Miksi AMK on vaan niin perseestä?
En vaan voi tajuta tätä. En siis ole mikään yliopisto-opiskelija, jolle ylenkatse amk:laisia kohtaan olisi joku itseisarvo, vaan itse AMK:ssa opiskellut ja sieltä itse eronnut ent.opiskelija.
Tämä on samalla myös AMK:n haukkumiselle virallisesti omistettu ketju.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala? Sote-aloilla ainakin tosi motivoitunutta porukkaa ja hyvä oppimisen meininki. Muista aloista en tiedä.
Prosessi-ja materiaalitekniikka.
AP
Opiskelin sosionomiksi amk:ssa, mutta en keksi mitään moitittavaa. Esim. opetus ja sen laatu olivat aivan ensiluokkaa. Ala oli minulle vain täysin väärä, joten nyt yliopistossa. Voisin oikeastaan sanoa, että amk:ssa hoidettiin paljon paremmin monia asia pienemmällä henkilökunnalla kuin nyt yliopistossa.
Missä amkissa on opetus ollut laadukasta?
Ainakin HAMK on ihan kuraa kaikinpuolin.
Nomidomidapamidomi..Ja tän takia 8 miljardia lisää velkaa.
Riippuu alasta. Teknilliset alat nykypäivänä ovst perseestä. Ne on suunniteltu niin että suurin oppiminen tapahtuu yksityisillä yrityksillä harjoittelussa mutta nykyään kun niitä harjoittelupaikkoja ei ole jää oppimisen taso myös surkeaksi.
Metropoliassa opetus suurelta osin keskinkertaista, säästöt näkyy laadussa. Mitään ei tarvinnut tehdä oikeasti hyvin saadakseen parhaan arvosanan. Turhia kursseja liikaa ja ns. tärkeät kurssit juosten kusten toteutettua höttöä. Perseennuolennalla sai opparista vitosen, vaikka sisältö diipadaapaa suoraan referoitu jostain oppikirjasta.
Olen käynyt yliopistoakin, joten verrattuna siihen AMK on aikuisten leikkikoulu, jossa tärkeintä ei ole oppiminen, vaan suhteiden luominen työelämään. Siinä mielessä AMK onnistuikin hyvin, sillä parhaat oppimiskokemukset sain harjoitteluista, en koulunpenkiltä. Ja suurin hyöty oli työelämäyhteistyö.
Vierailija kirjoitti:
Metropoliassa opetus suurelta osin keskinkertaista, säästöt näkyy laadussa. Mitään ei tarvinnut tehdä oikeasti hyvin saadakseen parhaan arvosanan. Turhia kursseja liikaa ja ns. tärkeät kurssit juosten kusten toteutettua höttöä. Perseennuolennalla sai opparista vitosen, vaikka sisältö diipadaapaa suoraan referoitu jostain oppikirjasta.
Olen käynyt yliopistoakin, joten verrattuna siihen AMK on aikuisten leikkikoulu, jossa tärkeintä ei ole oppiminen, vaan suhteiden luominen työelämään. Siinä mielessä AMK onnistuikin hyvin, sillä parhaat oppimiskokemukset sain harjoitteluista, en koulunpenkiltä. Ja suurin hyöty oli työelämäyhteistyö.
Toisaalta taas voisi ajatella, että kun kuitenkin on kyse aikuisista ihmisistä, niin otetaan myös itse vastuuta siitä oppimisestaan.
Eli vaikka tiedätkin voivasi helposti livahtaa sieltä mistä aita on matalin, niin et sitä kuitenkaan tee vaan opit itseäsi varten.
Av-Käyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas voisi ajatella, että kun kuitenkin on kyse aikuisista ihmisistä, niin otetaan myös itse vastuuta siitä oppimisestaan.
Eli vaikka tiedätkin voivasi helposti livahtaa sieltä mistä aita on matalin, niin et sitä kuitenkaan tee vaan opit itseäsi varten.
Jep, sillä säästää myös mukavasti kun mitään vastuuta opettamisesta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Aika samat fiilikset. Mulla kokemuksia Haaga-Heliasta ja suoraan sanottuna ottaa päähän miten vähän itse oppimista tapahtuu. Tenteissä ei tarvitse osata juuri mitään ja tunnit ovat samanlaisia kuin lukiossa eli oppilaat laitetaan juttelemaan jostain aiheesta. Lisäksi joka v*tun kurssilla pitää tehdä joku ryhmätyö. Syvällisempi asioiden oppiminen on täysin vapaaehtoista ja omalla vastuulla.
Samaa mieltä, ylipistossakin opiskelleena voin sanoa, että ainakaan tekniikan alalla näistä ei voi edes puhua samana päivänä. Ja AMKissa nuorisopuolella sellasia pellejä, että huh huh... esim. lukiossa en muista että ketään olisis kiusattu, kuten naurettu ja ilveilty jollekin hiljaselle vähän erikoiselle tyypille, mutta AMKissa nämä maalaisamiskarvanoppajuntit harrasti sitäkin. Ja kursseista ois pitänyt päästä läpi tekemättä mitään, kouluarvosanoillahan ei tee mitään, mutta paperit saatua pitäis tienata viis tonnia. No, ei kai nää pahimmat urpot sieltä ikinä valmistunut. Minä luulen, että nämä amiksesta AMKiin tulevat ovat niitä, jotka eivät sitten saaneetkaan työpaikkaa duunarina. Ovat kyllä saattaneet olla pari vuotta töissä ja tällä perusteella sitten vaativat vapautusta esim. jotain koneen käyttöä koskeneesta kurssista. No eivät saaneet ja eivät päässeet tentistä läpi.
Sotealakin on AMK:ssa melkoista lastentarhaa! Minullakin on kokemusta myös yliopistosta usemmasta oppiaineesta, joten vertailukohtaa löytyy. Ryhmätöitä ryhmätöitten perään, opettajat nostavat palkkaa mutta eivät kunnolla opeta. Joko eivät osaa tai eivät viitsi. Hyväksilukuprosessi on aivan lastenkengissä, puhumattakaan vaihtoehtoisista suoritustavoista. Ollaan olevinaan niin korkeakoulua, vaikka opetus on korkeintaan lukiotasoista.
Myös opiskelijat ovat erilaisia. AMK:ssa nuorisopuolella on aivan uskomattoman lapsellista porukkaa ja osa varsinaisia koulukiusaajia. Ajatelkaa, että nämä sitten hoitavat teitä ja lapsianne sairaaloissa ja terveyskeskuksissa.
Yliopistossakin on toki kusipäisiä opiskelijoita, mutta ei niin paljon ja ainakaan ei olla niin hemmetin lapsellisia.
Av-Käyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä! Itsekin AMK:n käyneenä paljon voisi sanoa esim resursseista ja niiden käytöstä, mutta kyllä se nyt on ihan aikuisen ihmisen omalla vastuulla, että miten sen tarjotun opin ottaa vastaan. Tehtävät ja tentit kun voi suorittaa niin monella tavalla: korkeakoulussakin voi opiskella sillä tutulla hauki-on-kala -tyylillä, mutta ei se nyt koulun syy ole, jos tutkintotodistuksen käteen saadessa tuntuu, että mitään ei ole oppinut...
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ylipistossakin opiskelleena voin sanoa, että ainakaan tekniikan alalla näistä ei voi edes puhua samana päivänä. Ja AMKissa nuorisopuolella sellasia pellejä, että huh huh... esim. lukiossa en muista että ketään olisis kiusattu, kuten naurettu ja ilveilty jollekin hiljaselle vähän erikoiselle tyypille, mutta AMKissa nämä maalaisamiskarvanoppajuntit harrasti sitäkin. Ja kursseista ois pitänyt päästä läpi tekemättä mitään, kouluarvosanoillahan ei tee mitään, mutta paperit saatua pitäis tienata viis tonnia. No, ei kai nää pahimmat urpot sieltä ikinä valmistunut. Minä luulen, että nämä amiksesta AMKiin tulevat ovat niitä, jotka eivät sitten saaneetkaan työpaikkaa duunarina. Ovat kyllä saattaneet olla pari vuotta töissä ja tällä perusteella sitten vaativat vapautusta esim. jotain koneen käyttöä koskeneesta kurssista. No eivät saaneet ja eivät päässeet tentistä läpi.
Tämä varmaan pätee AMK:issä tekniikan alalla. Meillä oli kulttuurialalla sekä amiksesta, että lukiosta tulleita, eikä ketään kiusattu tai yritetty päästä kursseista läpi tekemättä mitään. Jotkut saivat hyväksilukuja muiden opiskelujen perusteella, mutta ei esim. työkokemuksen perusteella. Itsekin amispohjalta tulleena opettelin muutaman laitteen käytön uudelleen, vaikka taidot olivat jo hallussa, koska niistä ei selkeää merkintää todistuksessa ollut. Amiksesta AMK:iin menin siksi, että 15 vuotiaana valittu ala ei oikeasti ollut sellainen, jota olisin tahtonut tehdä aikuisena ja meillä päin ei ollut tapana kannustaa ketään lukioon.
AMK:sta pääsee tosiaan läpi, vaikkei oikeasti mitään osaisi. Eli sen saa suoritettua ihan jokainen joka haluaa, mutta jos jotain haluaa oikeasti osata, täytyy tietenkin itse nähdä vaivaa. Työelämässä ei ole todistuksia koskaan kyselty, joten työnantajillekaan ei näy olevan väliä onko AMK läpäisty ykkösen vai vitosen papereilla.
Vierailija kirjoitti:
AMK:sta pääsee tosiaan läpi, vaikkei oikeasti mitään osaisi. Eli sen saa suoritettua ihan jokainen joka haluaa, mutta jos jotain haluaa oikeasti osata, täytyy tietenkin itse nähdä vaivaa. Työelämässä ei ole todistuksia koskaan kyselty, joten työnantajillekaan ei näy olevan väliä onko AMK läpäisty ykkösen vai vitosen papereilla.
Koeaika on kätevä juttu.
Työnantaja voi pistää pihalle mikäli osoitat, ettet tutkinnosta huolimatta mitään osaa.
Että itsellesihän sillä vaan on väliä, miten sen koulusi suoritat.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen väite. Ei varmasti pääse mitenkään läpi meidänkään linjasta jos ei osaa koodata (ja moni joutuikin lopettamaan leikin kesken sen takia kun ei oppinut) tai selviä virkamiesruotsista viimeistään. Insinööriksi ei pääse jos ei osaa matikkaa jne. Kyllähän yliopistossakin pääsee monesta läpi selailulla, päästä soveltamisella ja tärpeillä, jopa tällainen tyhmä amkilainen, mutta alakohtaista sekin on. Ei silti ole mielekästä julistaa koko instituution olevan pelleilyä pelkän naistutkimuksen ja muun höpönlöpöhumanismin takia.
Mikä ala? Sote-aloilla ainakin tosi motivoitunutta porukkaa ja hyvä oppimisen meininki. Muista aloista en tiedä.