Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa koulutehtävässä koskien päivähoitoa

Vierailija
05.11.2016 |

Kysymys kuuluu " miten voit hyödyntää päivähoidon perustoimintoja opetustilanteina?"
Päivänhoidon perustoimintoja esimerkiksi lepo, ruokailu, ulkoilu, kuivaksi oppiminen ja pukeutuminen ja riisuminen mutta mitä tarkoitetaan niiden höydyntämistä opetustilanteina?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä tarkoittaa sitä, mitä tällainen tavallinen arkitilanne opettaa lapsille.

Pukeutumisessa voi opettaa itsenäisyyttä, omatoimisuutta, värejä ja oman vuoron odottamista esimerkiksi....

"Tuo minulle punainen hanska"

"Odota hetki, kohta on sinun vuorosi. Yritä ensin itse"

Ruokailu:

Hyvät tavat

Vuoron odottaminen

Hienomotoriikka..

Vierailija
2/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siis itse tämän ymmärtäisin, toivottavasti oli apua.

T: edellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä opetetaan itsesäätelytaitoja, hygieniekasvatusta ja vaikka mitä!

Levon aikana opetellaan rauhoittumaan ja huomioimaan muita. Lisäksi sitä voi hyödyntää sanavaraston laajentamiseen yms. Sadun lukemisen kautta.

Ulkoilun aikana opetellaan kaveri- ja leikkitaitoja sekä motorisia taitoja. Siirtymätilanteissa opetellaan pukemista ja riisumista eli motorisia taitoja siinäkin.

Lapset oppivat leikissä ja jokaisessa arjen tilanteessa jotakin.

Vierailija
4/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit tilanteiden fyysistä (motorista) puolta, sosiaalista ja psyykkista kasvua. Otat käytännönläheisen ajatustavan, eli mietit tosissaan niitä ihan arkisia tilanteita ja sitä, mitä lapsi voi niissä oppia. Esimerkiksi kehoittamalla lasta kokeilemaan vetoketjun laittamista itse tuet hänen hienomotoriikan opetteluaan ja omatoimisuuttaan.

Vierailija
5/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukemisessa myös kehonosien nimiä, vaatteiden nimiä, you name it... Ruokailussa voidaan miettiä mistä ruoka on tehty, eli mitä se noin suurin piirtein pitää sisällään. Ulkoiluun nyt voi sisällyttää mitä vaan liikuntaa (motoriset taidot), tehdä metsäretkiä, voidaan nimetä, luokitella, haistella, maistella luonnonmateriaaleja... Pottaharjottelu ja kuivaksi opettelu on tärkeää opimista jo itsessään.

Vierailija
6/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset idiootti sitten toteuttavat sitä "laadukasta varhaiskasvatusta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushoitotilanteet ovat todella hyvä hetki erilaisten käsitteiden opetteluun. Vasen-oikea, ylhäällä-alhaalla, märkä-kuiva, kuuma-kylmä, edessä-takana, vähän-paljon, tyhjä-täynnä, vieressä, vastapäätä. Matemaattisia taitoja on myös helppo opetella pukemisen, tai vaikka ruokailun avulla. Kuinka monta sormea löytyy sormikkaasta, kuinka monta tarraa kengässä, kuinka monta heijastinta puvussa, kuinka monta haukkua tulee yhdestä leivästä, kuinka monta kulausta lasista, mitä muotoja lautaselta löytyy, mitkä lautasella kuuluvat samaan "ryhmään", jne.

Vierailija
8/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opiskelemassa ko. alalle? Eikö mitään tullut itse mieleen? Mitenköhän sovellut alalle, jos noin yksinkertainen ja itsestäänselvä tehtävä ei auennut ihan itsekseen miettimällä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset idiootti sitten toteuttavat sitä "laadukasta varhaiskasvatusta".

Ap taitaa olla ensimmäisen vuoden (lähihoitaja?-)opiskelija. Ei kukaan ole ollut alansa huippu siinä vaiheessa, kun opintoja on takana 3 kuukautta. Eikä toki tuossa vaiheessa ole edes työelämässä "toteuttamassa" yhtikäs mitään.

Vierailija
10/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset idiootti sitten toteuttavat sitä "laadukasta varhaiskasvatusta".

Tällaiset idiootit sitten käyvät täällä kommentoimassa. "Aikuiset" ihmiset, hyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko opiskelemassa ko. alalle? Eikö mitään tullut itse mieleen? Mitenköhän sovellut alalle, jos noin yksinkertainen ja itsestäänselvä tehtävä ei auennut ihan itsekseen miettimällä...

Miten niin ei tullut mitään mieleen? Ap pyysi apua. Ehkä oli asiasta jo itselläänkin ajatuksia, mutta halusi lisää. 

Vierailija
12/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan sanomaan että vaihda alaa.

Tällä alalla sataa vaan paskaa niskaan vanhemmilta ja esimieheltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin ymmärrän miksi Ap halusi apua. Itsekään en lähihoitajaopintojeni alussa ymmärtänyt näistä ihmeellisesti muotoilluista kysymyksistä mitään. Kuitenkin nyt jo vuosien työkokemuksen jälkeen olen ammattitaitoinen varhaiskasvattaja joka ymmärtää miksi asioita tehdään ja mihin niillä pyritään. Tsemppiä ap opintoihin :)

Vierailija
14/14 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksessa:

1) Määrittele, mitä "opetustilanne" tarkoittaa: Esim. Opetustilanne on lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutustilanne, jossa aikuinen on asettanut tietoisia tavoitteita lapsen oppimiselle.

2) Totea, että oppimista tapahtuu kaiken aikaa, ei ainoastaan "opetustilanteiden" ulkopuolella.

3) Selitä, että perushoitotilanteet ovat keskeisiä alle kouluikäisen lapsen oppimistilanteita, koska a) lapsi ei vielä osaa itsenäisesti pitää huolta itsestään b) kasvatuksen tavoitteena on viime kädessä tehdä kasvattajasta tarpeeton ja kasvatettavasti itsenäinen suhteessa kasvattajaan c) itsestä huolehtiminen on jokaisen ihmisen hyvinvoinnin perusta

4) Lapsi toki oppii paljon sanoja ja käsiteitä, kuten edelliset vastaajat toivat esiin, mutta sanojen ja käsitteiden oppiminen ei ole keskeisin perushoitotilanteiden oppimistavoite. Sanat ja käsitteet opitaan "siinä sivussa". Voit esimerkiksi tuoda vastauksessasi esiin sanoittamisen tärkeyden: Lapsen kanssa on tärkeää olla vuorovaikutuksessa perushoitotilanteiden aikana ja sanoittaa toimintaa. Näin lapsen sanavarasto laajenee samalla kun hän tulee kuulluksi,  mikä puolestaan tukee lapsen osallisuutta.

t. lto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan