Päiväkoti rasittaa vanhempia
Jatkuvalla syötöllä tulee kotiin lippulappua ja kyselyä täytettäväksi, pitää mennä Ilta metsässä - tapahtumaan, kohta on ilonen askarteluilta, sitten pidetäänkin myyjäisiä joihin joka äiti leipoo kolme kuivakakkua ja kutoo sukkia, ai niin ja sitten kaupitellaan niitä hassun hauskoja joulukalentereita sukulaisille ja kun ei mene kaupaksi niin ostetaan ne kaikki itselle. Odotan niin kovasti, että lapset kasvavat kouluikään.
Kommentit (20)
Kyseessä vissiin joku yksityinen päiväkoti.
Mihin päiväkodissa kerätään rahaa??
Mihin ihmeeseen tuo rahankeruun "potti" menee? Meidän lapsi perhepäivähoidossa eikä koskaan ole ollut mitää myyjäisiä, koulussahan niitä sitten onkin.
Vaihda kunnalliseen.
Miten kuvittelit, että yksityinen hankkii varoja?
Meillä ei ollut tuollaista lapsi pph:lla ja päiväkodin eskarissa.
Voit onnitella itseasi jos tuossa on elämäsi suurimmat onglmat. Sulla on asiat elämässä ihan hyvin.
Ei meillä. Metsäretkille ja muillekin retkille ovat päässeet ihan ilman lippulappujen täyttelyä päivän aikana. Ainoa iltatapahtuma ollut vanhempainilta, sekään ei ole pakollinen. Jos aloittaisivat tuollaisen, pyytäisin ehdottomasti lopettamaan, eiköhän kouluaikana ole noita enemmän ja päiväkotiaikana en vielä lähtisi kaikkeen mukaan.
Päiväkotiin ja kouluun ei tarvitse kerätä rahaa. Päiväkoti-ikäisistä maksetaan hoitomaksu ja koulu taas on ilmainen, täysin verovaroin järjestetty. Oudolta vaikuttaa, että iltaisin on ohjelmaa. Sehän on perheiden vapaa-aikaa ja yleensä illat ovat lapsiperheessä aika lyhyitä muutenkin.
Koulussa niitä talkoita vasta pidetäänkin 😅
Onko yksityinen? Kunnallisessa ei ole tuollaista.
Onko kyse vanhempainyhdistyksestä? Sellaiset järjestää erilaisia tapahtumia koko perheelle. Ehkä kyselyitäkin. Niihin ei ole pakko mennä.
liinuska kirjoitti:
Vaihda kunnalliseen.
Miten kuvittelit, että yksityinen hankkii varoja?
Samalla tavalla kuin kunnallinenkin: Kunta maksaa määrätyn summan per lapsi ja vanhemmat hoitomaksun.
t. eräs jonka lapsi oli yksityisessä päiväkodissa, eikä siellä mitään rahankeräyksiä ollut
Älä valita. Mä olen futismutsi leivin mokkapalaa ja seison jalkapallo kentän laidalla tulessa ja tuiskeessa.
Kyllä kunnallisissa järjestetään myös kaikenmaailman kissanristiäisiä, ainakin meillä. Ja olen itse töissä päiväkodissa ja olen myös sitä mieltä että ei kiinnosta pätkääkään. Rankka työ ja nämä lisää sitä kun pitää työn ohessa raahata huonekaluja ja järjestellä paikkoja. Ja lisäksi vapaa aika menee hukkaan ja seuraavana päivänä ei jaksaisi tulla töihim, koska hyvällä tuurilla aamuvuoro. Vanhemmillehan nämä ei ole pakollisia, itse toivoisin että se ymmärrettäisiin niin saataisiin nämä loppumaan, koska meidän on niihin osallistuttava pakosti...
Hyvä, että menit lisääntymään, jos jo tuollainen on kovin rasittavaa.
Kaikki koulussa tapahtuva rahankeruu, myyjäiset, kalentereiden myynnit ym. tapahtuu aktiivisten vanhempien toimesta. Oppilaskunta saattaa myös tempauksillaan kerätä rahaa esim. stipendeihin ja erilaisten tilaisuuksien tai aktiviteettien järjestämiseksi oppilaille. Samoin kaikki välipala-, limu- ja karkkiautomaattien tuotto menee oppilaskunnan tilille.
Onpas paljon kaikkea. Mutta eihän noi voi pakollisia olla. Itse olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja ei onneksi mitään rahankeräysjuttuja oo ollu ja vaan yks liikuntailtapäivä perheille syksyllä ja yks keväällä ja nekin vapaaehtoisia. Ja edes ne ei ole meidän työntekijöiden haluamia vaan johtaja antaa tehtäväksi suunnitella ja toteuttaa sellaisen. Ja johtaja taas saa toimeksiannon ylempää kaupungilta. Ei kuulosta kivalta jos päiväkodin toiminta rasittaa vanhempia, tarkoitus olisi päinvastainen eli palvella perheitä parhaalla mahdollisella tavalla että olisivat tyytyväisiä. Tai ainakin meillä. Mut älä suotta osallistu kaikkeen , ei noihin voi velvoittaa koska perheillä on omaakin elämää. Antaisin palautetta. Harvoin työntekijätkään nauttii ylimääräisistä iltatapahtumista jotka on vapaa-ajasta pois. Mutta se ei nyt ole se pointti mut kunhan ymmärrät et työntekijät luultavasti syyttömiä noihin, kuulostaa yksityisen päiväkodin varainkeruulta. Mutta ei kivaa silti jos siitä saa ylimääräistä stressiä. Liika on liikaa. Palautteen paikka. Olisi ahdistavaa jos pitäisi vanhempien pakolla leipoa jotain jatkuvalla syötöllä ja sit kun löytyy niitä muka-innokkaita niin saa sen joka ei ehtisi näyttämään huonommalta. Huh huh..
Aina on tarmokkaita naisia, jotka jaksavat "kaikkea kivaa". Tarmokkuudessaan, energisyydessään, aikaansaavuudessaan nämä lastentarhanopettaja-luokanopettaja-naiset eivät ota huomioon, että aivan kaikki vanhemmat eivät ole samalla tavoin innostuneita ja energisiä. Useimmille riittää, kun lapsesta huolehditaan hyvin päivätyön ajan - ja muutoin vanhemmat huolehtivat jälkikasvustaan itse, iltaisin, vapaa-ajallaan.
Hyvää tarkoittavat keräykset, toiminnot, yms. palvelevat ehkä päiväkodin toimintaa, mahdollisesti tuovat uusia tehtäviä, rutiinista poikkeamia päiväkodin arkeen. Eivät ole vanhempien mieleen kyllä!
Asiallista olisi ilmaista, että "ei jaksa" työpäivän päätteeksi - eikä päiväkodin työntekijät saa syyllistää ketään, joka ei halua osallistua vapaaehtoistoimintaan.
Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla: liikaa kaikenlaista muka-velvoittavaa. Suurin osa vanhemmista huolehtii lapsistaan ihan riittävän hyvin, on vaatetta ja ruokaa, puhtautta, ja osalla harrastuskuljetuksia (sekä kalliita maksuja). Ei perhe-elämän pidä olla jatkuvaa "höykytystä", vaan perusarkea....tasaista, rutiininomaista. Se luo turvallisuutta lapsille.
On harmillista, että päiväkodin yli-innokkaat naiset tekevät päiväkotitoiminnasta rasittavaa.
Kouluvuosina on sitten näitä yli-innokkaita luokanopettajanaisia, ja jokunen -mieskin. Argh.
(Pakko kertoa, vaikka ei liity aiheeseen: aikoinani lasten päiväkotiaikaan minulle erikseen sanottiin (moite), että "lapsillani tulee olla haalarit ulkokelejä ja -leikkejä varten". Minä sitten hätääntyneenä ostamaan jotain marketista - vain huomatakseni että ReimaTec-merkkinen olisi pitänyt olla. Tarhan tädit katselivat säälien meitä "köyhiä". Aikaisemmin olin pukenut lapseni vähän miten sattuu; varmaan siksi, että en itse käytä ulkoilukamppeita. Oltiin/ollaan yhä boheemivihervassarivaihtoehto-perhe...;D).
Onneksi päiväkoti ei ole pakollinen, niin voit ottaa lapset pois sieltä.