Mikä askarruttaa ravitsemuksessa?
Olen ravitsemustieteen opiskelija ja kirjoitan kurssille harjoitusainetta raskausajan ravitsemuksesta. Olisin kiitollinen, jos saisin kuulla mitkä syömiseen liittyvät asiat raskaana olevia askarruttaa. Kiitos vastaajille!
Kommentit (14)
...on erityisesti askarruttanut kalsiumin ja eräiden muiden ravintoaineiden saannin riittävyys. Olen myös yrittänyt kiinnittää tavallista enemmän huomiota kasvisten ja hedelmien ja ylipäänsä monipuolisen ruoan syömiseen.
terveisin
Toukka06
mietityttää ennen raskauden selviämistä aloitettu ruokavalion muutos, hiilihydraattitietoisempi ruokavalio. Voiko luottaa oman kehon tuntemuksiin, mistä tulee hyvä olo, vai uskoako sokeasti virallisiin ravitsemussuosituksiin.
... huolestuttavat minua. Saanko ottaa raskauden aikana tyrnikapseleita tai karpalotabletteja? Olen syönyt niitä virtsatietulehdukset ja emätintulehdukset välttääkseni. Minulla on nimittäin molempia turhan usein - viime vuonna yhteensä 12 tulehdusta!
on enemmänkin mietityttänyt MIKSI nuo on kielletty. Tai siis toki tiedän salmonella, listeria ym vaarat, mutta MITÄ ne sitten aiheuttaa?! Joku yleinen " ...saattaa aiheuttaa keskenmenon riskin" ei oikein riitä mulle. Saati sitten joku " saattaa aiheuttaa sikiölle epämuodostumia" . Tahtoisin tutkimustuloksia ja prosentteja.
Kun toisaalta tuntuu hurjalta, että meillä Suomessa on hirmu tarkat ohjeet mitä pitää syödä raskausaikana, ja mielellään jo sitä suunniteltaessa. Niin miten on mahdollista että kehitysmaissakin suurin osa lapsista on syntyessään ihan normaaleja vaikka hygienia on mitä sattuu ja naiset elävät tyyliin banaanilla ja maissilla. Tämä nyt on kärjistettyä mutta...
...välillä tuntuu että niin on Suomessakin... Itse olen vaihtanut kissanhiekat, enkä pese käsiä kissoja silitettyäni. Ja olen jopa syönyt maksamakkaraa, tuorejuustoa, punaviiniä yms. Ja miksi silti jotenkin uskon, että ihan perusterve mukula olisi tulossa...?!
Minuakin mietityttää kuinka todesta suositukset kannattaa ottaa. Monenlaista kieltolistaa on luettu, ja pahimmillaan ne kieltävät jopa kaikki keittämättömät vihannekset! Mitä ihmettä sitä sitten pitäisi syödä, etenkin alkuraskaudesta kun ei juuri tehnyt mieli muuta kuin tuoretta..? Jotenkin on myös kovin vaikea ottaa todesta esim. listeriavaaraa, kun tässä on kuitenkin koko elämä selvitty ilman listeriaa... Harvassa yhteydessä selitetään kunnolla (ja asiallisesti) mitä vaaraa mistäkin ruoka-aineesta sikiölle todellisuudessa on.
Olen kyllä itsekin pyrkinyt välttämään esim. maksaa ja alkoholia, mutta aika usein huomaa ihan vahingossa syöneensä jotain " sopimatonta" (kuten graavikalaa tai erikoisia juustoja). Enpä silti usko aiheuttaneeni lapselleni mitään pysyvää vammaa ruokavaliollani (vaikka toki välillä poden vähän huonoa omaatuntoa kun erilaisia suosituksia luen).
Suhni
muakaan paljon. tosin olen aina ollut lepsu syömisen suhteen.
rasvaisia kaloja ja maksaa ehkä vältän dioksiinin ja a-vitamiinin " yliannostuksen" vuoksi, vaikka sillä tahdilla kun noita syön, ei kyllä saisi liikaa ao. asiota vaikka yrittäisi. ja ei niitä suositella muillekaan joka päivä syötäväksi. joskus mietin makeutusaineita, kun tykkään light-limsoista. nyt en oo saanut limsaa alas, niin että ei sekään oo ollut suuri ongelma.
mutta oon samaa mieltä siitä, että mullekaan ei riitä, että vaan sanotaan, että jotain tulis välttää. kaipaan kanssa prosenttilukuja ja tietoja muista maista. esim. noi makeutusaineet, en tiedä miks niitä pitäis välttää, muistan vaan terkan sanoneen näin, ja oon tietysti jo enne raskautta ajatellut, että onkohan se ihan viisasta marinoida itseään aspartaamilla tms. japanilaiset muuten kuulemma vähän ihmettelevät tuota raaka kala -kieltoa :)
mutta tiedän kyllä varsin hyvin, että ravitsemussuosituksissa ei KIELLETÄ montaakaan asiaa, vaan suositellaan vähentämään tai välttämään.
Tiedän, että listeria ei " terveelle" ihmiselle tee välttämättä mitään, mutta raskaana ollessa saattaa olla hengenvaarallinen sekä äidille että vauvalle - ts. pyrin välttämään kokonaan. Tiedän, että pastöroimattomia juustoja, raakaa kalaa ja lihaa samoin kuin tyhjiöpakattuja tuotteita tulee välttää listeriariskin takia, mutta entä jogurtit, jäätelöt, rahkatuotteet - kinkku, meetwursti jne..?
Oletan, että sokeria ja suolaa ei suositella, mutta että ne eivät ole hengenvaarallisia, jollei sitten virtsasta tai verenpaineista todeta kasvanutta riskiä - mutta nämä ovat samalla listalla ylläolevien kanssa, joten oletanko oikein?
Eli ylläolevista kahdesta ryhmästä ylempää pitää välttää totaalisesti, mutta alempaan saa joskus sortua?
Makeutusaineista s:llä alkavat on kielletty, liittyykö se sokeriin vai aiheuttavatko ne kehityshäiriöitä?
Hedelmistä saa sokeria ja vihannekset pitää kypsentää, mistä sitten saa tuoretta c-vitamiinia?
Pakastetut katkaravut - saako syödä kypsentämättä?
Sienet ja riista?
Ja kun en ole kotitalousalan ammattilainen, niin saan kyllä pääni sekaisin kaikkien moussejen ja mascapone-juustojen kanssa. Saati sitten ravintolassa tai tilaisuuksissa, jossa ruoka on valmiina...
En osaa ottaa ollenkaan tosissani noita suosituksia kun tuntuvat niin epämääräisiltä. Esimerkiksi tuo listeria: Suomessa on viimeisen 10-15 vuoden aikana päässyt otsikoihin muutama laajempi tapaus, pääasiassa vakuumipakatusta kalasta, tanskalaisesta homejuustosta (PASTÖROIDUSTA maidosta) ja iso juttu aikoinaan voinapeista (PASTÖROIDUSTA maidosta). Siksi tämä hysteerinen " saako Hovi-juustoa syödä" vahtaaminen käy mun hermoon - todella huonolla tuurilla kun se pöpö voi olla melkein missä sapuskassa vaan - ja erittäin suurella todennäköisyydellä siihen ei koskaan törmää.
Sama maksan kanssa. Olen ymmärtänyt, että maksan a-vitamiinipitoisuudet ovat pudonneet jo kauan sitten normaalitasolle (eläinrehun muutos), mutta silti tuo maksa-kielto kummittelee listoilla. Ja kun ihmisten yleensä syömissä maksamakkaroissa ja -laatikoissa maksaa on vain murto-osa, tuntuu tyhmältä pilata monen naisen mielenrauha yhden vahingossa syödyn voileivän takia.
Osa kielloista/suosituksista tuntuu lähinnä pelolta vierasta ja eksoottista kohtaan - parempi välttää kun ei oikein tunneta muuta kuin kotimaisia ruokia. Mä olen niin rationaalinen ihminen ja pyrin perustamaan päätökseni mahdollisimman objektiiviseen tietoon, mutta tältä saralta sitä ei oikein tunnu saavan edes elintarvikevirastosta.
Eniten askarruttaa tuo ns " kieletty lista" , Suomessa, jossa kaikki on niin puhdasta. Että toki, jotain tilastoja ja todennäköisyys% kaipaan sen listan lisäksi ja myös että kättäri voisi kyllä sanoa lista antaessaan, että EI SUOSITELLA, mutta ei isompa haittakaan ole, jos joskus lipsuu... Täällä palstalla ja muiden äitien keskuudessa on joskus tosi ihmellista kuulla, miten peloissaan odottavat äidit ravitsemuksensa kanssa ovat.
Itse syön kaikkea järjellään. Tykkän hirveästi tuorejuustosta ja Suomessa valmistettua juustoa en pelkä, koska tiedän, että viimeinen listeria-tapaus Suomessa (sairastui muistakseni noin 11 ihmista) oli noin 15 vuotta sitten.
Itse juon kyllä hyvällä omatunnolla light-kolaa, jotkut sitten sanovat että ei saisi juoda.
Alkuraskaudessa askarrutti se, että saako vauva tarpeeksi ravintoa kun oksensin paljon ja laihduin. Mutta se pelko helpotti ultrissa kun vauva oli kasvanut normaalisti.
Sitten minä aina joka päivä mietin, että olenhan syönyt tänään tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä, että vauva saa hyvää ravintoa. Tulee kauhean huono omatunto jos on syönyt vaikka pitsaa, mutta ei mitään terveellistä. Ja se huono omatunto tulee nimenomaan vauvan puolesta, ei painon nousun pelosta.
ja nyt en siis puhu eineksistä, vaan kuten edellä mainittiin, mm. ravintola-annoksista.
mielestäni hallitsen suht hyvin ruokasuositukset, mutta aina ei voi/ tajua kysyä kaikkea mitä annos sisältää, juuri esim. että mousseissa on tosiaan raakaa munaa ja kotiruokalounaan lohilaatikko saattaa olla tehty vakuumissa olleesta kylmäsavulohesta.
myös makeutusaineita mietin, varsinkin kun osa merkitään koodeilla, osa sitten milläkin nimellä.
caddie
Eiköhän yleisimmin aiheuta hämmennystä se, mitkä juustot ovat sallittuja ja mitkä eivät. Samoin askarruttaa, voiko graavikalaa syödä vai koskeeko kieltosuositus vain tyhjiöpakattua kalaa. Edelleen jotkut miettivät makeutusaineiden sopivuutta ja olenpa törmännyt kysymyksiin siitäkin, pitääkö porkkanan syöntiä rajoittaa, koska niistä saa niin paljon A-vitamiinia. Myös alkoholin sallituista käyttömääristä on kyselty aika paljon, kuten myös maksaa sisältävien ruokien ja pikku-kalojen käyttötiheydestä. Välillä myös kahvin ja cola-juomien käyttömäärät askarruttavat.
Nämä ovat ehkä yleisimmin työssäni esille tulleita kysymyksiä ja kieltämättä ovat palanneet omaanikin mieleeni raskausaikana.
Opiskeluiloa! Ahkeroitko Kuopiossa vai Helsingissä?
t: nuuppari (samalta alalta)