Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla pienillä lapsilla ja vauvoilla kellontarkka rytmi

Vierailija
06.09.2016 |

Miten te onnistutte siinä? Eräät äititutut aina kiirehtii esim. kotiin, kun lapsi pitää saada päiväunille klo 12:00. Herääkö teidän lapset myös aina joka päivä ihan samaan aikaan? Meneekö ne aina ihan prikulleen samaan aikaan nukkumaan? Joudutteko nukuttamaan kauan vai nukahtavatko heti?

Meilläkin koitetaan olla suht säännöllisiä rytmien suhteen sikäli, että tietyt rutiinit toistuu suht samassa järjestyksessä, mutta kellonajoissa tulee väkisinkin heittoa. Lapsi kakkaa usein kaksi kertaa päivässä ja joinain aamuina saattaa herätä paljon aiemmin ja syödään ja sit tuleekin kohta kakka. Tai illalla syödään iltapalaa ja sit se alkaakin ähkiä kakkahätää ja nukkumaanmeno viivästyy. Ei todellakaan onnistuisi se, että päiväunille aina tasan 12 tai yöunille tasan 19:30... Jos iltakakka joskus jää väliin, niin se kostautuu yleensä huonona nukkumaan menemisenä ja yökukkumisena ja heräämisenä jo aamuyöstä, kun on kova hätä.

Samoin päiväunien kanssa on niin, että ne nukutaan siihen aikaan, kun lapsi vaikuttaa niitä tarvitsevan. Yleensä se on noin viisi tuntia heräämisestä eli jos on aamulla herätty klo 8, niin sit klo 13 tai jos on nukkunut kymppiin, niin sit vasta klo 15. Neuvolassakin aikaa varatessa aina kysyvät, että sopiiko se ja se aika ja miten se passaa rytmeihin. Meille on sopinut aina aika kuin aika. Jos on menoa, niin sinne mennään silloin kun se on ja sen päivän rytmin saa kyllä muokattua niin, että lapsi edellisiltana ajoissa nukkuun ja aamulla ajoissa hereille tarpeeksi nukkuneena ja tarvittaessa nukkuu päiväunet mielellään rattaissakin.

Oon vain miettinyt, että onko tällaisesta "epäsäännöllisyydestä" ja ns. lapsen tahtisuudesta (ja myös perheen tahtisuudesta) vielä tässäkin vaiheessa jotain haittaa lapselle/kehitykselle? Pitäisikö olla visusti kellontarkat nukkumaanmenoajat? Hän on siis alle 2-vuotias eikä ole vielä päivähoidossa, tarkoitus on aloittaa se 3-vuotiaana. Toki hyvissä ajoin ennen sitä on alettava muokkaamaan jotenkin säännöllisemmäksi meidän elämää... Hankalaa vain tulee olemaan sekin, koska mun ja miehen työajat vaihtelee myös jonkin verran. Töitä voi olla 8-16, 9-17, 10-18, 9-21 (mulla)...

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi määritti itse kellontarkan rytminsä. Nukahti aina klo 11 ja koko päivä meni pilalle, jos siitä myöhästyi edes vartin. Samoin nälkänsä ilmaisi itse aika lailla minuutilleen. Lapsentahtisesti noudatettiin hänen kellontarkkaa rytmiään, kunnes 2-vuotiaana hän itse alkoi siitä lipsua.

Rytmin sanotaan helpottavan arkea, mutta itse suhteellisen boheemina ihmisenä koin sen myös hyvin sitovaksi. En usko, että rytmistä tai sen puutteesta on haittaa lapselle mitenkään jos lapsi voi hyvin. Jokainen perhe toimii omalla tavallaan.

Vierailija
2/2 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmisyys on synnynnäinen temperamenttiominaisuus. Toiset ovat luonnostaan minuutintarkkoja, toisilla ei haittaa, vaikka esim. nukkumaanmeno heittäisi paljonkin. Kuulostaa siltä, että ap:n perheessä homma toimii ja hoidatte sensitiivisesti lastenne tarpeet. Hyvä juttu siis!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi