Terkkari, sh, kätilö tai lääkäri paikalla??? Kysymyksiä amenorreasta!
Sekundaarinen amenorrea siis. Kuukautisia ei ole tullut 1,5 vuoteen! Kaikissa tutkimuksissa on hypätty, kaikki arvot on hyvät paitsi estrogeeni hitusen alhainen. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä tulen kohta hulluksi...voinkohan saada tulevaisuudessa lapsia??!
Kommentit (16)
Ei sitten tullut lapsiasia mieleen kun olet tutkimuksissa kulkenut? Mutta eipä hätää, jos ennenaikaiseen menopaussiin sairastuneelle naiselle syntyy lapsi lapsettomuushoidoilla, en näe syytä, miksi sinullekin ei voisi raskaus olla mahdollinen.
En ole mikään edellämainituista, tai olen kyllä tulevaisuudessa toivottavasti sairaanhoitaja-terveydenhoitaja. Vastaan kuitenkin, että sitten kun haluat lapsia, on paljon erilaisia vaihtoehtoja saada munasolu irtoamaan hetkellisesti, vaikka kuukautiset eivät normaalisti tulisikaan. Muistaakseni on mm. Clomifem niminen kuuri juurikin tällaiseen vaivaan (?). Eli periaatteessa vaikka kuukautiset eivät tulisikaan, ei lapsettomuutta tarvitse mielestäni pelätä. Toki voi olla että täysin luomusti raskaus on vaikeampaa, mutta juurikin erilaisilla kuureilla raskaus alkaa hyvin monessa tapauksessa. :)
Luuston kunto kannattaa käydä tarkistamassa, luuntiheysmittaus siis, sillä alhainen estrogeeni voi vaikuttaa luuston kuntoon. Muista syödä d-vitamiinia tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten tullut lapsiasia mieleen kun olet tutkimuksissa kulkenut? Mutta eipä hätää, jos ennenaikaiseen menopaussiin sairastuneelle naiselle syntyy lapsi lapsettomuushoidoilla, en näe syytä, miksi sinullekin ei voisi raskaus olla mahdollinen.
Ennenaikaista menopaussia minulla ei ole. En tiedä mikä ihme minulla on :( ikää 19v
Ap
Ikää nyt siis 19v ja lapsia haluan 5-10 vuoden sisällä.
Oletko laiha? Syötkö niukasti tai urheiletko paljon? Onko hormonaalista ehkäisyä käytössä?
Jos on kerta arvot ihan kohdillaan niin tuskinpa on huolta lapsettomuudesta. Voiskohan syynä olla esim ongelmat kilpirauhasessa tai keliakia? Stressi? Laihuus?
Vierailija kirjoitti:
Oletko laiha? Syötkö niukasti tai urheiletko paljon? Onko hormonaalista ehkäisyä käytössä?
Olen hoikka, kuitenkin täysin normaalipainoinen ja aina ollut tälläinen. Syön aivan normaalisti ja harrastan myös urheilua, käyn lenkeillä, joskus teen lihaskuntoa ja tämänhetkinen työ on myös aika liikunnallista. En kuitenkaan näe elintapojani syynä, päinvastoin elän hyvin säännöllistä elämää ja nukunkin aina hyvin. Pyrin myös syömään tietoisesti paljon hyviä rasvoja ja muutenkin suht terveellisesti. Mitään syömishäiriötä ei todellakaan ole, olen hyvin tyytyväinen omaan peilikuvaani ollut aina.
En voi käsittää mitä tämä on, kuukautiset olivat n. 7 vuotta täysin säännölliset ja loppuivat 1,5 vuotta sitten kuin seinään. Täysi mysteeri.
Ap
Niin ja ei ole hormonaalista ehkäisyä käytössä.
Ap
Mulla loppu kuukautiset 20-vuotiaana ja alkoi uudelleen 25-vuotiaana. Älä siis menetä toivoasi :D
Onko sinulta mitattu rauta-arvot? Ala kiinnittää huomiota raudan saamiseen, voi olla että kuukautisten poisjäänti johtuu raudanpuutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka, kuitenkin täysin normaalipainoinen ja aina ollut tälläinen. Syön aivan normaalisti ja harrastan myös urheilua, käyn lenkeillä, joskus teen lihaskuntoa ja tämänhetkinen työ on myös aika liikunnallista. En kuitenkaan näe elintapojani syynä, päinvastoin elän hyvin säännöllistä elämää ja nukunkin aina hyvin. Pyrin myös syömään tietoisesti paljon hyviä rasvoja ja muutenkin suht terveellisesti. Mitään syömishäiriötä ei todellakaan ole, olen hyvin tyytyväinen omaan peilikuvaani ollut aina.
En voi käsittää mitä tämä on, kuukautiset olivat n. 7 vuotta täysin säännölliset ja loppuivat 1,5 vuotta sitten kuin seinään. Täysi mysteeri.Ap
Itselläni oli hyvin vastaava tilanne. Pelkäsin hedelmättömyyttä, sitä oli tutkittukin ja vikaa ei löytynyt. Sitten elämäntilanteen muuttuessa liikunnan lopettaminen seinään ja painon nouseminen 5kg johtivat luomusti raskaaksi tulemiseen. Nyt lapsia on jo kolme :)
Kerrotko vähän vielä syömistottumuksistasi? Laita esim. normaali ruokapäiväkirja (syödyn ruuan lisäksi määrä).
Ruokavaliosta on hyvin hankala kertoa sillä se on niin vaihteleva. Olen käynyt varmuuden vuoksi ravintoterapeutilla ja terkkarilla, molemmat hyväksyivät ruokavalioni kun sinne sen kerroin.
Anemia on ollut joskus, se on kyllä jo hoidettu ja rauta-arvot normaalit olleet jo pitkään.
Ap
Tapahtuiko sulla elämäntilanteessa tai elintavoissa mitään muutoksia ennen menkkojen poisjääntiä? Oliko sinulla siis jo silloin liikunnallinen työ ja sen lisäksi vielä omia liikunnallisia harrastuksia yhtä paljon kuin nykyään? Entä tunnepuolen asiat, mitään erikoista niissä noihin aikoihin?
Up