Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero ei suostu syömään lusikoitavia ruokia

Esikoisen äiti
21.09.2016 |

Eli olisi otsikossa kuvattu ongelma. Meidän lapsi,15 kk, on ollut aiemmin hyvä syömään. Ei mikään suursyömäri, mutta oikeastaan kaikki tarjottu ruoka on kelvannut ja on syönyt riittävästi. Välillä tietysti ollut hetkiä kun ei ole ruoka niin uponnut, mutta kokonaisuudessaan syöminen on sujunut kiitettävästi. Juusto on oikeastaan ollut ainoa ruoka-aine, mikä ei mene alas ollenkaan (raejuustoa lukuunottamatta).

Nyt on alkanut takkuilemaan nimenomaan lusikoitavien ruokien kanssa. Ei syö itse, ei syö autettuna, ei anna minun syöttää. Ei auta päristelyt (auto tulee... jne.), ei onnistu vaikkapa omenan napostelun lomassa "narraten" lusikka suuhun, ei se, että saa itse leikkiä toisella lusikalla... Saattaa syödä käsin vaikkapa paksun myslin (mysli ja luonnonjogurtti) - tai sitten ei. Maitoa joisi turhankin reippaasti, mutta syömisen kanssa ei ole auttanut maidon määrän vähentäminen tai se, etten ole antanut maitoa heti.

Nimenomaan aamu-, väli- ja iltapalat ovat ongelma. Lounaaksi ja pääruoaksi voin aivan hyvin tehdä käsinsyötävää ruokaa, mutta entäs tosiaan nämä aamupalat jne. Miten toimia asian kanssa? Miten korvata järkevästi puurot, jogurtit, myslit jne. taaperon ruokavaliossa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä ruokia riittää, joita voi syödä ilman lusikkaakin. Leipää, hedelmiä, kananmunaa eri muodoissaan, rusinoita, pähkinöitä jne. Ei tuo vaihe kauaa kestä, sitten, kun oppii käyttämään sujuvasti lusikkaa itse, lusikoitavat ruuat alkavat innostaa. Pistä hetkeksi tauolle ja kokeile taas uudestaan. Tuon ikäinen oppii kyllä käyttämään lusikkaa nopeasti.

Vierailija
2/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko jatkunut. Voi olla ohimenevä vaihe. Onko kurkku kipeä,poskihampaita tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä. huijaa. syömään. älä. uhkaile. syömään. älä. houkuttele. syömään.

nämä kun muistat niin hyvin menee ja vältytään syömishäiriöiltä. kyllä lapsi syö sitten kun on nälkä!

Vierailija
4/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta "taaperon" (ällö sana) väkisin houkuttelu. Ei kuole nälkään vaikka vedät annoksen joka ei kelpaa pois. Ennenpitkään aivan varmasti syö.  Luonto hoitaa.

Vierailija
5/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä. huijaa. syömään. älä. uhkaile. syömään. älä. houkuttele. syömään.

nämä kun muistat niin hyvin menee ja vältytään syömishäiriöiltä. kyllä lapsi syö sitten kun on nälkä!

Menisikin aina noin, tuota hoetaan joka paikassa. Kun vaan kaikki lapset eivät syö! Ehkä he eivät sitten tunne sitä nälkää, mutta ravinto on kasvun ja kehityksen kanssa välttämätöntä.

Helppohan se on sanoa, että "lapsi syö sitten kun on nälkä", jos lapsi on syömälakkoillut päiviä ja se näkyy vireystilassa väsymyksenä, kiukutteluna jne.

Vierailija
6/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta "taaperon" (ällö sana) väkisin houkuttelu. Ei kuole nälkään vaikka vedät annoksen joka ei kelpaa pois. Ennenpitkään aivan varmasti syö.  Luonto hoitaa.

Sanoo ihminen, jonka oma lapsi on syönyt aina.

Vierailija
7/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoo ihminen, jonka oma lapsi on syönyt aina.

Joo. Mun nuorempi lapsi on sellainen, että pitää välillä houkutella ja huijata syömään. Eihän se nyt tokikaan nälkään kuole, mutta mua ei kiinnosta luovia niiden ylimääräisten kiukkukohtausten kanssa, jotka huono syöminen aiheuttaa. Ja vanhempi lapsi taas on sitten sellainen, että jos verensokeri oikein laskee, hän reagoikin siihen niin, ettei syö! Silloin on pakko aika lujasti sanoa, että nyt pitää syödä ainakin tuo. Vähäisen määrän syöminen sitten saa hänessä aikaan halun syödä lisää. Kun verensokeri laskee, lapsi on kiukkuinen ja hankala, eikä varmasti ole poikkeus lasten joukossa.

Vierailija
8/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile lasten haarukka, joka ei ole liian terävä, ja ruokia, joita voi tökkiä haarukalla. Lapsesta voi olla hauskaa napata itse ruokansa lautaselta.

Vierailija
9/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aamupalaksi vaikka sitten sitä mysliä/leipäkuutioita voilla/hedelmiä /vihanneksia sopivina paloina ha lisäksi maitoa/piimää/luonnon jogurttia.

Vierailija
10/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile myös apinaevästä eli 1 muussattu banaani, 1 dl kaurahiutaleita, 1 tl öljyä (+ ripaus ceyloninkanelia) vaan sekaisin ja muotoillaan patukoiksi leivinpaperille, paistetaan 200 asteessa noin vartti. Kun kaipaa vaihtelua, voi banaanin tilalta laittaa vaikka omenasosetta, sekaan voi pistää marjoja yms.

Vierailija
11/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneehän siihen oma aikansa, että oppii lasta syöttämään!

Vierailija
12/12 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei alunalkaenkaan ole aamupalaksi mennyt alas kuin velli juomalla. Leipää saattaa nakertaa noin neljäsosan viipaleesta, jos on "hyvä" aamu. Toisinaan annan itse tehtyjä smoothieita ja jos lapsi suostuu juomaan niin sellainenhan olisi hyvä välipalaksi teille?

Meidän esikoinen on saman ikäinen kuin sinun, osasi jo aika kohtuullisen hyvin syödä lusikalla mutta nyt ei suostu kuin leikkimään ja paiskomaan ruokaa ympäriinsä. Sormiruokailusta ei ole ikinä ollut kovin kiinnostunut, jaksaa pari palaa syödä ja sitten menee pelleilyksi. Jännää, miten se syöminen voi olla niin kamalan tylsää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi