Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen poliitikot ja media ovat ennenkin kunnostautuneet loanheittelyssä

Vierailija
11.11.2016 |

Ja se on kostautunut koko maallemme:
Hitler Talvisodan aikana: ”En juurikaan kunnioita Pohjoismaita. Valtaantulostani lähtien Norjan, Ruotsin ja Suomen sanomalehdet ovat kilpailleet minun loukkaamisessani ... Minulla ei todellakaan ole mitään syytä tuntea ystävyyttä maita kohtaan, joiden lehdistö on kohdellut minua niin epäkunnioittavasti. Saksa sentään auttoi vuonna 1918 von der Goltzin joukoilla Suomea vaikeassa tilanteesta, joten minusta meillä on oikeus odottaa suurempaa kiitollisuutta ja huomaavaisuutta kuin mitä meille on osoitettu.”
Saksan suurlähettiläs Suomessa Wibert von Blücher syytti Suomen ulkoministeri Väinö Tannerille suomalaisia "läpeensä epäystävällisestä asenteesta Saksaa kohtaan."
J.K. Paasikivi huomautti kirjeessä Risto Rytille, että joutuminen Neuvostoliiton alaisuuteen merkitsi Suomen kuolemaa. Suomi ei olisi Paasikiven mukaan joutunut vuonna 1939 Neuvostoliiton etupiiriin ellei se olisi vuosina ennen Talvisotaa määrätietoisesti harjoittanut Saksan-vastaista politiikkaa.
Mutta kuten Trump-uutisoinnista näemme, mitään ei ole opittu vaan oman oksan sahaaminen jatkuu.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Melkoista loogista jumppaa teet tuossakin. Saksaa vastustamalla luulisi että n-liitto olisi ollut suopeampi koska saksa oli n-liiton vastustaja. Silti n-liitto hyökkäsi suomeen. Miksi suomen muutenkaan olisi pitänyt myötäillä saksaa jos saksa kerran antoi n-liitolle vapaat kädet suomen suhteen?

Vierailija
2/2 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Melkoista loogista jumppaa teet tuossakin. Saksaa vastustamalla luulisi että n-liitto olisi ollut suopeampi koska saksa oli n-liiton vastustaja.

Talvisodan aikaan Saksa oli Neuvostoliiton ainoa liittolainen ja tukija. Suomi sen sijaan oli "englantilais-ranskalaisen pääoman inha kätyri." Asetelma kääntyi päälaelleen pari vuotta myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla