maidoton ruokavalio
Muistelen, että aiheesta on keskusteltu aiemminkin ja mieleen jäi silloin, että joku muistutteli, ettei naudanlihaa saa syödä, jos on maidottomalla kuurilla. Pitääkö paikkansa tää tieto. Pojallani epäillään maitoallergiaa ja molempien pitäisi nyt olla maidottomana, kun imetän vielä. Kertokaa, onko jotain muuta, mitä pitäis ottaa huomioon ts. mitä saan syödä ja mitä en?
Kommentit (3)
saa syödä naudanlihaa. Tyttö 8kk on lehmänmaitoallerginen ja minä olen maidottomalla dieetillä. En silti aio vauvalle naudanlihaa syöttää vielä pitkään aikaan vaikka sitä itse syönkin. Meidän paikallisen yliopistollisen sairaalan ohjeen mukaan naudanlihaa ei vältetä kuin sitten jos maitoproteiinien välttäminen ei tehoa.
Kysyttiin, että mitä maidottomalla ei saa syödä:
ei mitään missä on maitoa _missään_ muodossa, tässä listaa
-maito, maitojauhe, maitoproteiini, maidon kuiva-aine
-hera, herajauhe, heraproteiini
-kaseiini, kaseinaatit
-laktalbumiini, beetalaktoglobuliini (maidon pääasiallinen heraproteiini)
-piimä, viili, jogurtti, rahka
-kerma, ranskankerma, smetana, myös maitopohjaiset kasvirasvasekoitteet
-jäätelö, myös kasvirasvajäätelö
-maitovanukkaat
-juustot, myös kasvirasvajuusto
-voi, voiöljy sekä amitoa tai piimää sisältävät margariinit ja leipärasvaseokset
-rahka -ja hapankermapohjaiset levitteet
-vähälaktoosiset maitovalmisteet
-vuohenmaito
(Lista Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry:n opaslehtisestä " Maitoallergisen ruokavalio" .)
Vähälaktoosiset tuotteet eivät sovi. Maitoallerginen ei ole (yleensä) allerginen laktoosille (=maitosokeri), mutta vähälaktoosisissa tuotteissa laktoosia on käsitelty; proteiinit ovat silti entisiä ja siksi ei käy maitoallergiselle.
vastauksista! Nyt sitten vain tuoteselosteita lukemaan...
meillä todettu lehmänmaitoallergia. suositeltiin ettei aloiteta nautaa vähään aikaan lähinnä siksi, että maitoallerginen saattaa helposti allergisoitua myös naudalle ja soijalle mm. Perusteluna oli muistaakseni se, että niiden valkuaiset muistuttaa toisiaan tai jotain. meillä aloitettiin ainakin ekana lihana nyt porsas.
t:äiti & poika 6kk