Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain juuri tietää että lihapiirakoita voi tehdä itse..

Lihis_mun_lemppari
25.10.2016 |

Tähän asti olen aina ostanut kaupasta. Jos olisin aiemmin jo tiennyt olisin paljon rikkaampi nyt.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa sulle, että maksalaatikkoakin voi tehdä itse. Siinä ei kyllä paljon säästä jos laskee omalle ajalleen yhtään hintaa...

Vierailija
2/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau! :D

Eiköhän kaikkea kaupasta saatua ruokaa voi tehdä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, ne kasvaa lihispuussa.

Vierailija
4/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se iso pakettihan (8-9kpl) maksaa alle 2€.

Aika hyvin saat laskea leipomistarvikeet, että pääset alle tuon itse tekemällä saati rikastumaan..

Vierailija
5/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se iso pakettihan (8-9kpl) maksaa alle 2€.

Aika hyvin saat laskea leipomistarvikeet, että pääset alle tuon itse tekemällä saati rikastumaan..

2 kg vehnäjauhoja 2 eur, riittää noin parin litran taikinaan -> n. 144 lihiksen ainekset. 144/ 9 = 15, 2 eur/15= 9 lihikseen 13 c.

18 munan kenno 3 eur. 1 kananmuna puolen litran taikinaan -> riittää 36 lihikseen. 9* 3eur /(18*36)=3eur/72=9 lihikseen 2,9c.

Litra öljyä n. 2 eur. Litran taikinan paistaa noin puolella litralla öljyä ja taikinaan menee desi. 9*2 eur/(2*36)=9 lihikseen 4 c.

Kilo riisiä 2 eur. 50 g riittää 36 täytteeseen, eli 9 menee 12,5 g. 2 eur/ 80= 2,5 c.

400 g jauhelihaa 2 eur (5 eur kilohinnalla) jauheliha riittää puolen litran taikinaan ja parempaa jauhelihaa on varmaan nelinkertainen määrä kaupan lihiksiin nähden. 50 c/9 lihistä.

600 W levyllä riisit 1 t pienellä lämmöllä n. 0,2 kWh. Paisto öljyssä 9 lihistä kolmos-nelos teholla 20 min n. 0,2 kWh. 0,4 kWh 10 c kWh hinnalla 4 c.

Suolan hinta tuohon määrään jää reippaasti alle puolen sentin.

Loppusumma 76,4 c. Ja lihikset on paljon parempia, niitä pääsee tuoreeltaan syömään ja jos tekee kerralla sen puolen litran taikinan, saa ison määrän pakastimeen, josta mikrossa noin minuutti kahden lihiksen lämmitykseen. Mikrolämmitys ja kiinteistökulut keittiöstä juoksee molemmilla kaupan ja pakastelihiksillä, hellan poistoa en ala laskemaan, koska se lienee jokaisella.

Aikaa menee puuron keittoon, taikinaan ja täyttämiseen yhteensä 3 tuntia. Kun puuron tekee aamulla aamupalaksi, jäähdyttää osan siitä ja illalla leipoo lihiksiä, itse lihiksiin menee puolitoista tuntia. 36 lihiksellä pääsee 5 euron säästöön, litran taikinassa 10 euron säästöön varttitunnin pidemmällä kokonaisajalla.

Eli tuntiansioina noin 5 euroa, jos kotitöille laskee hintaa. Kun itse tehtyjä "uunituoreita" lihiksiä vertaa kaupan lihiksiin, pitäisi ehkä kuitenkin ottaa vertailukohdaksi konditorion lihikset, jotka on 2 eur kappaleelta. Silloin laadullisesti ollaan samassa. Kun muutamaan tuntiin tekee 36 lihistä, on säästö niihin verrattuna 71 euroa, eli jo päälle parinkympin tuntiliksa.

Vierailija
6/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laskit, että 2 kg jauhopussista saa 144 piirakkaa? Tai 50 g keittämätöntä riisiä riittää 36 piirakkaan? Ei varmasti!!! Mut itsetehdyt on kyllä paljon parempia :)

Vierailija
7/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten laskit, että 2 kg jauhopussista saa 144 piirakkaa? Tai 50 g keittämätöntä riisiä riittää 36 piirakkaan? Ei varmasti!!! Mut itsetehdyt on kyllä paljon parempia :)

Etkä voi kypsentää aineksia ja piirakoita pienellä lämmöllä. Ei onnistu!! :)

Vierailija
8/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö miten piirakka olisi helppo tehdä? Teet pellillisen kerralla. Kaulitset taikinan 2 isoksi levyksi (ylä- ja alapuoli), väliin täytteet. Muista laittaa jauhelihaan sipulia ja mausteita!!! Säästät tällä tavalla valmisteluissa huomattavasti aikaa. :)

Vierailija
9/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miten piirakka olisi helppo tehdä? Teet pellillisen kerralla. Kaulitset taikinan 2 isoksi levyksi (ylä- ja alapuoli), väliin täytteet. Muista laittaa jauhelihaan sipulia ja mausteita!!! Säästät tällä tavalla valmisteluissa huomattavasti aikaa. :)

Lihapiirakan täytteeseen voi laittaa myös vähän keitettyjä kananmunia pieneksi silputtuna. 

Vierailija
10/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuron minä olen ainakin keittänyt koko perheelle usein viikonloppuna. Teen noin neljänneksen enemmän, kun haluan lihiksiin täytettä, eli tuon 50 g. Voihan sen määrän vaikka tuplata, ja lisätä summaan 2,5 c, jolloin et saa kyllä kaikkea täytettä (mukaanlukien tuo jauheliha) mahtumaan 36 lihikseen, ellet kauli tosi ohkaiseksi. Minä teen lihiksistä lihiksiä enkä riisiksiä.

Lämmöt laskin puuron keiton osalta levyn ykkösteholla, jolla puuroa haudutetaan ehkä se tunti. Muutaman minuutin keittäminen ei paljoa vaikuta kokonaistehon kulutukseen ja oli huomioitu. Pahoittelen, etten avannut sitäkin arviota, 600 W*5 min = 0,05 kWh ja ykkösellä levy 60 min 0,15 kWh josta sain 0,2 kWh.

Ja ainakin meidän keittolevyllä lihikset pitää paistaa nimenomaan kolmosen tai nelosen väliä vaihdellen, muuten taikina jää raa-aksi tai lihis ruskistuu liikaa. Kolme tai neljä niitä saa kattilaan kerrallaan.

Vierailija
11/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein viikonloppuna juuri litran taikinan sämpylöitä, johon meni noin puolet 2 kg jauhoista. Siitä tuli kuusi pellillistä, n. 12 sämpylää/pelti. Saman verran menee lihiksiin taikinaa.

Vierailija
12/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa sulle, että maksalaatikkoakin voi tehdä itse. Siinä ei kyllä paljon säästä jos laskee omalle ajalleen yhtään hintaa...

Maksalaatikon tekoon menee vähemmän aikaa kuin esim. makaroonilaatikon tekoon.

Vierailija
13/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskitko vai arvaat vain?

Tuossa muu oli laskettu puolen litran taikinasta jakamalla yhdeksälle, mutta energiankulutusta ei ollut edes jaettu. 9 lihikseen taitaisi mennä liki sama määrä energiaa, mutta jos valmistaa 36 kerralla pääsee neljänneksen energiakuluun 9 lihikselle.

Jos arvaat energian olevan väärin, kun toinen on laskenut tarkkaan, kannattaa laskea itse ja näyttää laskuvirhe, jos sellaista löytäisit. Minä en löytänyt väittämääsi virhettä.

Vierailija
14/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohraa riisin tilalle!

Peltilihapiirakka ei ole sama asia kuin ne yksittäiset lihikset.

Hyviä molemmat, eri tarpeeseen.

Vierailija
15/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisessä lihapiirakassa on sitten ohraa, eikä riisiä suomen riisipelloilta. Olen tehnyt kerran ja mielestäni ei ole järkeä jos meinaa tehdä samanlaisia kun kaupasta saa. Tillia voi laittaa mutta aika varovaisesti, ettei tule tillilihaa. Toki voi ihan vapaasti maustaa.

Vierailija
16/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erilainen piirakka kokonaan, mutta oikein hyvä sekin.

Lihiksiin ei sinällään kyllä mene paljoa aikaa kappaletta kohden täyttäessä, jos kaulii tai painelee pyörykät litteiksi pöydälle ja täyttää lusikallinen kerrallaan. Rasvassa paistamiseen minulla menee paljon enemmän aikaa, kun en saa kattilaan montaa ja siihen nähden pellillinen uunissa on nopea.

Vierailija
17/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjosipuli lihiksen täytteenä on tosi herkkua, kannatta kokeilla, vaikka et muuten sipulista tykkäiskään!

Vierailija
18/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purjosipuli lihiksen täytteenä on tosi herkkua, kannatta kokeilla, vaikka et muuten sipulista tykkäiskään!

Kyllä. Vaihtelemalla sipulilajikkeita saa hieman erilaisia makuja. Salottisipuli ja makea sipuli antaa samankaltaisesti makeutta kuin purjo, punasipuli sopii taas minusta parhaiten naudan jauhelihan kanssa. Puristan usein lisäksi puolikkaan sitruunan jauhelihan päälle ennen paistoa.

Vierailija
19/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau! :D

Eiköhän kaikkea kaupasta saatua ruokaa voi tehdä itse.

No maitotuotteet voi olla jo vähän haastavia varsinkin kerrostaloasukkaille. Ja ehkä se kinkunkin kasvatus kannattaa jättää vähän väljemmin asuvien harrastukseksi. Kanat kyllä viihtyy parvekkeellakin ja naapurit kiittää, kun voivat kukon ansiosta jättää herätyskello asettamatta.

Vierailija
20/20 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisessä lihapiirakassa on sitten ohraa, eikä riisiä suomen riisipelloilta. Olen tehnyt kerran ja mielestäni ei ole järkeä jos meinaa tehdä samanlaisia kun kaupasta saa. Tillia voi laittaa mutta aika varovaisesti, ettei tule tillilihaa. Toki voi ihan vapaasti maustaa.

Mistä kaupasta saa lihapiirakoita ohratäytteellä? 2 euroon 8-9 kpl pusseissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan