Minkä ikäinen on "nelikymppinen"?
Mitkä ikävuodet tuo luonnehdinta (numeroilla ilmaistuna) kattaa?
Kommentit (21)
Tää on niitä ilmaisuja, jotka jokainen mieltää omalla tavallaan. Joku sanoo, että 40v, toinen taas, että 40+v, kolmannelle 38-43v tai jotain
En minä kyllä 49-vuotiaana kehtaisi luonnehtia itseäni nelikymppiseksi. Korkeintaan englanniksi voisin sanoa in my forties ja sekin olisi jo aika omituista.
Ehkä sellainen 38-43 kalskahtaa aika hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niitä ilmaisuja, jotka jokainen mieltää omalla tavallaan. Joku sanoo, että 40v, toinen taas, että 40+v, kolmannelle 38-43v tai jotain
Tuo on muuten totta. Voi käsittää kolmella tavalla.
Sitten, kun on lähempänä 40 kuin 30. Siis ei 37-vuotias ole enää "kolmikymppinen".
Aika harva 38-vuotias sanoo itseään nelikymppiseksi, oletan. Sanoisin, että 40-45. Sitten 46-49 on 40+. Voihan vaikka kuuskymppinen ilmoittaa olevansa 40+ eikä edes valehtele.
Mä ajattelen, että nelikymppinen on 38-43, nelivitonen 44-47, viisikymppinen 48-53 jne. Eli itse alan olla kohta viisikymppinen, kun täytän ensi vuonna 48.
Nelikymppinen on 40-49v
Viisikymppinen sitten 50-59v
En minä ainakaan alkanut itseäni nelikymppiseksi sanoa ennen kuin olin edes 40 vuotta ja sama viiskymppisyyden kanssa. Tasan tarkasti olen nelikymppinen ennen viiskytvuotispäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen, että nelikymppinen on 38-43, nelivitonen 44-47, viisikymppinen 48-53 jne. Eli itse alan olla kohta viisikymppinen, kun täytän ensi vuonna 48.
Juuri näin. Se on aina +/- muutama vuosi kun käytetään noita "heittoilmaisuja". Sitten taas jos sanotaan 40-vuotias tai 45-vuotias, niin se on tietysti tarkka ikä.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen on 40-49v
Viisikymppinen sitten 50-59v
En minä ainakaan alkanut itseäni nelikymppiseksi sanoa ennen kuin olin edes 40 vuotta ja sama viiskymppisyyden kanssa. Tasan tarkasti olen nelikymppinen ennen viiskytvuotispäiviä.
Olen eri mieltä. Englannissahan se menee noin kun siellä sanotaan "in her forties", joka kattaa kaikki 4:lla alkavat luvut, mutta suomen kielessä nelikymppinen on tarkempi termi. Jos 48-vuotias kuvailee itseään nelikymppiseksi, se on vähän sama kuin jos lihava kuvailee itseään muodokkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva 38-vuotias sanoo itseään nelikymppiseksi, oletan. Sanoisin, että 40-45. Sitten 46-49 on 40+. Voihan vaikka kuuskymppinen ilmoittaa olevansa 40+ eikä edes valehtele.
Tämä. Miksi sanoa itseään vanhemmaksi kuin on?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sanoin silloin kun olin sen ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sanoin silloin kun olin sen ikäinen.
Sinä olet sitten se harva.
40-49