Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamalat reumakivut, miten te muut kestätte? :(

Vierailija
23.10.2016 |

Mulla todettu selkärankareuma tässä kuukauden sisällä, kipuja ollut kyllä yli vuoden. Miten te muut kestätte näitä kipuja kun ei nukkumaankaan pysty?

Olen 22-vuotias ja opinnot jäi tauolle kun en kykene työssäoppimisjaksolle tämän takia :(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko FB:ssa? Sieltä löytyy ryhmiä selkärankareumaa / reumaa sairastaville.

Vierailija
2/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

tiedän tunteen. Olin ensin diagnoosin saatuani ilman lääkkeitä, mutta ne aloitettuani vähän helpotti. Oikeestaan ainoostaan vahvat tulehduskipulääkkeet voi viedä sen todella pahan kivun pois, mutta ei nekään aina riitä. Vedä niitä maksimiannos.  Hiilariton ruokavalio on auttanut usein pienellä viiveellä (muutama päivä) kipukausiin. Sokerihan voi ruokkia sitä tulehdusreaktiota. Kylmää voi kans kokeilla. 

Kun on kipuja, nukkumaan mennessä yritän kiilata itteni tyynyillä liikkumattomaan asentoon, jossa kivut ei oo niin pahoja. 

Oon huomannut, että välillä on aivan kamalia kipukausia, mutta välillä voi olla lähes oireettomiakin kausia. Toivottavasti sullakin tulee eteen niitä parempiakin aikoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä <3 En ole facebookissa, mutta täytyy melkein liittyä, että pääsee vertaistuen pariin.

Ap

Vierailija
4/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koita liittyä alueesi reumayhdistykseen, selvitä pääsekö sinne sopeutumisvalmennukseen, se on usein hyvä diagnoosin selvittyä. Sitten tarkista pääsetkö yhdistyksen kautta liikuntaan, varsinkin lämminvesijumppa voisi olla hyvä. Tai sitten joku muu liikuntaharrastus. Se on paras itsehoito. Mun kaveri, jolla on selkärankareuma, on harrastanut vesijumppaa jo 15 vuotta eikä reuma aiheuta kipuja eikä selkä ole jäykistynyt.

Reumatologi määrä sulle hoidon ja lääkityksen. Tulehduskipulääkkeitten kanssa pitää olla varovainen jos aikoo käyttää säännöllisesti, ne tuppaavat pilaamaan mahan, voi pyytää mahalääkityksen sitä varten. Lääkäri voi määrätä vahvempia lääkkeitä jos on tarve. 

Lääkäriltä voi myös saada B-lausunnon Kelan kuntoutukseen, jos tilanne on kestänyt kauan, ja sellaista kuntoutusta kokee tarvitsevansa.

Vierailija
5/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pehmytkudoksen kipuihin aina löytyy lääke. Mene van lääkärille / reumatologille niin voitte kokeilla eri vaihtoehtoja.

Paljon hankalampia on neuralgia eli esim. ms-tautiin liittyvä kipu, jossa kipu on aivoperäistä. Sitä ei hoideta tulehduskipulääkkeillä vaan ainoat mahdollisuudet on lyrica ja epilepsialääkkeet eivätkä nekään aina tepsi. Tunnen ihmisen, joka sairastaa kivuliasta ms-tautia.

Vierailija
6/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös selkärankareuma. Taudin "hyvä" puoli on se, että kivut usein häviävät kolmenkymmenen vuoden kieppeillä. Oma nuoruuteni 20-30 vuoden välillä oli yhtä helvettiä kipujen takia, jotka jatkuivat vuosia. Välillä olin lähes liikuntakyvytön. Sitten kolmekymppisenä kivut katosivat lähes täysin! Sen jälkeen on ollut pari pahaa polvitulehdusta, mutta muuten nyt keski-ikäisenä olen paljon paremmassa kunnossa kuin nuorena. Kannattaa aloittaa kuntosaliharjoittelu, jos et ole vielä aloittanut. Se vahvistaa lihaksia ja pitää nivelten liikkuvuutta yllä. Kipu on masentavaa, mutta ei kannata antaa sille niskaotetta, vaikka tiedän, että nuorena kivut tuntuvat niin epäoikeutetuilta, koska pitäsi olla parhaassa kunnossa. Joten toivoa paremmasta on, jos vain jaksat odottaa!

Vierailija
7/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa vain hamppu. Lääkäri ei suostu määräämään, niin kasvatan sitten itse.

http://www.natural.news/2016-02-16-marijuana-helps-rheumatoid-arthritis…

http://www.ilovegrowingmarijuana.com/rheumatism-and-arthritis/

Vierailija
8/8 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi