Muita 9kk huonosti syöviä?
Huoh, alkavat rasittaa nämä ruokailuhetket... Mikään ei oikein tunnu uppoavan. Joskus harvoin menee isompi satsi (ruoasta riippumatta), yleensä kuitenkin maksimissaan 5 lusikallista. Hedelmäsose maistuu yleensä, mutta mikään muu oikeastaan ei.
Soseet vedän aika sileäksi sauvasekoittimella, eli sihtikurkkukaan tyttö ei periaatteessa voi olla... Asumme ulkomailla, joten soseet on pakko tehdä itse, kaupasta niitä ei saa. Ruokavalio on melko monipuolinen.
Yleensä lusikallisen päälle tulee yökkäys, toinen lusikallinen ehkä vielä menee, sitten alkaa kieltäytyminen ja huuto. Nälkä tytöllä on, kun syömään ruvetaan ja nostan hänet usein pois tuolista, annan leikkiä hetken ja yritän kohta uudelleen. Sama juttu.
Vinkkejä parempaan ruokahaluun / muita samanlaisia? Turhauttavaa kokata, kun kaikki on yhtä pahaa. :(
Tyttömme on ollut koko ajan nirso ja valikoiva ruuan suhteen, mutta syö kyllä kun saa mieleistään. Tuossa 9 kk iässä meilläkin oli kaikkein vaikeinta: mikään ei maistunut, lusikan nähdessäänkin alkoi protestoimaan eikä halunnut edes maistaa. Meillä tämä selkeästi alkoi sormiruuan antamisen myötä eli tyttö huomasi että hei tässähän pystyykin itse syömään ja valikoimaan mitä syö! Nyt neiti on jo yli 11 kk ja ruoka maistuu äidinkin antamana jo paremmin. Mutta nirso hän on edelleen, mutta kun olen löytänyt ne ruuat mistä tykkää, tarjoan enimmäkseen niitä. Välillä kokeilen jotain uutta, joskus joku niistäkin maistuu mutta enimmäkseen ei.
Kokeile antaa sormiruokaa: leipää, raejuustoa, kurkkua, banaania, herneitä... annoin jopa makaranonilaatikkoa tai muuta kiinteää ns oikeaa ruokaa tytölle sormin syötäväksi, niin meni mutta lusikasta ei. Toinen juttu mikä meillä on tehonnut on oikea ajoittaminen. Eli jos ruoka ei maistu, mennään pois ja kokeillaan puolen tunnin päästä josko maistuisi paremmin. Meillä ajoittaminen tuntuu olevan tosi tärkeä: pitää olla jo kova nälkä että maistuu mutta ei liian nälkä, sillon tulee vaan huuto....
Neuvolassa on lisäksi kehotettu antamaan vauvan syödä itse eli lusikka käteen vaan! Mutta minä en tuota kyllä ole vieläkään kokeillut, hirveä sotku siitä vaan syntyisi....
Tsemppiä teille, toivottavasti teilläkin tämä on vain ohi menevä vaihe joka helpottaa 10 kk jälkeen!