Onko tutista vieroitus parantanut taaperonne yöunia?
Meillä tyttö 1v8kk ja tutti käytössä enimmäkseen unilla (päivä/yö). Yöllä heräilee (yleensä)noin 3-4 kertaa siihen kun tutti on lähtenyt suusta. Nukkuu kyllä välillä pitkiäkin aikoja ilman tuttia kun tutti on lähtenyt unien aikana pois. Mutta AINA jossain vaiheessa herää (valittaa, itkee) ja sitten ei välttämättä löydä tuttia uudestaan itse vaan minun täytyy nousta etsimään se. Joskus voi löytää itsekin. Aluksi annankin hänen vähän aikaa etsiä tuttia mutta sitten kun ei ala löytyä niin etsin sen tai otan varatutin pöydältä. Tutteja olen laitanut sänkyyn enemmänkin että voi siitä sitten yhden ottaa jos tarvii. Tämäkin hyvä idea saattaa välillä kääntyä itseään vastaan kun tyttö haalii enemmänkin tutteja käsiinsä. Eli voi käydä niin että pitää olla suussa yksi ja kädessä/käsissä yksi/yhdet. Ja sitten jos ei ole niitä tutteja tarpeeksi niin itkee niiden perään pitkin yötä ja kaikilla menee hermot! Nyt tätä ei ole onneksi vähään aikaan tapahtunut ja yksi tutti on riittänyt. On päätetty, että tutin syönti loppuu ensi kesäkuussa kun tyttö täyttää kaksi vuotta ja uusi vauva syntyy lokakuussa niin siinä on sitten aikaa tottua tutittomuuteen. Tutti kuitenkin helpottaa nyt monia tilanteita kuten esim. perhepäivähoitajan on helpompi laittaa tyttö päikkäreille. Olipas pitkä valitus mutta onko muilla samanlaista?
Kommentit (7)
tyttö luopui itse tutista 2v iässä, ja unet heräilee entiseen tapaan
Tyttö oli ilman yötuttia (luopui siitä itse) reilun kuukauden, alussa tuntui nukkuvan paremmin ilman tuttia. Mutta kun yöt menivät levottomiksi siinä 1v8kk iässä niin annoin tutin takaisin ja nyt nukkuu kuin herran enkeli aamuun asti ilman, että huoneessa tarvitsee juosta montaa kertaa yössä ja istua sängyn laidalla pitämästä kädestä kiinni puolta tuntia. Nyt löytää itse sängystä suusta tipahtaneen tutin ja jatkaa tutin kanssa uniaan, jos sattuu yöllä heräämään.
Onhan se harmi, että piti palata takaisin tuttiin, mutta kun itse olen raskaana ja yöunet muutenkin heikot suuren vatsan takia, niin tämä koettiin parempana vaihtoehtona kuin se, että herään aamulla kiukkuisena huonosti nukutun yön jälkeen.. Aluksi kannattaa vieroittaa päiväunilta tuo tutti ja sitten jonkin ajan kuluttua vasta yötutti pois. Pari yötä voi mennä huonommin, mutta sitten pitäisi rauhoittua.
tärkeä vielä tuossa 1,8v iässä ja aivan samallalailla piti olla useita tuteja joka puolella saatavilla, niin päivällä kuin yölläkin. No nyt helmikuussa tytteli täytti 2v ja paria viikkoa aiemmin antoi tutin koiralle (omasta halustaan, pienen juttelun jälkeen).
Kyseli alussa tutiaan ja silloin selitettiin, että koira söi sen ;).
Nukahtaminen alkoi kestää pisempään, jopa tunnin joskus, mutta onneksi yöllä kun heräsi ei kaivannutkaan tutiaan vaan hänelle kelpasi myös nalle kainaloon. Nykyään, kun tutista luopumisesta on n. 2 kk on nukahtaminen jo normaalia (nukahtaa n. vartissa). Muuten yöuniin tutin poistuminen ei ole oikeastaan vaikuttanut.
Viime viikonloppuna isosiskonsa löysi yhden piilotetun tutin ( niitä kun oli kaikkialla) laatikosta jonka tytteli nappasi suuhunsa silmät kirkkaana sanoen, että ei koira syönnyn xxxx tutia. Ihmeekseni antoi tutin kyllä pois kun narrasin häntä, että se on kaverin vauvan tuti ei sinun.
Eli meillä tyttö 2v4kk. Uneksii öisin ja kun söi vielä tuttia auttoi kun tutin laittoi suuhun. Nyt uniin heräilyt vaativat silittelyä ja joskus sylittelyä. Samoin alkuun nukahtaminen hankaloitui ja halusi nukahtaa viereen. Onneksi nyt ollaan palattu siihen, että nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn.
tutin kanssa poikamme heräsi kerran yössä ja halusi viereen, sama jatkui ilman tuttia. Tutti jätettiin pois kun poika oli 1v10kk. Nyt on 2v7kk ja herää edelleen tuon yhden kerran yössä ja tulee meidän sänkyyn. Ei siis paha.
nukkumiseen paremmin. Muutoin on kyllä ihanaa, kun sitä tuttia ei enää ole, sillä se lapsen tutin etsiminen, jos heräsi hetkeksi yöllä aina välillä, ei aina onnistunut vaan piti etsiä sitten sitä. Yöllä sitä oli vaikea välillä löytää ja harmitti, kun piti nousta ja etsiä pidempään, lapsi ei nukahtanut ennen kuin tutti löytyi. Ei juuri auttanut, vaikka tutti olikin se ns. pimeässä (eihän se hohdakaan läpi yön eivätkä sitä luvanneetkaan) hohtava. Tosin auttoi, kun laittoi lapsen läheiselle pöydälle pari tuttia aina nukkumisaikojen lähestyessä siltä varalta, ettei löydä sitä, mikä on ollut sänkyyn mennessä, ja nosti tutit johonkin piiloon päiväksi, ettei lapsi käyttänyt niitä kaikkia ja hukannut.
sillä erotuksella että toista lasta ei ole tulossa ja tytöllä on sängyssä AINA kaksi tuttia (paitsi päiväkodissa jossa käytössä vain yksi). Toinen tuteista on suussa ja toinen kädessä. Ei osaa useinkaan nukahtaa uusiksi ellei löydä / hänelle etsitä molempia tutteja. Vinkkejä / kokemuksia otetaan täälläkin HYVIN mielellään vastaan. Niin joo ja tuttia ei tyttö käytä kuin nukkuessaan, päivällä ei ole edes mukana ikinä.
Ajattelin tässä kokeilla tutista vieroitusta joku loma mutta kun en tiedä milloin seuraava sellainen on niin on vähän vaiheessa koko projekti...
-minskuliina