Mistä voi johtua anopin taipumus moittia jatkuvasti?
Olen seurustellut miesystäväni kanssa 7vuotta Tapaamme miesystävän äitiä noin kerran kuukaudessa kun vierailemme miesystäväni kanssa hänen luonaan.
Anopillani on todella ikävä tapa syytellä ja moittia aina joko meitä yhdessä tai poikaansa. Tilanne on siinä mielessä ironinen että anoppi oli suhteemme alkuaikoina kovin mustasukkainen pojastaan minulle ja on koko suhteemme ajan ollut tietyllä tavalla huolissaan pojastaan ja aina tahtomassa hänen parastaan ja auttaa. Huomaa helposti että miesystäväni on äidilleen tärkeä ja tietyllä tapaa silmäteräkin joten siksi on toisaalta omituista miksi hän on aina moittimassa miesystävääni kaikista tämän valinnoista, tekemisistä, tekemättä jättämisistä ja sellaisistakin asioita jotka liittyvät meihin molempiin.
Luulisi että niin huolehtiva kuin anoppi pojastaan on tahtoisi pojalleen pelkkää hyvää ja olisi iloinen asioista jotak positiivisiksi yleisesti ottaen voidaan mieltää.
Annan esimerkkejä jotka ovat tapahtuneet aiemmin:
- Miesystäväni aloitti uuden ammatin opiskelut. Äitinsä tästä kuultua suureen ääneen kommentoi oliko se niin fiksua alkaa opiskella kun koulunkäynti ei nuorempanakaan maistunut. (Luulisi että äiti olisi ollut iloinen miten poikansa sai koulupaikan?)
- Kun kerroimme ottaneemme lemmikin anoppi kommentoi asiaa sanomalla pystymmekö oikeasti pitämään lemmikistä huolta ja oliko lemmikin otto niin järkevää kuitenkaan. (Ymmärrän tietysti aina huolen tällaisesta, mutta ei ole mitään syytä miksi emme voisi lemmikistä huolehtia ja anopinkin kaikki kommentit asiaan olivat moittivia)
- Kävimme viikonloppulomalla eräässä Euroopan kaupungissa. Anoppi ei ollut kiinnostunut itse matkast vaan siittä miten sekin raha olisi kannattanut säästää tulevaisuuden varalle. (Aina on hyvä olla säästöjä mutta kyllä mielestäni jokainen ansaitsee joskus omilla rahoillaan tehdä reissun, ostella jotain kivaa ym)
-Jos miesystäväni kokkaa äitinsä luona aikeena laittaa meille kaikille ruokaa hänen äitinsä päsmäröi keittiössä ja aina vähättelee miesystäväni osaamista. Miesystäväni on ammatiltaan kokki samoin kuten miehen serkku ja miehen serkusta anoppi jaksaa aina jauhaa miten niin kokkia se serkku onkaan. (Ruoanvalmistuksessa ja valmiin ruoan moittiminen on yleistä ja minusta mieheni tekee todella hyvää ruokaa)
- Miesystäväni jäi kerran sukulaistytön syntymäpäiviltä pois sairauden vuoksi jolloin hänen äitinsä moitti erittäin voimakkaasti häntä asiasta ja muistutteli vielä vuosienkin päästä "Terttu on sentään sun sukulaistyttö etkä tullut hänen syntymäpäiville" (En ymmärrä tätäkään, varmasti juhliin olisi menty jos ei olisi ollut hyvä syy jäädä pois. Mikähän ihme miehen äidillä on syytellä miestä tuosta vielä vuosien jälkeen?)
Tämäntyyliset moittimiset ja syyllistelyt ovat jokakertaisia kun näemme anoppia. En tiedä mistä ne kumpuavat. Anopin yleisimmät moitteet alkavat "Onko se nyt niin järkevää" "Oliko se nyt kannattavaa" "Kyllä sinun nyt olisi pitänyt" "Olisiko parempi nyt vain..."
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Se voi myös olla tapa puhua. Jospa hän aloittaa kaikki lauseensa saman tyylisesti puhui sitten kenelle tahansa? Joillakin ihmisillä on sellainen tapa.
Siinäpä se onkin kun anopin emme ole IKINÄ kuulleen kenenkään puhuvan kenestäkään toisesta niin. Hänellä on myös tytär. Ei koskaan puhu tyttärestään sellaiseen sävyyn eikä moiti tämän elämää ja ratkaisua. Sama homma koskaa kaikkia muitakin sukulaisia. Pikemminkin ylistää niitä. Serkkukin on niin kokkia ja tytär on "sentään merkonoomi".
Ei ole minulle selvinnyt. Ihan vasta hiljattain olen tajunnut, että minun äitini tekee juuri tuota. Joka kerran kun käy (ei onneksi monta kertaa vuodessa), niin jotain on "väärin". Sitten kun äiti huomautti että tarvitseeko tuossa nyt mattoa olla, niin ajattelin itsekseni, että jos ei enää tuon tähdellisempää valittamista ole, niin aika hyvin on asiat. Sen jälkeen olen osannut huvittuneena päästää valitukset toisesta korvasta ulos vaan.
Mutta en siis ole keksinyt miksi aina pitää moittia. Eihän se mukavalta tunnu, kun ikinä ei kelpaa. Meillä kyllä saman kohtelun saavat kaikki sisarukset, että sillä tavalla ihan tasapuolista on.
Todennäköisesti kehuu teitä muille teidän selän takana...
Taitaa olla hieman napanuoraa jäljellä vielä.
T. Miniä, joka sai anopilta lahjaksi laminoidun BMI-taulukon
Se voi myös olla tapa puhua. Jospa hän aloittaa kaikki lauseensa saman tyylisesti puhui sitten kenelle tahansa? Joillakin ihmisillä on sellainen tapa.