Ulosotto uhkaa
Aiheena tänään ulosotto. Ikää naisella 27 vuotta.
Lainoja, osamaksuja, kulutusluottoja ollut 4 vuoden ajan. Velkaa maksettu lainalla. Laina summa tällä hetkellä 26 000e kuukausimäärällä 1400e. Yhdistelylainoja ei saa pankista eikä netistä.
Jos velat menee perintään, mitä tapahtuu? Lainoja 10 eri paikasta, voiko niille tehdä yhden maksusuunnitelman johon maksaa sitten kaikkia velkoja?
Jos velat päästää ulosottoon, kuinka paljon kuukaudessa ulosotto ottaa 1800e nettopalkasta? Puoliso ei tiedä veloistani. Alkaako postiluukusta pursua ulosoton kirjeitä, että jään kiinni veloistani? Voiko ulosoton kanssa tehdä suunnitelman?
Ulosotosta sekä perinnästä tietämätön. Pelottaa.
Kommentit (18)
Ota ensisijaisesti yhteyttä kaikkiin velkojiin, jos saisit heidän kanssaan tehtyä vielä sopimuksia, Koviin moneen paikkaan voi tietysti olla vaikea tehdä sopimuksia, koska sinun pitää selvitä niistä kaikista,. Järjestelylaina saattaisi auttaa siinä. Tarvitse varmaan kunnallisen velkaneuvojan apua - olet siihen oikeutettu,, mutta jonot ovat pitkät.
Myös ulosoton kanssa voi neuvotella, tietenkin. Jos on jo selvää että velat menevät ulosottoon, ota yhteyttä sinne.
Ja paljastaisin kuitenkin totuuden puolisolleni jos olisin sinä. Ei varmaan ole helppoa, ymmärrän, mutta on se kin kamala jos joutuu vahtiman postiaan koko ajan. Olet kuitenkin jo hyvällä tiellä kun selvittelet velkojasi. Onnea matkaan! Terv. eras vuosia sitten velkavyyhdistä selvinnyt
Sori, kirjoititkin jo, ettei yhdistelylainaa saa. Ulosotto ei ole maailmanloppu, varsinkin jos sinulla on tällä hetkellä asunto jossa saat asua koko mahdollisen maksuhäiriön ajan. Tarkista puhelin- ja vakuutussopimukset jos maksuhäiriö on tulossa. On tärkeää että olet itse aktiivinen! Velkasummasi ei edes ole hirveän iso.
Minun ex-miehelleni alkoi yhtäkkiä tulla ulosottomieheltä kirjeitä, kun olimme juuri muuttaneet yhteen. Kävi ilmi, että hänellä oli vanhoja velkoja maksamatta ja ne olivat menneet ulosottoon. Hänellä ainakin kaikista veloista oli laskettu könttäsumma, jota sitten aloimme lyhentelemään. Silloin saimme sovittua kohtuullisen, pienen summan, jolla lyhensimme velkoja joka kuukausi. Tosin kokonaisvelka ei ollut noin iso kuin sinulla. Mutta kyllä siis saa jonkinlaisen maksusuunnitelman tehtyä. Ja kai niitä on olemassa sellaisia velkaneuvojiakin, jotka auttavat järjestelemään talousasioita? Luottotiedothan siinä kyllä menee, jos velat menevät ulosottoon, vai tuleeko vain häiriömerkintä...? Jos luottotiedot menee, niin sitten kyllä elämä vaikeutuu. Esim. vuokrakämpän tai minkä tahansa lainan saaminen hankaloituu. Myöskään osamaksulla ei ainakaan exäni saanut enää ostettua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minun ex-miehelleni alkoi yhtäkkiä tulla ulosottomieheltä kirjeitä, kun olimme juuri muuttaneet yhteen. Kävi ilmi, että hänellä oli vanhoja velkoja maksamatta ja ne olivat menneet ulosottoon. Hänellä ainakin kaikista veloista oli laskettu könttäsumma, jota sitten aloimme lyhentelemään. Silloin saimme sovittua kohtuullisen, pienen summan, jolla lyhensimme velkoja joka kuukausi. Tosin kokonaisvelka ei ollut noin iso kuin sinulla. Mutta kyllä siis saa jonkinlaisen maksusuunnitelman tehtyä. Ja kai niitä on olemassa sellaisia velkaneuvojiakin, jotka auttavat järjestelemään talousasioita? Luottotiedothan siinä kyllä menee, jos velat menevät ulosottoon, vai tuleeko vain häiriömerkintä...? Jos luottotiedot menee, niin sitten kyllä elämä vaikeutuu. Esim. vuokrakämpän tai minkä tahansa lainan saaminen hankaloituu. Myöskään osamaksulla ei ainakaan exäni saanut enää ostettua mitään.
Maksuhäiriömerkintä ja luottotietojen meneminen ovat sama asia. Merkintä on määräaikainen ja siitä pääsee kyllä aikanaan eroon. Sinä aikana on tosiaan mahdotonta saada asuntolainaa omalla nimellään ja vuokra-asunnon tai puhelin- ym. sopimusten saaminen vaikeutuu, mutta tässä maassa on satojatuhansia ihmisiä jotka elävät merkinnän kanssa joten ei siihen kuole. Terveisin kakkonen
Heippa ap,
minä olen 24 ja jouduin ulosottoon alkuvuodesta. Velkaa n. 15tuhatta kuluineen päivineen. Olen työtön opiskelija, joten minulta ei ulosmitata tällä hetkellä mitään.Annoin perinnästä mennä ulosottoon kun ei ollut rahaa enää maksaa niitä, ilmotin perintätoimistoihin että pyydän perinnän keskeytystä.
Ulosotto soitteli n. 3 vkoa sitten, olin kauhuissani odotellut kesän yli. Ulosottonainen oli tosi mukava vaikka häpeän pystyi kuulemaan mun äänen läpi varmasti..
Ainakaan nyt en saa enempää velkaa tehtyä ja raha-asiat reilassa, maksan laskut ajallaan ja budjetoin ruokamenot joka kuukausi. Kai tämäkin piti oppia kirjaimellisesti kantapään kautta. Luottotiedot menivät, tällä hetkellä viimeisin merkintä poistuu 2020, mutta tulee venymään jos en saa maksettua niitä ajallaan pois. Asun vuokralla ja vakuutukset ja liittymäasiat hoidin ajantasalle kun perinnät keskeytin.
Tsemppiä! Ei se maailman loppu ole kuitenkaan. Häpeän kyllä niin, ettei kukaan tästä tiedä. Pidän postilaatikonkin lukossa ettei perheenjäsenet pääse posteja tutkimaan.
Kysymys AP:lle vielä: onko vaikeaa saada velkaantumista loppumaan? Sellaisessa tapauksessa maksuhäiriömerkintä ja ulosotto voivat olla positiivisiakin asioita. Siihen ainakin loppuu velkaantumiskierre ja joutuu opettelemaan ihan uudenlaisen elämäntavan. Itselläni ei ollut aikanaan kyse tästä vaan eksän jättämistä veloista, mutta luin silloin paljon velka-aiheisia lähinnä amerikkalaisia blogeja, ja se vaikutti omaan taloudenpitooni pysyvästi. Nyt siis jo velattomana pyöritän talouttani paljon järkevämmin kuin ennen eksäni aiheuttamaa velkahelvettiä. terv. 2
Tsemppiä sinullekin velanmaksuun kutonen! Se päivä kun saat viimeisetkin velat maksettua on mahtava päivä. Pidä se mielessä vaikka siihen kestäisi miten kauan!
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinullekin velanmaksuun kutonen! Se päivä kun saat viimeisetkin velat maksettua on mahtava päivä. Pidä se mielessä vaikka siihen kestäisi miten kauan!
Kiitos! Sitkeästi säästän ja maksan könttä summia ulosottoon ja tonnin palautukset menee joulukuussa sitten ulosotolle. Jotenkin ei harmita yhtään, kun tietää että lyhenee velka sillä rahalla. Haluan kuitenkin kaiken maksaa pois enkä enää ikinä ota velkaa muuten kuin joku päivä kun asunnon ostan.
Ap tässä! Tiedän, että en ole ainut joka kamppailee velkojen kanssa, eikä ole hyvä asia, että muillakin niitä on. Tuntuu silti hyvältä kuulla samankaltaisia tarinoita. Ulosottoon olisin voinut antaa velkojen mennä, kun olivat pienempiä summia. Pelotti hirveästi se ajatus niin päädyin ottamaan lisää lainaa, jolla maksaa velkoja pois.
Ja olen kamppaillut neljä vuotta noiden lainojen kanssa. Ei ole helppoa elää, kun laskut pyörivät päässä koko ajan. Ulosotto olisi helpotus kun tulisi yksi lasku ainoastaan. Tyhmää mennä velkaa ottamaan. Näistä kun selviän niin tiedän säästää ostoksiin, enkä enää ota lainaa.
Vuokra-asunto on, sekä puhelimet ja kaikki on hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys AP:lle vielä: onko vaikeaa saada velkaantumista loppumaan? Sellaisessa tapauksessa maksuhäiriömerkintä ja ulosotto voivat olla positiivisiakin asioita. Siihen ainakin loppuu velkaantumiskierre ja joutuu opettelemaan ihan uudenlaisen elämäntavan. Itselläni ei ollut aikanaan kyse tästä vaan eksän jättämistä veloista, mutta luin silloin paljon velka-aiheisia lähinnä amerikkalaisia blogeja, ja se vaikutti omaan taloudenpitooni pysyvästi. Nyt siis jo velattomana pyöritän talouttani paljon järkevämmin kuin ennen eksäni aiheuttamaa velkahelvettiä. terv. 2
Kiinnostaisi tietää, miten eksäsi "jätti sinulle velkoja"? Olitko täysin tietämätön veloista, ennenkuin niitä alettiin periä sinulta, vai miten se käytännössä meni?
26000€ kymmeneen paikkaan tarkoittaa, että tuo summa nousee reilusti yli kolmenkymmenen tuhannen kuluineen, ja lyhennys 600€/kk (1800/3=600€) ei parina ekana vuonna velkaa lyhennä.
On kuule vitun hauska lukea UO:n kirjeitä, kun maksaa 500 kuussa ja aina summat kuiteissa suurenee.
Mulla 11 paikkaa, ja velkaa UO:ssa 11000.
Maksa pienimmät pois, että saat velkojien määrän mahdollisimman pieneksi.
Olin se joka laittoi tuon linkin tuonne ulosoton sivuille, koska mun mielestä siellä on selvitetty aika selkeästi esim. kuinka paljon palkasta ulosmitataan ja muutenkin, miten homma toimii.
Jos et tosiaan saa järjestelylainaa etkä pysty tekemään toteuttamiskelpoista maksusuunnitelmaa, niin kannattaa päästää ulosottoon. Siinä tapauksessa maksat tietyn summan ulosottoon ja uo-mies tilittää rahat sitten velkojille. Ja kyllä, ulosottomiehen kanssa voi neuvotella ja tehdä maksusuunnitelmankin. Missään tapauksessa älä ota enää lisää velkaa. Siinäkin maksuhäiriömerkintä auttaa, jos ei muuten pysty vastustamaan kiusausta.
Ulosoton kirjeet saa kyllä netpostiin, ilmeisesti paperikirjettäkään ei välttämättä tule enää perässä, mutta ihan oman mielenrauhasi vuoksi kertoisin sille puolisolle. Jos ne luottotiedot menee, asia tulee kuitenkin vastaan joskus myöhemmin.
Mutta tsemppiä vaikeaan tilanteeseesi, kova koulu on edessä teitpä niin tai näin.
T. Itsekin velallinen
Okei. Mulla on myös kokemusta tästä;
Muutin omilleni ja aloin ottamaan velkaa jokaisesta mahdollisesta paikasta. Opiskelin amiksessa, enkä oikein käsittänyt tuloja ja menoja.. Tai budjettia. Hukuin velkoihin. Pahin virheeni IKINÄ on ollut etten ottanut velkojiin yhteyttä.. Ulosotosta alkoi tippumaan kirjeita (lopetin laskujen maksamisen). Ja Esim yksi 80e lasku paisui 500e suuruiseksi, ja siitä vielä ylemmäs, kun korot vain nousevat ja nousevat...
Ryhdistäydyin, ja aloin tekemään suunnitelmia. Soittelin joka paikkaan, ja sain muutaman akordisopimuksen, ja muutamia laskuja pois ulosotosta, joista tehtiin maksusuunnitelma. Siinä meni n. 4 vuotta, mutta nyt on jokainen lasku maksettu.. Velkaa oli 20 000e, vaikka oikeasti sitä oli ehkä 6000e :) Korot korot ne ikävät viholliset..
Nykyään, uskokaa tai älkaa, työskentelen rahoitusalallla (menin yliopistoon, kun halusin paremman elämän), ja olen kunnon säästäjä :) Rahastoissa ja osakkeissa on kiinni rahaa, eikä tili ikinä mene miinukselle.
Kyllä se siitä. Olet vain rehellinen puolisollesi, ja soitat niille velkojille!! Ne ymmärtää kyllä. Ole mukava, ja selitä tilanne. Älä anna mennä ulosottoon.. Itse en saanut mitään kun olin siellä. En asuntoa, en puhelinta, en mitään.. Se on yhtä tuskaa, ja olet niin yhteiskunnan ulkopuolella. Paska ihminen, joka ei osaa hoitaa elämäänsä kunnnolla.
Ap,avaa itsellesi sähköinen kansalaisen asiointiin. Ulosottoposti menee sitten sinne ja saat sähköpostilla tiedon. Silti suosittelen puolisolle kertomista. Salailu syö energiaa ja asioilla on taipumus paljastua ennen pitkää.
Kohtalotoveri täällä moi! Kuulostaa ehkä hullulta, mutta ulosotto on ihan hyvä vaihtoehto siinä vaiheessa, kun veloista ei enää mitenkään selviydy ilman uutta velkaa. Minulle se ulosotto ainakin oli jonkinlainen "helpotus", ja samalla meni mahdollisuus saada uutta velkaa, mikä oli minulle vain ja ainoastaan pelastus.
Tiedän tasan tarkkaan, millaista tuo veloista aiheutuva loputon ahdistus on. Se tuhoaa koko elämän. Sitä syyllistää itseään ja ahdistuu, eikä muiden ihmisten syyllistyvät mielipiteet auta yhtään. Toki oma syyhän se onkin, että velkaa on tullut tehtyä, mutta ratkaisu löytyy vastuun ottamisesta, eikä syyllisyydessä kieriskelystä. Tämän olen tajunnut, kun olen monta vuotta nukkunut huonosti ja eristäytynyt sosiaalisesti, koska olen hävennyt ja surrut velkojani niin paljon. Ymmärsin että tilannetta täytyy katsoa nykyhetkestä käsin, koska enhän minä enää pääse ajassa taaksepäin korjaamaan virheitä. Nyt onkin pari vuotta maksettu velkoja ja enää muutama satanen on jäljellä! Virheistä olen oppinut kovimman kautta ja olen tässä samalla oppinut elämään erittäin säästäväisesti. Pahinta on ehkä ollut asian salailu lähipiiriltä, onneksi miesystävälle sain aikanaan kerrottua tilanteestani.
Ulosotto jättää palkastasi sinulle suojaosuuden. Jos sinulla on vakituiset tulot, voit ehkä saada myös maksuohjelman. Kannattaa ihan rohkeasti puhua sen ulosottomiehen kanssa sitten, kun asia on ajankohtainen. Uo-miehet ovat ihan OK tyyppejä yleensä eli heitä ei pidä pelätä!
Jos on mitenkään realistista koittaa vielä tehdä maksusopimuksia velkojien kanssa tai ottaa pankista yksi isompi laina, millä maksat muut pienemmät velat pois, tee se. Jos ei ole mahdollista, anna mennä ulosottoon.
http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/velallisenaulosotossa.html