Mitä te tekisitte minuna? Osakkeista ja sijoittamisesta kysymys
Mulla on Fortumin osakkeita noin 40 000 euron edestä. Lahjaksi saatuja, tappiolla tällä hetkellä noin 13 000 euron verran. Toisaalta mulla on vuokratuloa, ja voisin vähentää syntyneet tappiot niistä uuden 2016 alusta voimaan astuneen lain mukaisesti noin kahdessa vuodessa.
Myynkö Fortumin ja hajautan salkun muihin osakkeisiin?
Salkullani olisi kolme ehtoa: sen tulisi antaa hyvä osinkotuotto ja toiseksi ei-romahtaa nollaan ja kolmanneksi tarvitsisin sen viiden vuoden päästä tai ainakin osan siitä.
Fortum on loistava osingonmaksaja, tai on ainakin ollut. Viime vuonna 7% osakkeen arvosta. On vaikeaa löytää useampi muu yhtä hyvä, vai onko? Vai täytyykö minun vain sietää se, että osinkotuotto jää vajaammaksi? Se tappion tekeminen vuokratuloihinkin houkuttaa. Muuten en miettisi edes Fortumin myymistä, vaikkakin se onkin vain yhdessä korissa. Koska mulla on varallisuutta muuallakin. Mitä te tekisitte minuna?
Kommentit (17)
Kiitos toi on kyllä se, mitä minäkin mietin.... Olemme pienituloisia, niin tuollaisilla rahavirroillakin on merkitystä. Mulla on rahaa jemmassa maksaa asuntolainaamme pois 5-6 vuotta, kumpi, riippuu siitä nousevatko korot, mutta sen jälkeen tarttis koskea tuohon Fortum-pottiin. (Sen millä nyt maksan lainaa pois kotiutin viime keväänä. Se ei mene enää varsinaiseen sijoitukseen.) Tuloillamme meidän olisi hankalaa maksaa lainaa pois, siksi tässä on tällaisa kaikenlaisia "järjestelyjä" tuon osakepotin kanssa mietinnässä.
Myy ja osta vaikka takaisin ja ongelmasi poistuu. Saat verohelpotukset ja pitää osakkeet.
Vierailija kirjoitti:
Myy ja osta vaikka takaisin ja ongelmasi poistuu. Saat verohelpotukset ja pitää osakkeet.
Mietin ja laskin tätäkin, mutta itseasiassa jos teen noin se on plus miinus nolla, koska aikanaan osakkeista menee voittoveroa vastaavasti enemmän, koska uusi hankintahintakin tulee olemaan alemmall tasolla. Fortumin osakkeiden myynti ja tappion käyttö vuokratuloihin hyödyttäisi vain jos ostamani muut osakkeet tuottaisivat Fortumia paremmin. Pitkällä aikavälillä tämä voisikin onnistua aika isolla varmuudella, mutta kun aikajanana on viisi vuotta niin ei voi olla varmaa....kääk, mikään ei ole niin vaikeaa, kuin ennustaminen, varsinkaan tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ja laskin tätäkin, mutta itseasiassa jos teen noin se on plus miinus nolla, koska aikanaan osakkeista menee voittoveroa vastaavasti enemmän, koska uusi hankintahintakin tulee olemaan alemmall tasolla. Fortumin osakkeiden myynti ja tappion käyttö vuokratuloihin hyödyttäisi vain jos ostamani muut osakkeet tuottaisivat Fortumia paremmin. Pitkällä aikavälillä tämä voisikin onnistua aika isolla varmuudella, mutta kun aikajanana on viisi vuotta niin ei voi olla varmaa....kääk, mikään ei ole niin vaikeaa, kuin ennustaminen, varsinkaan tulevaisuuden.
Totta kai, mutta helpottaa se sen pari vuotta. Tai käytännössä pidemmänkin ajan jos ne mahd. voitolla olevat myyt vaikka alkuvuodesta 2018.
Noin muuten ei tietenkään ole viisasta omistaa suuria määriä vain yhtä osaketta.
Ymmärsinkö oikein, että sinulla ei ole minkään muun firman osakkeita kuin Fortumin? Jos näin on, niin minä kyllä myisin osakkeista vähintään puolet ihan sen vuoksi, että on liian suuri riski, jos kaikki osakkeet ovat yhden firman. Fortumilla on kuitenkin riskejä esim. Venäjällä.
Tilalle siis ostaisin muiden firmojen osakkeita niin, että hajautus on parempi.
Varmista, että pystyt myymään tappiolla olevan osake-erän.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että sinulla ei ole minkään muun firman osakkeita kuin Fortumin? Jos näin on, niin minä kyllä myisin osakkeista vähintään puolet ihan sen vuoksi, että on liian suuri riski, jos kaikki osakkeet ovat yhden firman. Fortumilla on kuitenkin riskejä esim. Venäjällä.
No näinhän se on, ymmärsit oikein. Ehkä pitäisi siis hajauttaa... Oisko sit vaikka että myyn puolet ja hajautan ne? Se kyllä vaikuttaa osinkotuottoon, mutta olisi toki muuten varmaan järkevää.
Mä en myisi jos osinkotuotto on noin hyvä. Toki osan voisin vaihtaa toiseen osakkeeseen (tai jopa pariin), etenkin jos tappiot on mahdollista kuitata pääomatuloista. Tuo 7 % osintotuotto on kuitenkin sen verran kova että harva yhtiö pystyy samaan. Itselläni on Nordeaa, sekin on maksanut hyvää osinkoa mutta vaikea sanoa mikä on finanssialan tulevaisuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, ymmärsit oikein. Ehkä pitäisi siis hajauttaa... Oisko sit vaikka että myyn puolet ja hajautan ne? Se kyllä vaikuttaa osinkotuottoon, mutta olisi toki muuten varmaan järkevää.
On ihan totta, että osinkotuotto voi olla näin huonompi. Mutta jos tiedät tarvitsevasi rahat viiden vuoden päästä, niin on liian suuri riski pitää ne vain yhden firman osakkeissa. Minulla on esim. Stockmannin osakkeita, joiden arvo putosi alle viidessä vuodessa kolmasosaan ostohinnasta, vaikka Stockmannilla meni hyvin silloin, kun ostin osakkeet. No, on minulla vastapainoksi sitten 20 euron kappalehintaan ostettuja Koneen osakkeita...
Mutta tosiaan hajautus on osakesijoittamisessa tärkeää. Erityisen tärkeää se on silloin, jos osakkeita ei voi pitää kuinka kauan tahansa.
Vanhan sanonnan mukaan cut your losses short, let your profits run. Nyt varsinkin kun ne saa vähentää muista pääomatuloista.
Mitään varmaa takuuta ei ole, että saat tulevaisuudessakaan maksaa veroa osakkeiden tuotoista. Silloinkaan tuskin tarvitsee myydä kaikkia lappuja kerralla. Jos todella olet rakastunut yhteen osakkeeseen (se on aina riskialtista) niin voithan aina ostaa ne Fortumit takaisin. Onhan se mainittu muu omaisuus tavallaan ja käytännössäkin hajautusta myös. Ja tämä mitenkään arvioimatta itse yhtiön näkymiä.
Minä pitäisin fortumit tällä hetkellä, mutta lisäisin hajautusta ostamalla lisää osakkeita ja varsinkin sijoittamalla osinkotuotot muualle. Tosin 40 keur yhdessä osakkeessa on kyllä todella iso riski, mutta en tällä hetkellä tosiaan lähtisi myymään ellei sitten tosiaan ole mahdollisuutta hyödyntää niitä tappioita. Riippuu siis todella paljon muusta tilanteesta että miten menettelisin, mutta hajautusta ehdottomasti lisää. Omassa tilanteessani, jossa en tappioita pystyisi nyt hyödyntämään täysimääräisesti tosiaan hajauttaisin sijoittamalla lisää ja sijoittamalla tuotot toisiin yhtiöihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Fortumin osakkeita noin 40 000 euron edestä. Lahjaksi saatuja, tappiolla tällä hetkellä noin 13 000 euron verran. Toisaalta mulla on vuokratuloa, ja voisin vähentää syntyneet tappiot niistä uuden 2016 alusta voimaan astuneen lain mukaisesti noin kahdessa vuodessa.
Salkullani olisi kolme ehtoa: sen tulisi antaa hyvä osinkotuotto ja toiseksi ei-romahtaa nollaan ja kolmanneksi tarvitsisin sen viiden vuoden päästä tai ainakin osan siitä.Fortum on loistava osingonmaksaja, tai on ainakin ollut. Viime vuonna 7% osakkeen arvosta. On vaikeaa löytää useampi muu yhtä hyvä, vai onko? Vai täytyykö minun vain sietää se, että osinkotuotto jää vajaammaksi? Se tappion tekeminen vuokratuloihinkin houkuttaa. Muuten en miettisi edes Fortumin myymistä, vaikkakin se onkin vain yhdessä korissa. Koska mulla on varallisuutta muuallakin. Mitä te tekisitte minuna?
Sijoita tulevat osingot ja muut päämatulot REIT-osakkeisiin jotka maksavat osinkoa kuukausittain. Saat hajautettua salkkua uudelleensijoittamalla osingot toisiin yhtiöihin. Hätätilassa voit käyttää kuukausiosinkoja talouden paikkaamiseen.
Ne Fortumit kannattaa kyllä vähintäänkin myydä ja ostaa takaisin. Tuolla tempulla saat siis heti kolmisen tonttua veroja takaisin, mitkä kannattaa sitten pistää jonnekin muualle. Tuo ei ole vielä iso rahamäärä, joten itse pistäisin sen vain johonkin rahastoon. Sellaisessa se saattaisi tuottaa jotain pientä, mutta olisi helposti ja nopeasti muutettavissa käteiseksi jos tarvitsee. Itsellä menee S-bonukset suoraan niiden rahastoon josta saa rahat päivässä.
Noin pitkän päälle sijoittamisessa on tuntunut parhaiten toimivan neuvo: Tee niin kuin Nalle.
Ne maatilat kannattaa ehkä jättää väliin, mutta pieni osuus Nordeaa voisi olla järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta mulla on vuokratuloa, ja voisin vähentää syntyneet tappiot niistä uuden 2016 alusta voimaan astuneen lain mukaisesti noin kahdessa vuodessa.
Salkullani olisi kolme ehtoa: sen tulisi antaa hyvä osinkotuotto ja toiseksi ei-romahtaa nollaan ja kolmanneksi tarvitsisin sen viiden vuoden päästä tai ainakin osan siitä.
Myyt juuri sen verran etta saat minimoitua verot vuokratuloista. Osta tilalle muita osakkeita tai ulkomaisia REIT-yhtioita (huom. EI suomalaisia).
Olethan jo ostanut kaikki S-osuuskauppojen osuudet, jotka maksavat 6-20% osuusmaksujen korkoja? Niista on helpoin aloittaa.
Koita hajauttaa mahdollisimman paljon.
Ei tuossa tilanteessa oikein voi muuta neuvoa kuin hajauttamaan. Myy osa, erissä, silläkin pienennä riskiä. Ja kun tarvitset varoja tee se taas suunitelmallisesti erissä myydyn.
Tässä on yksi mahdollinen osake hajautukseen:
"Nordnetin suomalaisasiakkaat ostivat Nokian tulospäivänä osaketta ennätysmäärin. Osakestrategi Jukka Oksaharjun mukaan suomalaissijoittajat toimivat oikein.
Verkkoyhtiö Nokian torstain raju, ajoittain yli kahdeksan prosentin, kurssilasku ei suomalaissijoittajia pelottanut. Nordnetin suomalaisasiakkaiden torstaisesta osakevaihdosta 51 prosenttia oli Nokiaa. Osaketta ostaneita oli yli kymmenkertainen määrä myyjiin nähden.
”Tämä on ennenkuulumatonta”, Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju kommentoi lukuja.
Nokia julkaisi torstaiaamuna heinä-syyskuun tulosraportin, joka kertoi liikevaihdon ja oikaistun liiketuloksen laskeneen vuotta aiemmasta. Laskut olivat kuitenkin analyytikkoennusteita pienemmät. Sen sijaan sijoittajat säikäyttivät Nokian toimitusjohtajan Rajeev Surin kommentit yhtiön keskeisimmän kohdemarkkinan supistumisesta ensi vuonna sekä Nokian arvio loka-joulukuun liikevaihdon vaisusta kehityksestä.
Jukka Oksaharjun mielestä suomalaissijoittajien toiminta osakemarkkinoilla on perusteltu. He ovat toimineet Nokia-ostoissaan oikein.
"Metsä nähdään puilta. Suomalaissijoittajat näkevät, että Nokia pystyy Alcatel-Lucent -yhdistymisen kautta saavuttamaan synenergioita sekä kulupuolella että osaamisen puolella", Oksaharju sanoo.
Oksaharju uskoo, että Nokia pystyy tulevaisuudessa kehittämään kilpailukykyään ja kasvattamaan markkinaosuuksiaan. Ruotsalainen kilpailija Ericsson on vaikeuksissa. Nokia voi hyvinkin nousta Euroopan valtiaaksi ja myöhemmin haastaa myös aasialaiset kilpailijat.
"Vailla riskiä Nokia ei ole. Mutta tällä hetkellä riskin ja tuoton välinen suhde on houkutteleva", Oksaharju muotoilee.
"Silloin kannattaa ostaa perusteiltaan tervettä yhtiötä, kun lasku johtuu suhdannesyistä tai toimialan syklistä."
Nokian toimialalla on menossa teknologinen siirtymä ja suhdanne on heikko. Oksaharjun mukaan markkinatekijät ajavat nyt ohi Nokian yhtiökohtaisen hyvän kehitysnäkymän.
Nokian kurssi on Alcatel-Lucentin ostoilmoituksen jälkeen laskenut reippaasti yli 40 prosenttia. Oksaharjun mielestä Nokia-sijoittajat tarvitsevat kärsivällisyyttä. Nyt kuitenkin Nokian fuusiohyötyjä voi tavoitella huomattavasti matalammalla hinnalla kuin ennen kauppaa.
"Nokia on ollut vuosikausia suomalaisten eniten omistama osake. Hajautus kannattaa Nokiankin kohdalla pitää mielessä. Mutta kun Suomi-salkun perusjalkaa rakentaa, Nokia kuuluu ehdottomasti hajautettuun salkkuun.
En möisi vaan odottaisin arvonnousua ja ottaisin osingot.