Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Restonomit hoi!

Vierailija
09.09.2016 |

Mul on välivuosi meneillään ja vanhemmat yrittää tunkea mua joka kouluun. Restonomi tuli äsken puheeksi ja haluaisin tietää, kuinka te olette työllistyneet ja mistä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi, jotka vaihtoivat alaa ja ovat sairaanhoitajia.

Vierailija
2/10 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartiointialalla olen ollut valmistumisen jälkeen. Jos saisin päättää uudestaan opiskelujen suhteen nyt, hakisin kuitenkin jonnekin muualle. "Oman" alan työt on aika kiven alla ja vuorotyö ei enää houkuta. Toisaalta nykyinen työ ei ole lähellekään sitä "perusvartijan" hommaa ja tavallaan liippaa koulutustakin, vaikkei sitä ihmiset ehkä äkkiä uskoisikaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Restonomin työsarka on hyvin monipuolinen. Itse tulen työskentelemään matkailuyrittäjänä. Luokkakaverini on mm. Hotellin vastaanotossa. Yksi on kunnan matkailusihteeri, yksi ravintolapäällikkö. Vinkkinä sanoisin että harjoittelupaikat kannattaa katsella sillä mielin että niistä voisi aueta työura. Restonomin tutkinto on vähän tuntematon, opinnot ovat hyvin monipuoliset ja antavat valmiuden toimia monenlaisissa tehtävissä. Raskain vaihe on opinnäytetyön laatiminen mutta sekin voi toisaalta avata portteja työelämään.

Vierailija
4/10 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turha tutkinto. Palkkaus pääasiassa huono ja ja mitään konkreettista taitoa ei tuosta koulutuksesta jää käteen. Restonomeille on jonkin verran työpaikkoja pääkaupunkiseudulla, mutta muualla Suomessa aika vähän.

Vierailija
5/10 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan turha tutkinto ole. Jonnekin ravintolaan pääsee sitten ainakin tiskaamaan, jos ei muuta.

Vierailija
6/10 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on kyllä opettajat väittänyt koulussa että restonomien työllistymistilanne on hyvä, ihmiset käyttää ja tulee aina käyttämään matkailu- ja ravintolapalveluita ja lisäksi restonomi voi työllistyä myös muualle, esim myynnin ja markkinoinnin puolelle. Tiiä sitä sitten, kun en ole itse vielä valmistunut tai töitä hakenut. En kuitenkaan usko, että tää koulu täysin hukkaan menee, monipuoliset opinnot jotka antaa mahdollisuudet työskennellä tosi monissa erilaisissa ammateissa.

Vierailija
7/10 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin itse puoli vuotta restonomilinjalla kunnes vaihdoin yliopistoon. Ainakin siinä amkissa jossa minä opiskelin oli opiskelu pelkkää ryhmätöiden väsäämistä enkä missään vaiheessa oikein oppinut mitään. Ja työtilanne on käsittääkseni heikohko koska taloustilanne on mitä on ja ihmiset säästävät ensisijaisesti siitä etteivät mene ulos syömään eivätkä matkaile niin paljon.

Vierailija
8/10 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska tutkinto. Hae jonnekin muualle. Jos olet tosi hyvä ruotsissa niin työllisyysmahdollisuudet paremmat.

Vierailija
9/10 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi restonomi toimii aina osapäiväisenä tiskaajana/ keittiöapulaisena.

Vierailija
10/10 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meillekin koulussa hoettiin, että töitä alalla riittää, mutta ei se nyt vain ihan niinkään ole...

Restonomeja on koulutettu ihan liikaa ja niitä tulee nykyään niin joka tuutista. Siihen päälle vielä kaikki ammattikoulutuksen saaneet matkailun opiskelijat. Paljon olen kuullut toisilta restonomeilta, kuinka (juuri) kukaan entisistä luokkalaisista ei ole alan töissä. Harjoittelupaikan kanssa saa käydä ihan mieletön mäihä, että sitä kautta työllistyy. Se tosiaan pitää valita tosi tarkkaan. Tosi moni paikka vain ottaa pilvin pimein harjoittelijoita, eikä heistä tuskin koskaan palkata oikeasti ketään, koska aina otetaan uusi sakki harjoitteluun. Tai sitten alkuun on usein tarjolla töitä vain nolla- tai osa-aikasopimuksella. Se ei välttämättä enää sovi, jos asuu omassa velka-asunnossa sinkkuna tai on lapsia elätettävänä.

Toisaalta työn perässä on sitten oltava valmis muuttamaan. Mä muutin, mut päädyin ihan eri alalle. Vähän vastaavassa hommassa oon kuitenkin kuin hotellin respa tai matkailuinfo, mut ei oo matkailualaa silti. Oon tykännyt työstä kyllä enemmän kuin matkailualan hommista, joita tein kouluaikana ja siitä, että se on aika päiväpainotteista arkityötä. Koville matkailun ammattilaisille on kysyntää, mutta eri juttu on se, onko sellainen koulusta valmistuttuaan? Pelkkä restonomin titteli on kuitenkin vähän sellainen, että sillä voi sellaisenaan pyyhkiä takapuoltaan... Esimerkiksi hotellien vastaanottoihin vaikkapa Tampereen seudulla on aika mahdoton päästä, jos ei ole paljon alan kokemusta. Tekisin ehkä itse niin, että jos ala oikeasti kiinnostaa, niin koittaisin ensin hakeutua vaikka ulkomaille (tai vaikka Lappiin, en kyllä tiedä pääseekö sinnekään nykyään enää?) töihin jonnekin hotellin respaan hankkimaan enemmän työkokemusta ja kielitaitoa. Sit hakisin kouluun, jos yhä tykkäisin alasta.

Koulu myös on hyvä miettiä tosi tarkkaan. Haaga-Helia on kait kuulemma parhaasta päästä? Piramkin Ikaalisten toimipiste taas on niin turha kuin ikinä voi olla. Juurikin noita kursseja, jotka on sitä, että "tehkää esitelmä jostain matkailumaasta". Tai no joo, oli siellä jotain hyviäkin kursseja ja ei se nyt totaalisen turha ollut, mutta kyllä sitä usein mietti, että olisi voinut olla järkevämpääkin tekemistä.