Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkikohtaus ei tarkoita että ihminen on hermoheikko hysteerikko

Vierailija
24.10.2016 |

Tuli vain mieleen kun tajusin kuinka moni tuntuu kuvittelevan että paniikkikohtaus on heikon ihmisen vaiva. siis että "Olen luonteeltani vahva, enkä panikoi tilanteissa turhaan, osaan hillitä itseni"

Itse saan paniikkikohtauksia esimerkiksi krapulassa tai erilaisissa täpötäysissä ruokaloissa vaikka olen sosiaalinen ja värikäs persoona. Ei ole kyse siitä että häslään ja pelkään turhanpäiväisiä. Yllättäen vain tajuan että jotain on tapahtumassa ja alan tuntea oloni epätodelliseksi. En minä mitään siinä muuten pelkää.

Onko muilla kokemuksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaapas.

Vierailija
2/6 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi mulle, että enenemmin tämä on vahvojen ihmisten sairaus kuin heikkojen, tiedä tuota. Mutta kun kohtaus iskee päälle, ei siinä itseään vahvaksi tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoita heikkoutta. Itsellekin on tullut juuri krapulassa ja stressaavina aikoina usein lieviä kohtauksia. Paniikkikohtaus selittyy usein hengityksellä: psyykkisten tekijöiden vuoksi (jännitys tms.) hengitys muuttuu pinnalliseksi ja verenkierrossa tapahtuu hapen ja hiilidioksidin tasapainohäiriö, joka johtaa paniikkikohtauksen oireiden fyysisiin tuntemuksiin (pahoinvointi, kylmä/kuuma vuorotellen jne). Ratkaisu ongelmaan: kun huomaat oireilun alkavan, hengitä rauhallisesti keuhkot täyteen ilmaan ja pidättele kymmenisen sekuntia, sitten hitaasti uloshengitys pitkään ja rauhallisesti. Toistamalla tätä muutamia kertoja auttaa ainakin itseäni nykyään joka kerralla, kun aistin oireiden alkavan.

Vierailija
4/6 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tavannut ihmistä, joka ajattelisi, että paniikkihäiriö kertoisi ihmisen heikkoudesta. Sen sijaan huolissaan ja ymmällään olevia ihmisiä olen kohdannut aika paljonkin. Ihmiset eivät tiedä mistä on kyse. Muutenkin käsitys ihmisen heikkoudesta ja vahvuudesta on mielenkiintoinen, varsinkin kun paniikissa on kyse kauhun tunteista.

Vierailija
5/6 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain raskausaikana ensimmäisen kohtauksen (housuista oli jäänyt väriä reisiin ja mielikuvitus lähti lentoon, kuvittelin saaneen verenmyrkytyksen ym.), uusi kohtaus pariin kertaan läheisen kuoleman jälkeen! Koen olevani herkkä ihminen tai oikeastaan tunteellinen ja omaan vilkkaan mielikuvituksen.

Vierailija
6/6 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole merkki heikkoudesta ja ihan oikeaa paniikkikohtausta ei ihan siitä vaan hallitakaan. Tyyppi joka näin väittää ei luultavasti ole ikinä kokenut paniikkikohtausta vaan ihan pelkkää tavan ahdistusta. (Sinänsä ahdistusta väheksymättä, paniikkikohtaus on vaan ihan eri planeetalta.)

Itselle on onneksi iskenyt vain kerran ihan kunnollinen: luennolla alkoi äkkiä tuntua siltä että joko pyörryn tai oksennan ihan varmasti tässä just, se olisi käsittämättömän noloa ja jos niin kävisi niin olisin ihan samanlainen kuin yksi idiootti entinen kaverini joka teeskenteli epilepsiakohtauksia saadakseen huomiota. (Joo, tiedän että tässä ei ole mitään järkeä mutta kesken paniikkikohtauksen aivot ei toimi normaalisti.) Pakenin luentosalista ja aloin ulkona parkua hysteerisesti ja soitin faijan hakemaan minut pois ja häpesin ja olin varma että lennän kurssilta ulos ja tunsin itseni maailman epäonnistuneimmaksi ihmiseksi kunnes sain nukahtamislääkkeet naamaan ja muutaman tunnin unta minkä jälkeen tajusin että jaahas, tämä on paniikkikohtaus.