Tajusin, että minulla ei ole elämässä mitään muuta sisältöä kuin parisuhteeni
Minulla on todella hyvä parisuhde ja mies, jota rakastan suunnattomasti. Tuntuu, että tämä on se suhde, jossa haluan olla loppuelämäni ja olen löytänyt ns. "sen oikean", vaikken koskaan ennen sellaiseen humpuukiin uskonutkaan.
Nyt olen kuitenkin havahtunut siihen tosiasiaan, että kaikki onnellisuuteni perustuu ainoastaan tähän parisuhteeseen. Minulla on kyllä kavereita, mutta näen heitä vain harvakseltaan suuremmalla porukalla, en ole kovin läheinen perheeni kanssa ja opintoni sekä tulevaisuuden uranäkymät eivät tee minua onnelliseksi. Minulla on harrastus, joka tuottaa jonkin verran iloa, mutta aiheuttaa myös stressiä ja vie suuren osan ajastani. Jos parisuhteeni loppuisi, olisin aivan tyhjän päällä. Elämä kyllä rullaa, mutta en näe, että minulla olisi elämässä tällä hetkellä muita varsinaisesti onnelliseksi tekeviä asioita kuin avomieheni.
Huomaan myös, että kun olemme mieheni kanssa erossa esimerkiksi viettämässä viikonloppua kumpikin omien ystävien kanssa eri kaupungeissa, olen rauhaton ja kaipaan vain hänen luokseen. Jos jään pariksikin päiväksi yksin viikonloppuna ilman sen suurempaa työ- ja arkirumbaa, kun mies on vaikkapa työreissussa, olen heti onneton ja jopa ahdistunut.
Miten pystyisin vierottautumaan tästä läheisriippuvaisuudesta ja löytämään onnellisuutta myös muusta elämästä? Onko muilla vastaavia kokemuksia. Pidemmän päälle tulen varmasti ripustautumaan liikaa mieheeni ja tuottamaan tällekin ahdistusta, jos elämäni suunta jatkuu tällä tavalla. Mainittakoon nyt vielä, että en ole elämässäni ollut kovin pitkiä ajanjaksoja onnellinen ja tämän parisuhteen tuottama onnellisuus neljän vuoden pätkältä on täysin uutta minulla.
Kommentit (10)
Hmm, mulla ei ole sitten vissiin mitään sisältöä elämässä kun ei ole parisuhdetta, ei kavereita, ei harrastuksia jne. Mutta hiton onnellinen ihminen olen silti. Pelkkä oleminen ja arjen pienet asiat kuten lämmin suihku, ruoka ja luonto on minun elämäni sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mulla ei ole sitten vissiin mitään sisältöä elämässä kun ei ole parisuhdetta, ei kavereita, ei harrastuksia jne. Mutta hiton onnellinen ihminen olen silti. Pelkkä oleminen ja arjen pienet asiat kuten lämmin suihku, ruoka ja luonto on minun elämäni sisältö.
Se on jo paljon, jos saa elää rauhassa.
Mitäs sulla siinä elämässä sitten pitäisi olla?????
tässä sisällöllä varmaan tarkoitettiin sitä onnellisuutta:) eli sisältöä sinulla on jos olet onnellinen monista eri asioista.
Mulla on vähän samat fiilikset:(. Ollaan etäsuhteessa, kesällä asuin 4kk miehen luona, mutta nyt on sellaista viikonloppuisin näkemistä.
Joka arki-ilta kun soitellaan niin mulle ei ole tapahtunut mitään - "juu kävin koulussa, jumpassa ja kaupassa", mutta siis fiilis on koko ajan sellainen plääh. Sit taas viikonloppuisin on niin mielettömän energinen fiilis ja hyvä oli. Pitäisi oppia nauttimaan ajastaan yksin, mutta miten?
Jos parisuhteesi loppuisi, niin sitten aloittaisit uuden. Näin se menee.
Sama kun sulla.Ollaan oltu 16 vuotta yhdessä ja mies on mun kallio ja turva.Siellä missä mies,siellä koti.Lapset ja mies tärkeintä mitä mulla on.
Tänäpäivänä valitettavan monella on sellainen käsitys, että onnellien elämä on jotain super hyper luxux ulkomaanmatkailua täynnä olevaa seikkailua... No en minä väitä, että sinä ap näin ajattelisit, mutta tämä vain tuli mieleeni. Minusta onnellisuus on hyvin pitkälti ihan vaan niistä pienistä arkisista asioista nauttimista. Kuten tuossa edellä joku kysyi, mitä muuta pitäisi olla?
luulen että mies on jo huomannut sen, ei läheisriippuvuutta voi paljoa peitellä.