Mikä askarruttaa ravitsemuksessa?
Olen ravitsemustieteen opiskelija ja kirjoitan kurssille harjoitusainetta raskausajan ravitsemuksesta. Olisin kiitollinen, jos saisin kuulla mitkä syömiseen liittyvät asiat raskaana olevia askarruttaa. Kiitos vastaajille!
Kommentit (14)
...on erityisesti askarruttanut kalsiumin ja eräiden muiden ravintoaineiden saannin riittävyys. Olen myös yrittänyt kiinnittää tavallista enemmän huomiota kasvisten ja hedelmien ja ylipäänsä monipuolisen ruoan syömiseen.
terveisin
Toukka06
mietityttää ennen raskauden selviämistä aloitettu ruokavalion muutos, hiilihydraattitietoisempi ruokavalio. Voiko luottaa oman kehon tuntemuksiin, mistä tulee hyvä olo, vai uskoako sokeasti virallisiin ravitsemussuosituksiin.
... huolestuttavat minua. Saanko ottaa raskauden aikana tyrnikapseleita tai karpalotabletteja? Olen syönyt niitä virtsatietulehdukset ja emätintulehdukset välttääkseni. Minulla on nimittäin molempia turhan usein - viime vuonna yhteensä 12 tulehdusta!
on enemmänkin mietityttänyt MIKSI nuo on kielletty. Tai siis toki tiedän salmonella, listeria ym vaarat, mutta MITÄ ne sitten aiheuttaa?! Joku yleinen " ...saattaa aiheuttaa keskenmenon riskin" ei oikein riitä mulle. Saati sitten joku " saattaa aiheuttaa sikiölle epämuodostumia" . Tahtoisin tutkimustuloksia ja prosentteja.
Kun toisaalta tuntuu hurjalta, että meillä Suomessa on hirmu tarkat ohjeet mitä pitää syödä raskausaikana, ja mielellään jo sitä suunniteltaessa. Niin miten on mahdollista että kehitysmaissakin suurin osa lapsista on syntyessään ihan normaaleja vaikka hygienia on mitä sattuu ja naiset elävät tyyliin banaanilla ja maissilla. Tämä nyt on kärjistettyä mutta...
...välillä tuntuu että niin on Suomessakin... Itse olen vaihtanut kissanhiekat, enkä pese käsiä kissoja silitettyäni. Ja olen jopa syönyt maksamakkaraa, tuorejuustoa, punaviiniä yms. Ja miksi silti jotenkin uskon, että ihan perusterve mukula olisi tulossa...?!