällä tekniikalla ja asennoitumisella 2. Ja 3.o vat olleet ihan hirvittävän helppoja lapsia, hyviä nukahtamaan ja nukkumaan. Olenkin sitä mieltä, että vauvan kuulukin olla äidissään kiinni ollakseen tyytyväinen. 2 vuotiaana ovat siirtyneet ongelmitta omaan sänkyyn ja alkaneet nukahtamaan itsekseen.
Täysin sama kokemus mulla, kolmesta lapsesta olen antanut kahden nukkua tissillä ja sylissä koko ekan vuoden. Omaan sänkyyn kipsivät ilomielin reilun vuoden iässä, hyviä nukahtajia ja nukkuvat läpi yöt. Esikoisen kanssa yritin neuvolan ohjeita seurata ja omaan sänkyyn opettaa, hirvee säätö ja stressi siitä vain tuli ja olin monta vuotta univeloissa.
Vanha kunnon huutounikoulu. Ei siitä nyt niin kauan ole, kun nevolassakin näin neuvottiin. Tietysti palstan teiniäideille eilinen päiväkin on jo esihistoriaa...
Minä syötin illalla kylläiseksi ja kanniskelin paljon iholla iltapuuhia toimitellessani. Kannoin siis konkreettisesti vauvaa toisella kädellä ja toisella laittelin keittiötä kuntoon yms.
Kun vauva oli epämukavasti siinä hikistä kylkeä vasten aikansa keikkunut, oli pääsy omaan viileään sänkyyn mukava hetki ja vauva nukahti ongelmitta.
Vähän isompana sitten sylikkäin luettiin iltasatu ja jutusteltiin ja sitten sama homma.
Ei ole mitään yhtä reseptiä. Pitää mennä tilanteen ja lapsen mukaan. Tietysti kannattaa alkaa luoda siinä vaiheessa rutiineja, kun vauvalla alkaa olla jotain säännöllisempää nukkumaanmenoaikaa. Meillä on nukutettu lapset tissille ja viereen, ja molemmat menevät ilman ongelmia nukkumaan, tosin nuorempi (2-vuotias) saatta toisinaan hieman hulista sängyssä.
Yksi toimii yhdelle, toinen toiselle. Mun lapsi (2,5v) on ollut siinä suhteessa varsin helppo, että hän on hyvin omaan tahtiinsa tehnyt asioita - lopetti yösyönnit itse 10kk iässä (imetin, 5-10kk iän söi kerran yössä) ja imetyksestä vieroittautui 11kk iässä itse, ei kelvannut enää.
Nukahtamaan hän oli aina huono, koliikkiaikoina vietti sylissä niiin julmetusti aikaa että sille tielle jäätiin. Otin tavaksi joka ilta nukuttaa syliin, nautin kovasti niistä rauhallisista, hiljaisista hetkistä, oli kiva päättää päivä siihen. Jotkut toki kritisoivat, että kyllä jo yli 1-vuotiaan pitäisi nukahtaa itsekseen - mutta missä niin määrätään? Meille se tapa sopi, me teimme niin :)
Tosin 1,5-vuotiaana lapsi lopetti senkin, pyysi "omaan sänkyyn" ja sinne pääsi. Sen koommin ei ole nukutettu mitenkään, menee sänkyynsä ja nukahtaa itsekseen.
Toisille taas sopii paremmin itsekseen nukahtaminen, toisille ei. Omani mm. huusi kuin palosireeni vielä silloin 1-vuotiaanakin jos jäi yksin makkariin, joten mielelläni sitten pidin sylissä - luotin, että hän saa siitä turvaa ja ollessaan valmis kyllä varmasti nukahtaa itsekseen. Niinhän siinä kävi.
Kodin rauhallisuus. Äidin rauhallisuus. - Koitapa itse nukkua kun televisio tai joku ihminen huutaa.
Ja pyydä apua ennen kuin väsyt. Kerro isovanehmmille, kummeille tai neuvolassa.
Valitettavsti vauva aistii äidin väsymyksen.
Älä stressaa kodin siisteydestä-muista levätä itsekin.
Kaikkea hyvää teille.
Unirätttiä ei korvaa mikään. Sideharso tai pehmeä trikoorätti vauvalle syöttöjen ajaksi leuan alle. Sama rätti vauvalle sänkyyn yöksi, niin nukkuu hyvin koko yön itsekseen.
Toinen vinkki. Älä nukuta vauvaa pinnasängyssään muulloin kuin yöunillaan. Päiväunia varten toinen nukkumapaikka, vaunut, kehto tms.
Rutiinit vauvalle pienestä pitäen. Eläkää tylsää elämää, niin ei vauva jännity!
T. Mummi
Mä käytin aina harsoa imettäessä (imetin rintakumin kanssa ja siitä tulee helposti sotkua), mutta eivät mun vauvat kumpikaan ottautuneet siihen harsoon. Kuopuksella oli jossain vaiheessa sellainen lyhyt jakso, että saattoi pitää sitä harsoa joskus kädessään nukkumaan mennessään, mutta pian vain ärsyyntyi, jos harsoa yritti tarjota.