Kuinka hakea työttömyys korvausta?! (kyllä olen idiootti)
Lyhyesti, mistä ja millä kaavakkeella voin hakea työttömyys korvausta? tai miksi sitä nyt sanotaankaan?
Päädyin työttömäksi, ja kelan ja työkkärin sivut heittävät linkkejä ympyrrää, eli voinko hakea netissa ja jos voin niin missä? (linkkiä?)
Tai voinko vain marssia lähimpään kelan toimistoon?
Kiitos anteeksi ja tämä on perseestä. Olen ilmoittautunut työkkäriin, mutta paikallinen ei kertonut mistä saan työttömyys korvauksen/rahoituksen...
Ja ei, en aijo elää sossu pummina. Haluan työtä ja tässä välissä, kun sitä ei ole, tarvitsen rahaa...
Joten AV- mammat jeesatkaa, missä miten ja täh?
Kommentit (5)
Sori mutta neuvon ainoastaan aitoja pummeja keitä työ ei kiinnosta.
Työttömyyskassasta, jos sinne kuulut. Kyllä niiden sivuilta ohjeet löytyy. Kelasta muussa tapauksessa, asiointivalikosta löytyy oikea kohta.
Kela-Asiointipalvelun valikko-Hae työttömyyspäivärahaa
Kun ilmoittauduit työttömäksi työkkärin sivun kautta, sinulta kysyttiin työttömyyskassan jäsenyyttä. Jos olet jäsen, sinne on lähetetty lausunto " ei ole estettä työttömyyskorvauksen maksamiselle..." Kassa tarvitsee myös palkkatodistuksesi, jotta voi laskea ansiosidonnaisesi määrän.
Jos et ole kassan jäsen, haet päivärahaa JÄLKIKÄTEEN 4 viikon jaksoissa täyttämällä sen kelan lomakkeen. Ensimmäisen hakemuksen voi muistaakseni jättää jo 2 viikon kuluttua työttömyyden alkamisesta, kun sen käsittelyssä voi mennä enemmän aikaa.
Kaiken aikaa on edellytyksenä se, että te-toimistosta on lähetetty lausunto, jonka perusteella sinulle voidaan maksaa työttömyyskorvausta.
Minä ainakin hain peruspäivärahaa netin kautta. Kelan sivuilta löytyi lomake. En käynyt TE-toimistossa ollenkaan.