Mikä vaivaa autoilijoita jotka eivät huomaa suojatietä?!
Hemmetti että näen punaista noiden törttöjen kanssa... Esim. kotimatkallani on suojatie jonne tullaan katveesta joten ikinä en uskalla fillarilla tuohon paahtaa. Kävelynkin kanssa vähän niin ja näin sillä autot tulevat mutkan takaa ja juuri siihen suojatielle tullessa oikein kiihdyttävät. Ei ole kerta tai kaksi viikossa kun saa siinä osoitella yläpuolellaan olevaa suojatien merkkiä.
Toinen ärsytyspaikka on sellainen kun autoilija nousee rampilta ja on kääntymässä sillalle vasemmalle. Tuossa on ilmeisesti aika huono näkyvyys sillä järjestäen jäävät kyttäämään sopivaa kohtaa kääntyä suoraan suojatien päälle! Mikä juttu tämä on että tukkivat jalankulkijoidenkin tien pysähtymällä keskelle suojatietä?
Älkää ihmetelkö jos satun joskus törttöillessänne ratin takana heristämään nyrkkiä tai vastaavaa, alkaa vaan ärsyttää tällainen jatkuva välinpitämättömyys!
Toki heilautan ystävällisesti kättäni ja palkitsen hurmaavalla hymyllä jos joskus joku autoilija "päästää" valottoman suojatien yli eli ymmärtää pysähtyä niin kuin kuuluukin.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Onko se sellainen suojatie, jossa sinulla pyöräilijänä olisi etuajo-oikeus (viitaten tuohon suojatielle "paahtamiseen")?
Kyllä pyörätie jatkuu toisella puolella. Mutta itse siis en ikinä aja tuosta yli vaan talutan, ja olen varmaan ainoa lajissani...
50% autoilijoista surffaa netissä joten melko tuurista on kiinni mitä he huomioivat...
Mjaa-a. Ap, oletko itse kortiton? Vaikuttaa siltä, että et ole koskaan autoa ajanut.
Nimittäin kyllä, autoilijat - ainakin enemmistö - tietää sen, että jalankulkijalla on oikeus astua suojatielle ja auton velvollisuus on väistää,
Mutta autoilijana on kokemusta myös siitä, että joskus mutkan/risteyksen takia on pakko ajaa ihan siihen risteykseen, jotta näkee turvallisesti päätiellä ajavat ajoneuvot, eikä aja kenenkään eteen/kylkeen. Jos siihen on tehty suojatie, niin kyllä, silloin on osin suojatien päällä. Valitan. Sinä varmaan osaat sen yhden auton kiertää? Sitähän minäkin. En ole siinä sinun kiusaksesi, vaan nähdäkseni liikennettä.
Sama, jos suojatielle tullaan niin, etteivät autot ehdi sinua nähdä ennen kuin olet jo ajoradalla - millä logiikalla tuo on nyt erityisesti autoilijoiden vika? Minä syyttäisin tuosta idioottimaista liikennesuunnittelua. Toki jos tuntee tien, pitäisi osata hiljentää ja ottaa se kohta varovaisesti, mutta kaikki tiellä liikkujat eivät varmastikaan tiedä, että siellä mutkan takana on suojatie. Hyvä, että sinä osaat varoa.
Ylipäätään vierastan asennetta "kun MINÄ olen LAIN mukaan ETUOIKEUTETTU, niin minähän MENEN!"
Liikenne vaatii yhteispeliä, huomaavaisuutta ja joustamista. Monesti tuntuu, että risteykset ja suojatiet suunnitellaan paperilla, käymättä paikan päällä. Ja sitten ihmetellään, mites tässä voi turvallisesti ylittää tietä tai kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Mjaa-a. Ap, oletko itse kortiton? Vaikuttaa siltä, että et ole koskaan autoa ajanut.
Nimittäin kyllä, autoilijat - ainakin enemmistö - tietää sen, että jalankulkijalla on oikeus astua suojatielle ja auton velvollisuus on väistää,
Mutta autoilijana on kokemusta myös siitä, että joskus mutkan/risteyksen takia on pakko ajaa ihan siihen risteykseen, jotta näkee turvallisesti päätiellä ajavat ajoneuvot, eikä aja kenenkään eteen/kylkeen. Jos siihen on tehty suojatie, niin kyllä, silloin on osin suojatien päällä. Valitan. Sinä varmaan osaat sen yhden auton kiertää? Sitähän minäkin. En ole siinä sinun kiusaksesi, vaan nähdäkseni liikennettä.
Sama, jos suojatielle tullaan niin, etteivät autot ehdi sinua nähdä ennen kuin olet jo ajoradalla - millä logiikalla tuo on nyt erityisesti autoilijoiden vika? Minä syyttäisin tuosta idioottimaista liikennesuunnittelua. Toki jos tuntee tien, pitäisi osata hiljentää ja ottaa se kohta varovaisesti, mutta kaikki tiellä liikkujat eivät varmastikaan tiedä, että siellä mutkan takana on suojatie. Hyvä, että sinä osaat varoa.
Ylipäätään vierastan asennetta "kun MINÄ olen LAIN mukaan ETUOIKEUTETTU, niin minähän MENEN!"
Liikenne vaatii yhteispeliä, huomaavaisuutta ja joustamista. Monesti tuntuu, että risteykset ja suojatiet suunnitellaan paperilla, käymättä paikan päällä. Ja sitten ihmetellään, mites tässä voi turvallisesti ylittää tietä tai kääntyä.
Siis nimenomaanhan autoilijat ovat tällä asenteella liikenteessä. Jalkaudutko itse koskaan? Oletko seuraamassa miten vaikka lapsesi koulumatka sujuu?
50% autoilijoista ei ole tarpeeksi älykkäitä rattiin.
Onko se sellainen suojatie, jossa sinulla pyöräilijänä olisi etuajo-oikeus (viitaten tuohon suojatielle "paahtamiseen")?