Veristä vuotoa kuukautisten välillä, voinko mennä vaan terveyskeskukseen vai onko pakko mennä yksityiselle gynelle?
Mulla on ollut aina välillä veristä valkovuotoa kuukautisten välillä. Olen syönyt e-pillereitä noin vuoden ja olen tietoinen, että kaikenlaiset välivuodot ovat yleinen sivuoire niitä syödessä. Kuitenkin huolestuttaa ja ärsyttääkin, kun satunnaisesti ulos tulee ulos muutakin kuin valkovuotoa. :-/ Kesällä söin kolme pillerilaattaa putkeen ja viimeisen laatan kohdalla tuli ruskeaa tuhruvuotoa, mikä on ihan normaalia. Nyt kuitenkin tulee valkovuodon seassa kirkasta verta, tänään jopa pieni hyytymä. :(
Alapään tsekkaus on siis paikallaan, mutta voinko varata ajan ihan vaan terveyskeskukseen? En ole vielä koskaan käynyt gynellä, luulisi, että tk:ssakin osattaisiin tehä ihan perustarkistus?
Kommentit (7)
Meilläpäin saa mennä tuollaisissa vaivoissa ehkäisy- ja perheneuvolaan. Sinne otetaan kaikissa vaivoissa alle nelikymppiset vastaan. Mutta kaikki ei tätä tiedä. Soita ja kysy.
Vierailija kirjoitti:
Tk:ssa ei ole ultraäänilaitetta, jolla tehtäisiin sisätutkimus. Silmin katsomalla ei näy mitään ja sormin tunnustelemalla voi paikantaa kohdun. Tk-lääkäriltä = yleislääkäriltä tuskin saat mitään apua. Nopeimmin etenee yksityisen ja nimenomaan erikoislääkärin kautta.
Itse menisin kyllä ihan kunnan ehkäisyneuvolassa käymään. Käynti on ilmainen ja kaikki tutkimuslaitteet löytyy ultralaitetta myöten. Jos haluat maksaa itsesi kipeäksi ihan turhaan niin voit toki mennä myös yksityiselle.
Jos menet tk-lääkärille, hän kirjoittaa lähetteen erikoislääkärille jos ei itse keksi mistä vaivasi johtuu ja säästät siinäkin hyvän siivun rahaa.
Kyllä mä ihan samasta syystä soitin terveyskeskukseen ja sain ensin turhan käynnin hoitajalle jossa kysyttiin samat asiat kun puhelimessa "onko pillereitä unohtunut, oletko siirtänyt menkkoja usein, onko aiemmin ollut näitä ongelmia". Siitä sitten lähete lääkärille jonka kanssa voi keskustella merkin vaihdosta. Saa myös suoraan gynelle ajan jos tajuaa vaatia heti.
Ehkäisyneuvolaan yhteys! Saattaa olla liian matalahormoniset pillerit, ne voidaan vaihtaa hiukan tehokkaampiin :)
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! :) Okei, noin mä ajattelinkin, että jos ne ei osaa tk:ssa auttaa, saa lähetteen gynelle. Toki nopeiten ja helpoiten pääsisin yksityiselle, mutta valitettavasti mulle se noin 100 euroa on aika iso raha. :(
Asun Turussa, jossa ehkäisyneuvola on tarkoitettu alle 25-vuotiaille (olen 26), mutta sivuilla luki näin: "Yli 25-vuotiaat turkulaiset, joilla on ehkäisyongelmia, voivat tulla ehkäisyneuvolaan lääkärin, terveydenhoitajan tai sosiaalityöntekijän lähetteellä. Ehkäisyneuvontapalvelut ovat maksuttomia. Sairaudenhoitokäynnistä lääkärillä peritään terveyskeskusmaksu."
Eli soitan ensin terveyskeskukseen ja sitä kautta voin saada lähetteen ehkäisyneuvolaan.
Mietinkin tota, että jospa nää pillerit on liian matalahormoniset mulle, mutta voiko nää vaivat alkaa yhtäkkiä monen kuukauden ongelmattoman käytön jälkeen?
Vuoto loppui kuin seinään, kun aloitin uuden pilleriliuskan, ilman taukoa siis. Muutenkaan tota vuotoa ei koskaan oo pillerilaatan alkupuoliskolla. Voisko siis vetää johtopäätöksen, että noi vuodot johtuu noista pillereistä?
Tk:ssa ei ole ultraäänilaitetta, jolla tehtäisiin sisätutkimus. Silmin katsomalla ei näy mitään ja sormin tunnustelemalla voi paikantaa kohdun. Tk-lääkäriltä = yleislääkäriltä tuskin saat mitään apua. Nopeimmin etenee yksityisen ja nimenomaan erikoislääkärin kautta.