Hautakivi itsetehtynä
Jos tekisitte sen itse, niin millaiseen malliin pyrkisitte?
Tässä mietiskelen, että koska täysin suora pinta on hankala tehdä verstasvälineillä, niin jospa tekisin siihen jonkin rihlauksen tai sitten tasaisen kaarevan pinnan.
Osa kivestä jää luonnon malliin. Se on siis irtolohkare rannasta. Mustaa kiveä.
Kirjaimet luultavasti laserleikkautan läheisessä firmassa.
Kommentit (14)
Onko se niin iso, että sen voisi halkaista? Tähän halkaistuun pintaan voisi kiinnittää kirjaimet ja numerot.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin iso, että sen voisi halkaista? Tähän halkaistuun pintaan voisi kiinnittää kirjaimet ja numerot.
Olen juuri halkaisemassa sitä.
Laikkani ei riittänyt läpi asti, joten ajoin uran ympäri ja olen sen jälkeen lohkonut sitä toista puoliskaa pois.
Vielä on A3:n kokoinen kohta poistamatta.
Siitä tulee noin 70 cm korkea ja puolisen metriä leveä.
Pohjan oikaisu on sitten vuorossa kun saan tuon pinnan tehtyä loppuun.
Tosin en ole vielä varma onko se etupuoli.
Voi olla että se luonnon muovaava on kutenkin se eteen tuleva, muttan vielä tiedä miten laittaisin sille puolelle kirjaimet.
Oletko varma että sen saa sitten pystyttää? Jotkut hautuumaat on aika tarkkoja. Voisin tehdä omanikin, arkun jo tein. (on meissä suomalaisissa jotakin omituista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laikkani ei riittänyt läpi asti, joten ajoin uran ympäri ja olen sen jälkeen lohkonut sitä toista puoliskaa pois.
Voi olla että se luonnon muovaava on kutenkin se eteen tuleva, muttan vielä tiedä miten laittaisin sille puolelle kirjaimet.
Jos se puoli jota oion tulee eteen, niin luultavasti myös kiillotan sen. Paitsi jos nuo muut ovat sitä mieltä että se olisi harmaampana parempi. Musta kivi on harmahtavaa jos se ei ole kiiltävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jos poraisi reiät kirjaimille kiveen ja hitsaisi kirjaimiin ja numeroihin pienen pätkän rosteri tankoa. Tangon laittaisi ankkurointimassan kanssa reikään. Kirjaimet vois olla paremman näköiset, jos ne olisi hieman irti kivestä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että sen saa sitten pystyttää? Jotkut hautuumaat on aika tarkkoja. Voisin tehdä omanikin, arkun jo tein. (on meissä suomalaisissa jotakin omituista)
Tarkastin paikalliset säännöt ja tämä kelpaa kyllä.
Mitat niillä olivat lähinnä tärkeimmät rajoitukset.
Tämä kivi ei tule minulle, vaan toissakeväänä kuolleelle morsimelleni.
Hän kirjoitteli tälle palstalle ja hänen kauttaan tänne eksyinkin.
Oho, surullista mutta kaunista. Hyvä idea minusta. Tuleeko kivi toisen tilalle vai onko nyt muu väliaikaisratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Omituista tai ei säästät jopa 10000 euroa tekemällä ne itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan, ellei kivi ole jollakin lailla "sopimaton", esim liian iso tai kiljuvan värinen. Vanhat hautausmaat ovat myös rauhallisia puistoja, joten käytävillä pitää kai vallita jonkinlainen yhtenäisyys. Olen nähnyt luonnonkivistä tehtyjä, kauniita kiviä siinä missä moderneja kiviveistoksiakin. Luulen, että kiven koon pitää olla suhteessa haudan kokoon.
Tuskin teen itse hautakiveä. Päädyn joko oman sukuni tai mieheni suvun hautaan (tai kolombaarioon) ja molemmilla on jo kivi. Jos tekisin kiveni itse, etsisin varmaan kauneimman mahdollisen luonnonkiven ja muokkaisin sitä mahdollisimman vähän. Pyytäisin tutulta kuvanveistäjältä neuvoja pinnan käsittelyyn ja tekstin asetteluun. Vainajien nimet voi myös kaivertaa erilliselle, pienelle kivilaatalle, joka asetetaan hautakiven juurelle. Kiveen voisi ehkä kaivertaa pienehkön kolon kukkia tai lyhtyä varten? Haluaisin mielummin matalan, pyöreän kiven kuin korkean ja suipon.
Entä kiven asennus? Kuinka paljon siitä pitää olla maan alla? Siitä on varmaan jotain säännöksiä. Kivenhän pitää olla todella vankka.
Omituista ehkä, mutta kiva miettimistehtävä. Kuolemaa on hyvä aina silloin tällöin miettiä eri kulmilta. :)
Tämä unohtui:
9 mainitsi säästöt. Ellei kivi ole omalta maalta, maanomistajalta pitää pyytää lupa sen viemiseen: hautakiven kokoisen kiven vieminen vaikuttaa maisemaan, eli ei kuulu jokamiehenoikeuteen. Lisäksi kiven kuljettaminen maksaa ja asennus haudalle varmaan myös. Mutta varmaan tulee halvemmaksi kuin uusi, perinteinen hautakivi.
Olisi kiva jos luonnonkiven pinnalle alkaisi vuosien saatossa kasvaa sammalta.
10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jos poraisi reiät kirjaimille kiveen ja hitsaisi kirjaimiin ja numeroihin pienen pätkän rosteri tankoa. Tangon laittaisi ankkurointimassan kanssa reikään. Kirjaimet vois olla paremman näköiset, jos ne olisi hieman irti kivestä.
Tuohon suuntaan olen ehkä menossa. Luultavasti kuitenkin ohuehkosta levystä leikattu lista pystyssä ja kirjaimet siihen pistehitsillä.
Finderella kirjoitti:
Oho, surullista mutta kaunista. Hyvä idea minusta. Tuleeko kivi toisen tilalle vai onko nyt muu väliaikaisratkaisu?
Siellä on nyt pieni tilapäinen peltiristi hautausmaan asentamana.
Oli tarkoitus tehdä tämä jo aiemmin, mutta työtehoni on ollut tapahtuman johdosta melko olematon.
Lisään: kirjaimet tulevat ruostumattomasta teräksestä, mutta himmennän pinnan.