Finnairin kanssa yhteistyötä tekevä Norra ei maksa korvauksia perutuista lennoista
Viime viikolla lentoyhtiö Norra perui useampia lentoja sisäisen henkilöstöpulan vuoksi ja matkustajat uudelleen reititettiin toisille lennoille, jolloin moni oli päämäärässä useita tunteja suunnitteltua myöhemmin. Syy peruutuksiin oli siis Norran sisäinen henkilöstöongelma, tämä kerrottiin sekä paikan päällä Hki-Vantaan kentällä että kirjallisesti korvaushakemuksen hylkäämiskirjeessä.
Tälläisessa tapauksessa matkustajilla on oikeus EU korvauksiin (250 e alle 1500 km pituiset lennot, max 600 e yli 1500 km pituiset lennot). Ainoastaan force majeure eli yllättävän ja vakavan syyn vuoksi perutuista lennoista ei tarvitse maksaa korvausta (sota, huono sää). Yhtiön sisäiset henkilöstöongelmat eivät kuulu tähän kategoriaan. Asiasta on olemassa monta tuomioistuimen päätöstä Euroopasta.
Kuitenkin Norra kieltäytyy maksamasta korvauksia. Jos sinun lentosi on peruttu ko. syyn takia, vie ihmeessä juttu eteenpäin. Nopealla googlailulla löydät tahoja, jotka voivat auttaa. Lentoyhtiö kieltäytyy neuvottelemasta asiasta yksityishenkilöiden kanssa siinä toivossa, että ihmiset uskovat selitykset. Vaikka lento olisi ostettu Finnairin kautta eivät hekään auta matkustajia asiassa.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin Norra kieltäytyy maksamasta korvauksia. Jos sinun lentosi on peruttu ko. syyn takia, vie ihmeessä juttu eteenpäin. Nopealla googlailulla löydät tahoja, jotka voivat auttaa. Lentoyhtiö kieltäytyy neuvottelemasta asiasta yksityishenkilöiden kanssa siinä toivossa, että ihmiset uskovat selitykset. Vaikka lento olisi ostettu Finnairin kautta eivät hekään auta matkustajia asiassa.
Norra ei tietenkään neuvottele yksityishenkilöiden kanssa, koska et ole heiltä mitään lippuakaan ostanut. Norra on nykyään vain Finnairin alihankkija. Asiakas neuvottelee siis Finnairin kanssa ja Finnair neuvottelee alihankkijansa kanssa. Matkustajan näkökulmasta siis vain Finnair on vastuullinen taho tässä asiassa.
Totta, vielä huonompi Finnairille. Ovat itse valinneet epäluotettavan liikekumppanin, joka ei saa henkilöstöasioitaan hoidettua ja asiakkaat yritetään laittaa maksamaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, vielä huonompi Finnairille. Ovat itse valinneet epäluotettavan liikekumppanin, joka ei saa henkilöstöasioitaan hoidettua ja asiakkaat yritetään laittaa maksamaan siitä.
Henkilöstöasiat on aina olleet pielessä ko. firmassa.
Röyhkeää. Ymmärrän vielä, jos teknisen vian (mikä jossain tapauksissa saattaa ollakin oikeasti yllättävä syy) tai lakon perusteella evätään korvaus. Mutta että itse valitsemansa alihankkijan töppäilyistäkin pitäisi matkustajien maksaa.. Finnair, ei näin, ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeää. Ymmärrän vielä, jos teknisen vian (mikä jossain tapauksissa saattaa ollakin oikeasti yllättävä syy) tai lakon perusteella evätään korvaus. Mutta että itse valitsemansa alihankkijan töppäilyistäkin pitäisi matkustajien maksaa.. Finnair, ei näin, ei todellakaan.
Koko Norran (ja edeltäneen Flyben) olemassa olon tarkoitushan on vain kiertää Finnairin työehtosopimuksia. Joten ei kai kukaan ylläty, että perusperiaate on työntekijöiden riistäminen ja siitä seuraavat henkilöstöongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeää. Ymmärrän vielä, jos teknisen vian (mikä jossain tapauksissa saattaa ollakin oikeasti yllättävä syy) tai lakon perusteella evätään korvaus. Mutta että itse valitsemansa alihankkijan töppäilyistäkin pitäisi matkustajien maksaa.. Finnair, ei näin, ei todellakaan.
Koko Norran (ja edeltäneen Flyben) olemassa olon tarkoitushan on vain kiertää Finnairin työehtosopimuksia. Joten ei kai kukaan ylläty, että perusperiaate on työntekijöiden riistäminen ja siitä seuraavat henkilöstöongelmat.
En yllättynyt muusta kuin siitä miten tyhminä he asiakkaita pitää. Esim EU-korvauksista saa luotettavaa tietoa netistä nopealla googlailulla. Olen myös itse saanut vastaavan syyn takia SAS:lta korvaukset ilman mitään mutinoita. Järkyttävää asiakkaan aliarviointia Finnairilta.
Lennän työkseni Keski-Eurooppaan ja aika usein juuri Norran lennoilla mättää jokin. Viime kuussa Saksasta tulleen koneen oli tarkoitus lentää Sveitsiin ja takaisin. Lähtö viivästyi, vaikka kone seisoi valmiina parkissa. Ilmeisimmin henkilöstöongelmien vuoksi - keskusteluja asiasta eivät työntekijät edes yrittäneet asiakkailta peittää. Normaalin kahden päivittäisen vuoron sijaan lensivät muutoinkin vain yhden.
Nukkavierujen koneiden ja palvelun takia en lentäisi Finskillä lainkaan. Se vain sattuu olemaan ainoa kone, jolla työpäivän jälkeen ehtii vielä kotiin. Inhottaa jo etukäteen koneiden likaisiksi pinttyneet käsinojat ja jämähtänyt palvelukonsepti.
Lentojen Korvaukset - compensair.com Nopeasti saimme korvauksen myöhästyneestä lennosta. Hyvä palvelu.
Se yhtiö, jonka lento se virallisesti on, hoitaa korvaukset. Eli jos sinulla on Finnairin lippu ja Finnairin lennonumero, niin Finnair on vastuussa kaikista korvauksista, vaikka lennon olisi lentänyt Norra.