SOTE-uudistuksen myötä hoitoalalle tulee "uusi työehtosopimus" :D
Hoitajien palkoista aiotaan siis leikata. Sitten nykyiset työntekijät saa jatkaa vanhoilla sopimuksilla, eli tulee tilanne jossa samaa työtä samassa paikassa tekevälle maksetaan vähemmän vain sen takia että on tullut taloon myöhemmin.
Kommentit (10)
Itse olen yksityisella puolella kuntoutustyössä ja meillä on nyt juuri tuo tilanne, että myöhemmin tulleet saa vähemmän palkkaa, kun palkkataulukoita vähän muokkailtiin.
Jos tes vaihtuu, niin vaihtuu myös meidän vanhojen hoitajien palkat.
Mutta jos mun palkka putoo, irtisanon itseni ja poistan tietoni valvirasta.
Mitä vittua nyt taas.
En varmana palaa töihin. Pitäköön tunkkinsa ja haistakoon pitkän paskan.
Suoraan sanottuna.
Lähdettä? Mutta näinhän siinä todennäköisesti tulee käymään. Sijaisistakin yritetään jo monessa paikkaa päästä eroon. Samat potilasmäärät jää, mutta hoitajia vähennetään ja palkkaa lasketaan. Pakkohan tässä on alaa alkaa vaihtamaan
Lomien kanssahan on jo eriarvoisuutta. Nykyään ei kukaan pääse enää 38 vuosilomapäivään, mutta "vanhoilla" hoitsuilla se on ja pysyy.
Minua ei myöskään saa sairaanhoitajan hommiin pesoakaan pienemmällä palkalla. Tämänkin hetken henkireikä on ekaluokkalaisen myötä tullut oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, teen siis puolikasta (Kela ''kannustaa'' tähän reilun 80 euron tulonsiirrolla) koska en vain jaksa tehdä henkisesti JA fyysisesti raskasta kolmivuorotyötä, jossa ehtii juuri ja juuri pitämään potilaat hengissä ja kahvitauoilla ylihoitaja tulee juttelemaan kuinka vieläkin pitäisi vähän nipistää sieltä, täältä ja tuolta. Sori, pää ei vaan kestä enempää. Palkan pienennys (sitähän pienennettiin meillä julkisen puolen työntekijöillä ensivuoden alusta alkaen kutistaen lomarahoja kolmanneksella) olisi vain viimeinen niitti.
Nyt kun siihen aukeaa mahdollisuus, ylipitkät 38 pvän lomat viedään pois seniorityöntekijöiltä.
Aika moni voi joutua kauemmaksi töihinkin, kun sairaala, terveyskeskus tai hoitolaitos lakkautetaan tai siirretään hoitokokonaisuus kokonaisuudessaan toiseen sairaalaan.