Minkä ikäisenä lapsen pitäisi oppia syömään siististi?
Minkä ikäiseltä on sopivaa odottaa ruokapöydässä syödessä sitä, että osaa syödä siististi? Eli istuu normaalisti tuolilla, keskittyy syömiseen, 99% ruuasta menee suuhun eikä pöydälle, ja suupielet ja rinnukset ovat syömisen jälkeen puhaat. Jos 6 vuotiaalta ei vielä onnistu, niin pitäisikö huolestua?
Kommentit (15)
Mulla on kotona 12v jolta ei vaan onnistu, muuten on todella siisti lapsi, siivoaa jälkensä ja huoneensa, mutta jostain helkkarin syystä se ruoka on joka paikassa muualla kuin suussa. Pikkuveljensä 9v osaa syödä siistimmin, joten kotikasvatuksesta ei näyttäisi olevan tämä kiinni. Meillä on myös kaveriperhe, jossa 17v:llä sama ongelma kun 15v pikkuveljensä syö siistimmin. Kait se on ominaisuus?
Olen siis ihmetellyt, kun tämä ei onnistu 5 ja 6 (kohta 7) vuotiailta lapsilta. Ja olen miettinyt että pitäisikö jo osata vai onko mun käsitys väärä.
t.ap
Eli kysyt siis toisin sanoen, että minkäikäistä lasta voi lyödä, jos sattuu sotkemaan ruokapöydässä? Sinä olet täysi hirviö! Toivon että sinulla ei ole lapsia, sika!
Minusta 5v pitäisi pystyä syömään jo suhteellisen siististi lusikalla/haarukalla eli niin, että yksittäisiä "huteja" voi tulla, mutta päsääntöisesti ei enää tarvitse puhdasta paitaa hakea ruokailun jälkeen. Maitolais kaatuu välillä, samoin kuin ruokaa tippuu satunnaisesti lusikalla, mutta ei joka aterialla. Myös peruskäytöstapojen pitäisi olla hallussa tässä iässä (eli pöytää tullaan, kun pyydetään, istutaan tulolilla,ruoka syömään ruokailuvälineillä, ruokapäydässä ei meluta jne.) On ihan normaalia, että silloin tällöin tulee vahinkoja ja että lapsi tarvitsee apua ruuan paloitteluun, keskittyminen ei myöskään vielä riitä monen tunnin perhepäivällisiin ja välillä normaaleillakin aterioilla voi tarvita muistuttelua ruokatavoista ja ruokarauhasta.
7v voi vaatia, jo että osaa syödä haarukalla ja veitsellä, kuoria perunan, annostella tse ruokansa ja selviää muutenkin normaaleista ruokailuista ilman aikuisen apua. Satunnaisesti voi vielä tarvita muistuttelua ruokarauhasta ja muista käytöstavoista, mutta normaalisti pitäsi sujua.
Kouluikään mennessä totta kai viimeistään. Meillä syödään aina yhdessä illallinen, jota ensin kokkaillaan yhdessä, sitten syödään yhdessä ja rauhassa ja sitten siivotaan ja tiskataan yhdessä. Jokainen noista kolmesta on 5-vuotiaana osannut olla niin kotona kuin ravintolassakin hiljaa ja paikallaan ja syödä siististi.
Eiköhän se ole oma lapsen oma miten se syö.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole oma lapsen oma miten se syö.
Siis lapsen oma asia.
Kyllä meillä 6-vuotias on osannut jo pitkään syödä sotkematta.
Miehen lapsi on yhdeksän, eikä vieläkään osaa. Hirveetä säätämistä, sähläämistä ja sotkemista vaikka kuinka koittaa sanoa, että oleppa nyt nätisti. Pakko peittää tuolit pyyhkellä ettei olisi ihan tahroissa.
Okei, luulen että näiden lasten kotona ei ihan kauheasti tuota kasvatustoimintaa ole harjoitettu. Retkottavat tuolilla miten sattuu, ruokaa ja juomaa on aina pöydällä ja lattialla, suupielet ja naama aivan sotkuiset ja yleensä myös paidalla jotain. Miten tähän tulisi puuttua? Voinko huomauttaa että hei, nyt pitäisi vähän kiinnittää huomiota tähän ruokailuun. Näytänkö kädestä pitäen miten ruoka laitetaan haarukalla suuhun, ettei sotkeennu?
t.ap
Meillä osaa jo nyt kolmevuotiaana. Kaverin muutaman kuukauden vanhempi lapsi oli meillä hoidossa ja olin vähän järkyttynyt, kun ruokaa oli otsassa saakka, pöydällä ja lattialla. Vahinkoja toki sattuu ihan kaiken ikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Okei, luulen että näiden lasten kotona ei ihan kauheasti tuota kasvatustoimintaa ole harjoitettu. Retkottavat tuolilla miten sattuu, ruokaa ja juomaa on aina pöydällä ja lattialla, suupielet ja naama aivan sotkuiset ja yleensä myös paidalla jotain. Miten tähän tulisi puuttua? Voinko huomauttaa että hei, nyt pitäisi vähän kiinnittää huomiota tähän ruokailuun. Näytänkö kädestä pitäen miten ruoka laitetaan haarukalla suuhun, ettei sotkeennu?
t.ap
Aloita vaikka siitä, että kerrot lapsille, että ruokapöydässä on tietyt säännöt, kuten esim. liikenteessäkin. Kun niitä noudattaa, niin ruokailu sujuu siistimmin ja kaikilla on ruokapöydässä mukavaa ja viihtyisää. Sitten vaan harjoitellaan aina vähän kerrallaan. Itse aloittaisin siitä, että ruokapöydässä istutaan pylly penkissä ja leuka pöydän yläpuolella (eli tuoli niin lähellä pöydän reunaa). Jo tämä vähentää "sivuosumien" määrää merkittävästi, kun mahdolliset pudonneet ruuat osuu pääsääntöisesti takaisin lautaselle ja toisen asääntönä, se että ruokaillessa keskitytään syömiseen (ja kohtuulliseen ruokapöytäkeskusteluun), näin yleinen höseltäminen vähenee ja sitä myötä kohellus vahingot.
4-vuotiaasta lähtien.