Miksi punatulkkuja ei näy missään?
En edes muista milloin viimeksi olisin sellaisen nähnyt. Ikkunani vieressä on puu ja siellä lentelee paljon lintuja, mutta ei punatulkkuja. Ovatko ne kuolemassa sukupuuttoon?
Kommentit (16)
Mulla ainakin on ollut enemmän kuin koskaan, 11 kerrallaan enimmillään.
Sori, söin ne. Ei ollut tarkoitus, mutta maistoin yhden, sitten toisen, kolmannen... En voinut lopettaa kun oli niin hyvää. Nyt hävettää!
Mä en edes tajunnut että en ole nähnyt niitä moneen vuoteen ennen kuin näin niitä nyt tänä vuonna. Tuli kyllä heti jotenkin lapsuuden joulu mieleen, silloin niitä tosiaan näkyi paljon enemmän!
N21
Taitavat pyöriä aika korkealla kuusen latvoissa. Mä näin viimeksi kolme viikkoa sitten ihan kerrostalon ikkunasta n. 10 linnun parven, olivat pihlajanmarjojen kimpussa. Taisivat olla vaeltamassa etelään. Asutaan 5. kerroksessa ja lähistöltä alkaa melko iso metsäalue, jossa on omakotitaloja tilkuittain.
Mökeillä näen niitä keväisin, sydäntalvella en oikeastaan juuri ikinä. Olen ymmärtänyt että se on sekapuisen kuusimetsän lintu, ja jos ympäristössäsi ei ole isoa metsää, niin ei ole varmaan punatulkkujakaan.
Punatulkut ovat vähentyneet Suomessa. Enemmän on kuitenkin varmaan syynä se, että asut nykyään jossain, missä punatulkut eivät viihdy.
Meidän pihapuussa oli kaksi kappaletta niitä, otin valokuvankin :D ei oo ennen ollut.
Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, myös punatulkku on muuttolintu. Lähtee lokakuun kieppeillä etelään mutta palaa ajoissa, jopa jo helmikuun tienoilla. Toki osa yksilöistä talvehtii pohjoisessa. Kaupunkimaisemassa harvoin niitä näkee mutta jos lähellä on tiheää kuusimetsää niin sillon niitä saattaa pyöriä lintulaudoilla. Kaunis lintu!
Voi teitä avuttomia... Minäpä opetan nyt miten niitä punatulkkuja (ja lapsuuden viettejä) Voidaan katsella esim googlen kautta.
http://fi.lmgtfy.com/?t=i&q=punatulkku
Ei tarvitse kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, myös punatulkku on muuttolintu. Lähtee lokakuun kieppeillä etelään mutta palaa ajoissa, jopa jo helmikuun tienoilla. Toki osa yksilöistä talvehtii pohjoisessa. Kaupunkimaisemassa harvoin niitä näkee mutta jos lähellä on tiheää kuusimetsää niin sillon niitä saattaa pyöriä lintulaudoilla. Kaunis lintu!
Suurin osa Suomen punatulkuista jää kyllä tänne talveksi.
Näin keittiön ikkunan takana kasvavassa pihlajassa 2-3! :D Yritn ottaa kuvankin muistoksi kun oli pitkästä aikaa niin jännä nähdä niitä!
Meidän asuntoyhtiön pihalla on silloin tällöin harvakseltaan punatulkkuparvia. Viime viikolla oli omenapuu aivan ammuttu täyteen punatulkkuja. Vanhempani asuvat 15 kilometrin päässä harjualueella, jossa on paljon kuusia ja mentyjä. Siellä punatulkkuja käy lintulaudalla. Ukkini puolestaan asuu noin 20 kilometrin päässä kuusimetsän laidalla ja heillä on aina pihassa punatulkkuja. Asutaan Itä-Suomessa
Riippuu siis asuinpaikasta :)
Trumpin voitto masensi punatulkut.
Vierailija kirjoitti:
Punatulkut ovat vähentyneet Suomessa. Enemmän on kuitenkin varmaan syynä se, että asut nykyään jossain, missä punatulkut eivät viihdy.
Varmaan se on asuinpaikastani kiinni. Asun rivitalossa ja metsä on tuolla 700-800 metrin päässä. Eikä sekään ole kunnon metsä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taitavat pyöriä aika korkealla kuusen latvoissa. Mä näin viimeksi kolme viikkoa sitten ihan kerrostalon ikkunasta n. 10 linnun parven, olivat pihlajanmarjojen kimpussa. Taisivat olla vaeltamassa etelään. Asutaan 5. kerroksessa ja lähistöltä alkaa melko iso metsäalue, jossa on omakotitaloja tilkuittain.
Mökeillä näen niitä keväisin, sydäntalvella en oikeastaan juuri ikinä. Olen ymmärtänyt että se on sekapuisen kuusimetsän lintu, ja jos ympäristössäsi ei ole isoa metsää, niin ei ole varmaan punatulkkujakaan.
Pikku metsä on melkein kilometrin päässä, varmaan siinä syy.
Ap
Samaa ihmetellyt. Lapsena niitä näki paljon. Nyt on vaan noita talitinttejä.