Minkä ikäisille olette alkaneet antamaan
esim leipää tms. ' oikeaa ruokaa' ? Myös te jotka teette vauvanruuat itse, kuinka karkeata mössöä annatte alle 1v. vauvoille. Pitäisikö jo kokeillä esim. riisiä tai pastaa tai muuta kökköä ruuan sekaan. Meillä syödään vielä aika siloista sosetta, mutta olen katsellut että esim. bonan purkeissa tämän ikäisille lukee että ' isompia paloja' . Onko siellä siis ihan oikeasti palasia seassa.
...ja meidän syömärillä on vasta 2 hammasta : )
Kommentit (5)
Tuosta leivästä vielä sen verran, että meillä kokeiltiin antaa leipää tytölle noin puolen vuoden iässä, mutta kun leipä pehmeni, niin siitä lähti palasia. Palaset oli yhtä ja samaa mössöä, joten tyttö ei niitä saanut nielastua, ja rupes kröhimään, joten kaivoin ne tytön suusta pois. Oletteko kokeilleet niitä maissinaksuja? Niiitä sais vissiin antaa jo puolivuotiaasta.
Esikoinen söi 5-6kk soseita ja sellaista sileää 1v ikään asti, ja vähän ylikin, koska ekat hampaat alkoi pukata vasta 8.5kk iässä, ja toiset tuli vasta 1v päivän tienoilla. Sitten alkoi kelvata 8kk mössöt jo ja sitä tavallista kotiruokaakin haarukalla litustettuna.
Leipää ei mene vieläkään, ikää 2v3kk... hampaat on nyt vihdoin tarpeeksi, nitä poskihampaitakin joita tarvii leivän syönnissä. Vain rasvat nuolee päältä ja vähän vaan imeskelee jos ei muuta ole tarjolla.. Puuroakaan ei mennyt banaani-riisipuuroa lukuunottamatta ennenkuin 8.5kk iästä lähtien, seki oli liika kökkäreistä hampaattomalle.
Maissinaksuja voi antaa jo 6kk ikäiselle, niissä ei ole suolaa. Muista, jos annat leipääkin - jotain pullamössöleipää - että niissä on sitä suolaa, ja sitä ei saa antaa alle 1v, kun ei elimistö vielä oikein kestä sitä! Ja näkkäriin voi tukehtua vähän vanhempikin..
Poika on kohta 7 kk ja alusta alkaen on syötetty kotitekoisia kasvissoseita. Leipää alettiin antaa viime viikolla, vähäsuolaista ruisleipää ja mielellään niin että sen antaa vähän kuivahtaa. Näin ei imeksiessä sitä känttyä lähde niin suuria paloja kun tuoreemmasta leivästä. Alkuviikosta meillä oli neuvola ja täti sanoi että tämä leivän nakertelu tekee ikenille hyvää. Meillä ei siis vielä ole hampaita ;))
Samalla neuvolakäynnillä meille annettiin lupa aloitella tuoreraasteiden maistelu tutuilla jutuilla eli porkkana ja omena yms. Samoin kuin pikkuhiljaa voidaan alkaa syömään mausteetonta kotiruokaa mössättynä. Vielä ei olla kokeiltu kuin raasteita ja näkyy vähän sitä rakennetta ihmettelevän (ja meinaa eka lusikallinen yökkyyttää), mutta päivä päivältä syö sitä kuitenkin paremmin. Kohta siis aloitetaan tavan kotiruoat!
Meillä soseet olivat ihan alussa oikein sileää, vähitellen niitä sitten muutin rakeisemmiksi. Viimeksi kun paistoin lihaa, muussasin sen ihan vaan haarukalla ja hyvin uppoaa!
ja 9kk iästä on kuvia, jossa lapsi istuu (siis 2v esikoisesta ne muistot), kurkunviipale tai leipäpala kädessä, mutta silloin seurasin koko ajan vähän hysteerisenä. Ja tein kai 9-10kk iässä ruokia, jossa esim lohi tai peruna vaan haarukalla survottu lämpimän veden joukossa. Ja kun tein itse ruokia, sitten esim.pienet spagetti-pätkät, ja ne keitin reilusti ylipehmeiksi, koska sellaiset ylikypsät ne on myös valmisruuissa. Mutta lapset on erilaisia, kaikki eivät hyväksy kovin aikaisin paloja.
Muistaakseni näin olen lukenut. Tietysti ilman mausteita ja suolaa ja tilsittynä. Meidän tyttö on kohta 8kk ja ollaan aloitettu noi kaupan 8kk purkkiruoat nyt vähitellen. Niissä spagetin palat on mielestäni tosi " isoja" , siis ihan 1-1,5cm pitkiä. Minä olen kyllä tilsinyt niitä pienemmiksi ja ihan hyvin on neidille uponnut (tytöllä 1 " vajaa" hammas). Teet soseet ilmeisesti itse, mutta kehottaisin sinua menemään kauppaan katsomaan noiden 8kk ja 1v purkkiruokien pohjia, sieltä aika hyvin näkyy, että minkä kokoisia paloja ne sisältää.