Missä ihmeessä kuukautiseni ovat?
Olen 25 vuotias normaalipainoinen nainen.minulla ei ole lääkitystä,ei liiemmin stressiä tms.Lopetin renkaan käytön viime marraskuussa,meillä on aviomieheni kanssa suuri toive lapsesta.Heti renkaan lopettamisen jälkeen kuukautiseni jatkuivat normaalisti,yllätyin oikein iloisesti siitä miten hyvin kroppani toimi renkaan jälkeen.Nyt on asia toisin,kuukautiset ovat yhtäkkiä myöhässä 117päivää tällä hetkellä,ei oireita ei vaivoja,ne vain jäivät pois.Olen käynyt laajoissa verikokeissa ja arvot ovat kaikki todella hyviä eikä papa kokeissakaan ollut mitään.Mutta pelottaa aivan järkyttävän paljon miksi ei kuukautisia kuulu,mistä se voi johtua,voinko minulla silti olla kystia tai monirakkulaa tms.Voinko ikinä saada lapsia,se on suuri pelkoni.Kuntani lääkäri on vielä todella tahditon,laittoi minut vihdoin eteenpäin tutkimuksiin mutta puhuu pelkästään lapsettomuus tutkimuksista ja puhuu miehen sperman tutkimisesta,eihän se minun kuukautisten puuttumiseen vaikuta herranjestas sentään.Mitä teen,pelottaa,voiko ultrasta löytyä jotakin että en voi ikinä saada lapsia 😟
Kommentit (3)
Moikka!
Kiitos ihanasta vastauksesta :)
Sain lääkäriltä lähetteen nyt kun kävin laajoissa verikokeissa eikä sieltä löytynyt mitään,keltarauhashormonit ynnä muut näytti täysin viitearvojen sisäisiä lukuja.Toivottavasti tulee lähete pian jotta pääsisin ultraan vielä ja paremmalle erikoislääkärille samalla.Täällä pienellä paikkakunnalla lääkäreissä ei ole oikein tuota valinnanvaraa,mikä on sääli,varsinkin kun pääasiassa tuo lääkäri on tuollainen että ei ymmärrä miten paljon asia minua vaivaa :/ Ihana kuulla että on olemassa lääkkeitä apuun,minkä nimisiä?
Sinun vastauksesi oli ihana ja huojentava,kiitos :')
Hei!
Mukava kuulla, että vastauksestani oli sinulle apua :)
Kuukautisten käynnistämiseen ja säännöllistämiseen käytetään usein Terolut- nimistä lääkettä. Ovulaation helpottamiseksi voidaan käyttää Clomifenia. Molempia lääkkeitä käytetään lääkärin ohjeen mukaan tietyssä kierron vaiheessa. Lääkäri voi myös määrätä sinulle jonkin muun lääkityksen tilanteesi mukaan.
Hei!
Jos kuukautiset ovat pysyneet poissa yli kolme kuukautta, kuten sinun kohdallasi nyt on, on syy selvitettävä. Joskus kuukautisten poisjäännille ei löydetä syytä. Ne voidaan kuitenkin käynnistää uudelleen lääkityksellä. Jos ovulointiin tarvitaan apuja, on tähänkin olemassa lääkitys.
Milloin kävit viimeksi lääkärissä? Teillä on kulunut kohta vuosi ehkäisyn poisjättämisestä ja silloin suositellaan lapsettomuustutkimuksia. Lääkäri on varmasti tahtomattaa ollut tahditon ja puhunut mahdollisesta lapsettomuudesta. Lääkärin on kuitenkin otettava tämä mahdollisuus esille, jos raskautta on jo yritetty jonkin aikaa.
Tutkimukset eivät tarkoita automaattisesti lapsettomuushoitoja. Ensimmäiset tutkimukset ovat naisen hormonitasojen katsominen ja miehen sperman laadun tutkiminen.
80% naisista tulee raskaaksi ensimmäisten kuuden kuukauden aikana ehkäisyn poisjättämisestä. Vaikka raskaaksi tuleminen kestäisi, ei sinun tarvitse olla huolissasi, etten koskaa saa lapsia. Jos joudutte hedelmöityshoitoihin asti, raskaaksi tulemisen mahdollisuus kolmen hoitokierron aikana on 90%. On todella huonoa tuuria, jos hoidoista huolimatta jää lapsettomaksi.
Toivotan teille oikein kovasti onnea raskauden yritykseen!